امروز  جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
با قصر نشینان
۱۳۹۴/۰۹/۰۷ تعداد بازدید: ۱۹۳۱
print

با قصر نشینان

 باقصرنشینان

 
به خاطر اخلاق خوب پرسنل هیچگاه احساس تنهایی نکردم.
از غذاهای ایرانی چلوکباب، قرمه سبزی و خصوصا دیزی را می شناسم که البته خیلی هم دوست دارم.
خیلی از خانواده ما شک دارند شاید پدر بزرگمان مشهدی باشد!
 
مقدمه : از آقای موسوی خواستیم که میهمان ویژه را به ما معرفی کنند. ایشان هم گفتند که میهمان ویژه این هفته آقای ابراهیم صفر می باشد. به محض شنیدن این اسم عربی، یاد تنبلی هایمان در درس عربی افتادیم که اگر قدری گوش می دادیم، اکنون می توانستیم یک مصاحبه زبان اصلی و عالی داشته باشیم که خوشبختانه آقای موسوی اعلام کردند که این مسافر عزیز می توانند مثل بلبل به زبان فارسی صحبت کنند! و لذا قدری از استرس ما برطرف شد.
به محض اینکه به طبقه پنجم رسیدیم و اتاق ایشان را پیدا کردیم، متوجه شدیم با میهمان نوازی هر چه تمام تر در را قبلا باز گذاشته اند و اتاق را برای مصاحبه مرتب و آماده کرده اند.
- لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام کشور به ایران سفر کرده اید؟
من ابراهیم صفر هستم از کشور کویت و 63 سال سن دارم.
- از کدام شهر کویت؟
همان شهر کویت! از شهرکی به نام قصور شبیه همین هتل قصر خودتان.
- هر چند وقت یک بار به مشهد سفر می کنید؟
تقریبا 15 سال هست که هر سال، سالی حتی تا 5 بار به مشهد می آیم.
- ماشاا...؛ یادتان می آید اولین بار کی به مشهد آمدید؟
اولین باری که یادم می آید، 20 سال قبل بود که به مشهد آمدم، یعنی حدودا 40 سالگی. اولین باری هم که یادم نمی آید، 10 سالگی بود که با پدر و مادرم به مشهد، قم ، تهران و شمال سفر کردیم.
- معمولا به چه قصدی به ایران سفر می کنید؟
من غیر ایران هیچ کشوری حتی کشورهای اروپایی و عربی نمی روم و اگر ایران هم بیایم به مشهد، تهران یا شیراز می روم. شیراز احمدبن موسی، تهران شاه عبدالعظیم و قم حضرت معصومه. قبلا یک مرتبه به تهران هم برای دیدن برج میلاد یا موزه عبرت رفته ام، اما اکثرا برای زیارت و به مشهد می آیم.
- اغلب به همراه چه کسانی به مشهد می آیید؟
خودم مجردی می آیم! 
- این مسئله خدایی نکرده ربطی به ترس از حاج خانوم و خرید و این جور حرفها که ندارد؟ 
(در حالی که خنده ای از ته دل و آمیخته با اندکی ترس می کند، می گوید:) نه اصلا! حاج خانوممان و دخترهایش کلا جداگانه خودشان می آیند و چند روزی مستقر می شوند. من عاشق آقا هستم و گاهی 20 روز می مانم.
- چند تا فرزند دارید؟
کلا 5 دختر  و 3 نوه دارم.
- خدا برایتان حفظشان کند، چگونه با هتل قصر آشنا شدید؟ 
اوایل من هتل اطلس می رفتم. یک نفر به من گفت هتل قصر خیلی عالی است، لذا من هم آمدم اینجا و شرایط هتل را دیدم و حالا واقعا می گویم هتل قصر یکی از بهترین هتل ها در مشهد است. 
- چرا می گویید بهترین هتل است؟
به علت تمیزی و نظافت بالا، آشنایی با بچه های خوب هتل، به ما کارت اشتراک داده اند، رفت به فرودگاه و حتی برگشت با خود هتل است، بخش VIb دارد (البته منظورشون همون Vip هست که قضیه برمی گردد به عدم توانایی در تلفظ گچ پژ) و از همه مهمتر اخلاق پرسنل فوق العاده خوب می باشد و همه برای من مثل برادر هستند (البته صرفا آقایان) و لذا وقتی می آیم، هرگز احساس غربت نمی کنم. 
- به نظرتان مشهد چگونه شهری است؟
در حالیکه اشک در چشمانش موج می زند و صدایش می لرزد می گوید که مشهد شهر عشق است و به نظر من این آیه مقدس قرآن به گونه ای در وصف مشهد است که می گوید :  "فاخلع نعلیک، انک بالواد المقدس طوی"
- به نظر شما مشهد با 20 سال قبل چه تفاوتی کرده است؟
خیلی زیاد فرق کرده است، ساختمان ها و هتل های بلند، مسئله توسعه حرم که بسیار بزرگتر از آن چیزی شده است که قبلا بود.
- مردم مشهد چگونه مردمی هستند؟ با آنها راحتید؟
مردم مشهد افتخار خدمتگزاری امام رضا (ع) را دارند و به نظر من یکی از بهترین اخلاقیات را در کشور شما دارند. البته همه ایرانی ها خوب هستند، ولی مشهدی ها بهترند!! (ما هم در اینجا عرقمان را با دستمال کاغذی پاک می کنیم)
- معمولا برای بچه ها و نوه ها چه سوغاتی می خرید؟
سوغاتی معمولا شیرینی می گیرم. اما می دانم سوغاتی مشهد زعفران است و هر دفعه مقداری برایشان زعفران هم می خرم، در کویت که هیچ جا، حتی فکر می کنم به جز مشهد و کشور اسپانیا جایی زعفران تولید نمی کنند. برای نوه ها هم لباس، بلا نسبت کفشی چیزی (البته بلا نسبت ایشان برای کفش عجیب است، چون ما ایرانی ها معمولا بلانسبت را برای چیزهای مورد دار تر و خطرناک تری بکار می بریم)
- به جز حرم امام رضا(ع) از چه مکان های دیدنی در مشهد دیدن می کنید؟
مشهد جای دیدنی زیاد دارد، ولی من بیشتر حرم می روم، اما اگر حاج خانوم بیاید، به همراه ایشان به رستورانی خارج از هتل یا همین شاندیز یا طرقبه خودتان می رویم.
- مثل این مکان ها را در کویت هم دارید؟
نه بابا، اصلا کویت بیشترش صحرا است و فقط لب دریا دارد. جای زیارتی خاصی هم ندارد .
- آیا به کشورهایی مثل عراق هم برای زیارت می روید؟
راستش از عراق خاطره خوبی نداریم، چند وقت پیش که دو اتوبوس را در عراق بمب گذاری کردند، اتوبوس سوم اتوبوس حاج خانوم ما بود که خوشبختانه به خیر گذشت!
- آیا ایرانی ها هم برای سفر به کویت می آیند؟
به دلیل اینکه برخی درآمدها در کویت بالاست، قبلا می آمدند. اما متاسفانه سال های اخیر مشکلاتی را برای مسافران ایرانی بوجود می آورند و عملا اجازه ورود به ایرانی ها نمی دهند.
- از مسائل سیاسی دور شویم، از لهجه مشهدی چه کلماتی را بلدید؟
«ها»!! کلاً شما مشهدی ها وقتی کسی ازتان سوال می پرسد می گویید: «ها» یا «نُمُدنم»!! راستش پدربزرگ خدا بیامرزم هم شبیه شما مشهدی ها صحبت می کرد، به همین خاطر خیلی از ما شک داریم شاید پدر بزرگمان مشهدی باشد!
- به نظرتان لهجه مشهدی چطور است؟
خیلی جالب است. من یک دوستی دارم که مشهدی است و اولین باری که با او آشنا شدم، گفتم شما اهل مشهدی؟ و او گفت: ها!
تازه لهجه شما خوب است، من دو تا دوست اصفهانی دارم که موقعی که با هم صحبت می کنند، نمی فهمم که چی می گویند و هنوز  نتوانسته ام چیزی یاد بگیرم.
- به سراغ سوال حیاتی و اصلی برویم، آیا می دانید شله چیست؟
شله؟؟؟ نه!! راستش غذاهای مشهدی را نمی شناسم. از غذاهای ایرانی چلوکباب، قرمه سبزی و خصوصا دیزی را می شناسم که البته خیلی هم دوست دارم (البته بماند مسئله شله را به طور کامل برای ایشان شفاف سازی کردیم و به نوبه خودمان سهم بسزایی در اضافه شدن یک عضو جدید و خارجی به باشگاه شله ای ها ایفا کردیم!)
- در پایان از آقای ابراهیم صفر تقاضا می کنیم که یک جمله یا ضرب المثل عربی را برای ما به یادگاری بگویند که بعد از کمی فکر کردن شروع می کنند به خواندن و از آنجایی که ما هم مثل شما از همان دوران دبیرستان از علاقه مندان شدید زبان عربی بودیم، برای اینکه جمله مورد نظر کلا نابود نشود، از ایشان درخواست کردیم که خودشان جمله را برای ما نوشته و ایشان هم متنی بسیار زیبا را به ما هدیه کردند که :
*یا سائرا زائرا علی طوس*
*مشهد طهر و ارض تقدیس*
«ای کسی که به سمت طوس می روی، به محلی دیدنی که بسیار پاک و زمینی که بسیار مقدس است، رهسپاری»
 
حاشیه ها:
آقا ابراهیم به شدت فردی میهمان نواز بود که با قهوه و هر چه در اتاقش داشت، سعی کرد آن چند لحظه از ما پذیرایی کند 
موقعی که به اصرار فوق العاده زیاد ایشان قرار شد کمی شیرینی و نوشابه (همان کیس و نوشابه خودمان) تناول کنیم، ایشان برای اینکه دست ما را در انتخاب رنگ باز بگذارند، فرمودند که سیاه می خورید یا مشکی؟! و اینجا بود که فهمیدیم فرهنگ مشهدی تا چه حد قابلیت صادرات به سایر کشور ها را دارد!
 
 
نظرات

 نام:
 *نظر: