امروز  شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
زنجـان، این دیـارِجان
۱۳۹۴/۰۵/۲۶ تعداد بازدید: ۱۶۲۷
print

زنجـان، این دیـارِجان

زنجـان، این دیـارِجان

زنجـان، این دیـارِجان


عکس: اکبر نیّتی


مسجد و مدرسة جامع زنجان، معروف به مسجد سیّد در قرن سیزدهم هجری قمری و در دورة قاجاریّه توسّط یکی از پسران فتحعلی شاه به نام عبدا... میرزا دارا ساخته شد تا مرکز تدریس، اقامة نماز و مراجعات مردمی باشد.
عمارت ذوالفقاری زنجان (موزة مردان نمکی) مربوط به دورة قاجار است و در خیابان طالقانی زنجان قرار دارد و در سال 1375 بهعنوان یکی از آثار ملّی ایران به ثبت رسیده است.

 


غار کتله خور، غاری خشکی- آبی است که در شهرستان خدابنده واقع شده است. در مناطق غربی ایران به کوه کم ارتفاع «کَتَله» میگویند و احتمالاً وجه تسمیّة این غار نیز همین است که در یکی از این کوهها قرار گرفتهاست و خورشید از پشت آن طلوع میکند و به جای کتله خورشید، به آن کتله خور میگویند.

طبیعت شهرستان دندی
در استان زنجان

پل سردار زنجان متعلّق به دورة قاجار است و بر روی رودخانة زنجان رود واقع شده است. این اثر در سال 1356 بهعنوان یکی از آثار ملّی ایران به ثبت رسیده است.

طبیعت زمستانی زنجان

گنبد سلطانیّه، مقبرة اُلجایتو است که در 1302 تا 1312 میلادی ساخته شد و از آثار مهمّ معماری ایرانی- اسلامی به شمار میرود.

طبیعت شهرستان طارم در شمال استان زنجان

رختشویخانه (موزة مردم شناسی زنجان) در بافت تاریخی شهر زنجان و در یک منطقة پرتراکم مسکونی احداث شدهاست که مردم شهر لباس و رخت خود را در آن محل میشستهاند. این بنا در حال حاضر مرمّت شده و به عنوان موزة مردمشناسی مورد استفاده قرار میگیرد.

قلعة بهستان در شهرستان ماهنشان و در کنار رودخانة قزل اوزن واقع شده است. قدمت این دژ به دورة مادها بر میگردد.

خانه باغ خانوادة معینی، باغی تاریخی است. دیوار کاهگلی و در چوبی آن حکایت از قدمت بنا دارد. بنای داخل باغ با معماری قاجاری و الهام گرفته از قصرهای آن دوران، ولی در ابعاد کوچک تر احداث شده است.

مـرد نمکی شمارة 4، سالم ترین و کامل ترین جسد نمکی به دست آمده از معدن چهرآباد است. از ویژگی های این مرد نمکی، لباس کاملی شـامل بـالا پـوش بلنـد ، شلوار و کفش چرمی است که با گذشت بیش از حدود هزار و 800 سال بر تن او سالم مانده است. به جز مرد نمکی شمارة یک که در موزة ملّی نگهداری می شود، سایراجساد و اشیای بـه دست آمده از معدن چهرآباد زنجان در موزة باستان شناسی عمـارت ذوالفقاری زنجان در معرض دید عموم است.
حمّام 300 سالة حاج ابراهیم سرمدیان در زنجان، یادگار دوران صفویّه است که در بازار زنجان واقع شده است

نظرات

 نام:
 *نظر: