امروز  شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
مناظر جادویی آلپ
۱۳۹۴/۰۵/۲۶ تعداد بازدید: ۱۸۶۲
print

مناظر جادویی آلپ

مناظر جادویی آلپ


نگاهی به جاذبه های گردشگری اتریش
مجتبی نخعی راد
اتریش از دیدنی ترین نقاط آلپ است؛ پلی است میان اروپای شرقی و اروپای غربی با تاریخ و فرهنگ غنی. با اینکه کشور بزرگی نیست، نقش مهمّی در تاریخ سیاسی، فرهنگ و هنر اروپا بازی کرده است. این کشور مهد موسیقی کلاسیک اروپا و زادگاه بسیاری از موسیقیدانهای اسطورهای این قارّه است. علاوه بر اینها، سبک معماری خیرهکننده و مناظر طبیعی کوههای آلپ هر بینندهای را جادو میکنند. اتریش با بیش از بیست میلیون گردشگر در سال، یکی از مقاصد برتر گردشگری برای دوست داران سفر محسوب می شود.
تاریخ ............................................................................................................
اتریش تا سالیان دراز، هویّت سیاسی مستقلّی نداشت و در سدههای میانه، بخشی از شاهنشاهی روم به شمار میآمد. بعد از فروپاشی شاهنشاهی روم در سال 1806، امپراتوری اتریش تشکیل شد. در 1867 امپراتوری دوگانة اتریش-مجارستان شکل گرفت. در 1914، یک ملّیگرای صرب، ولیعهد اتریش و همسرش را در سارایوو ترور کرد و با این بهانه، جنگ جهانی اوّل آغاز شد. بعد از شکست در جنگ اوّل جهانی، اتریش به چند بخش تقسیم شد و چکاسلواکی، مجارستان، یوگسلاوی، لهستان و رومانى از اتریش مستقل شدند. در 1938، هیتلر اتریش را به آلمان منضم کرد، امّا بالاخره در 1955 اتریش استقلال یافت و در 1995 هم به اتّحادیة اروپا پیوست.

اقتصاد توسعه یافته .........................................................................................
شاید تعجّب کنید اگر بدانید اتریش یک کشور صنعتی و از نظر ثروت بالاتر از ژاپن، فرانسه، آلمان و در جایگاه دوازدهم دنیاست و جالب تر اینکه در سال 2014، «وین»، پایتخت آن برای پنجمین بار رتبة یک سطح رفاه اجتماعی را در بین کلان شهرهای جهان از آن خود کرد. مهم ترین کالاهای صادراتی اتریش، انواع ماشین آلات سبک و سنگین، فولاد، موادّ غذایی، دارو و کاغذ است. نوشیدنی های معروف برند «ردبول»، محصول این کشور است. واردات اتریش به دلیل بازار نسبتاً کوچک، در بیشتر موارد از طریق کشورهای اروپایی، به خصوص آلمان انجام می گیرد.
مردم اتریش ...................................................................................................
زبان رسمی اتریشیها آلمانی است، امّا مردم بعضی مناطق این کشور به زبانهای ترکی، صربی، کروات و مجارستانی هم حرف میزنند. واژة اتریش تلفّظ فرانسوی نام آلمانی آن، «اؤستررَیش»، به معنی پادشاهی شرقی است. پیش تر در سرزمین های اسلامی و ایران، نام این کشور را «نَمْسا» یا «نمسه» میگفتند. جمعیّت این کشور بیش از 8 میلیون نفر است که اکثریّت آن ها کاتولیک هستند و تقریباً یکچهارم جمعیّت آن در پایتخت زندگی میکنند. فرهنگ و رفتار اجتماعی اتریشی ها بی شباهت به آلمانی ها نیست. هر چه به شمال این کشور نزدیک می شویم، نظم و انضباط آلمانی را بیشتر در رفتار مردم می بینیم.
با اینکه به خاطر سرمای هوا، مردم زودتر به خانه های خود می روند، امّا کافه ها تا پاسی از شب باز است و مردم هنردوست و عاشق موسیقی اتریش گرد هم می آیند و ساعاتی را با هم می گذرانند.
زمان مناسب برای سفر ..................................................................................
مناطق آلپیِ اتریش آب و هوایی کوهستانی دارند، امّا بخشهای شرقیتر کشور بارندگی نسبتاً کم، تابستانهایی گرم و زمستانهایی معتدل دارند. اینکه چه فصلی را برای سفر به اتریش انتخاب کنید، به سلیقة خودتان بستگی دارد که به اسکی و ورزش های زمستانی علاقه مند هستید یا طرفدار شنا، دوچرخه سواری و پیاده روی هستید! تابستانها همیشه یکجور نیستند و ممکن است هوایی گرم یا بارانی را تجربه کنید، امّا معمولاً در این ماهها میتوانید با خیال راحت از کوهنوردی، دوچرخهسواری در کوهستان یا شنا در دریاچههای کوهپایههای آلپ لذّت ببرید.
اگر میخواهید ورزشهای زمستانی را در اتریش تجربه کنید، بهتر است بین ماههای دسامبر تا مارس به این کشور بروید. زمستان در قسمتهای کمارتفاع سرد است و در مناطق آلپی بسیار سرد و دمای هوا گاهی به 10 درجة زیر صفر هم میرسد. یادتان باشد که مناطق آلپی در تمام سال، نوسان دمای چشمگیری دارند و شبهایش حتّی در تابستان هم سرد است. وین و مناطق نزدیک به آن هم معمولاً در تمام سال با وزش بادهای شدید شرقی روبهروست؛ بنابراین لباس گرم همراه خود داشته باشید.
سفر را آغاز کنید ............................................................................................
برای سفر به اتریش به ویزای شنگن نیاز دارید. فرقی هم نمی کند که آن را از سفارت اتریش یا هر یک از کشورهای عضو این پیمان بگیرید. اگر با تور سفر کنید، معمولاً علاوه بر اتریش از چندین کشور دیگر نیز می توانید دیدن کنید. اختلاف زمانی وین با تهران دو ساعت و نیم است. خوشبختانه بعد از توافق ژنو، هما و هواپیمایی اتریش از فرودگاه امام خمینی(ره) به صورت مستقیم به وین، برنامة پروازی دارند.
وین، پایتخت موسیقی ......................................................................................
وین، پایتخت جهانی موسیقی و شهر علم و هنر، شهر ورزش های زمستانی و از شهرهای کلاسیکِ اروپایی است؛ شهری همردیف بارسلونا، پاریس، پراگ یا رم. آبراهههای دانوب قدیم و دانوب جدید، مثل دو شاهرگ، از میان شهر میگذرند و غرب و شمال آن را جنگل وین فرا گرفته است. با اینکه نام وین برای ما ایرانی ها شاید تنها یادآور آژانس بین المللی انرژی هسته ای و مقرّ اوپک باشد، ولی این شهر چکیدة تاریخ، فرهنگ و سنّت اروپاست و معماری خیرهکنندة شهر هم روایتگر سرگذشت کمنظیر وین است. وینِ امروز، شهری مدرن و محلّ استقرار اکثر دفاتر سازمانهاى بینالمللى، از جمله سازمان ملل است. در این شهر که به شهر کنگرهها و جشنوارهها شهرت دارد، همه ساله سمینارهاى بینالمللى متعدّدى برگزار مىشود، امّا سایة سنّتهای دلنشین و قدیمی هنوز روی سر این شهر است.
معماری گوتیک و باروک، پیادهراههای سنگفرششده، بوی قهوه و شیرینیهایِ کافههای همیشه شلوغ و ردّ پای تاریخ و هنر در هر خیابان، حال و هوایی خیالانگیز به وین میدهند. بافت مرکزی شهر وین توسّط یونسکو به عنوان میراث فرهنگی جهانی به ثبت رسیده است.
دیدنی های وین ..................................................................................................
اشتفانپلاتز و کلیسای اشتفاندوم
«اشتفانپلاتز»، قلب وین تاریخی است؛ میدانی که مهمترین گذرگاهها و پیادهراههای شهر از آن میگذرند و کلیسای «اشتفاندوم»، معروفترین و زیباترین سازة وین و شاهکار گوتیک هم در آن قرار گرفته است. مهمترین شاخصة کلیسا، برج جنوبی آن است که 136 متر ارتفاع دارد و 75 سال طول کشید تا آن را بسازند. گرچه باید از 343 پلّه بالا بروید تا به بالای برج برسید، امّا منظرة آن بالا به زحمتش میارزد. در سال 1952 هم بزرگترین ناقوس اتریش به نام «پومرین» را بالای این برج نصب کردند.
اینجا بهترین نقطه برای شروع گردش در وین است و در تمام سال هنرمندان خیابانی جورواجور در آن برنامه اجرا میکنند.
سالن های اپرا ..................................................................................................
وین، محبوب دلدادگان موسیقی است. موسیقی بخشی جداییناپذیر هویّت شهری وین و وینیهاست. اگر در خیابانهای خلوتتر، گوش هایتان را تیز کنید، از پنجرههای بازِ خانهها و مدرسهها صدای بچّههایی را میشنوید که سوناتهای موتزارت را تمرین میکنند یا نوازندگان خیابانی را میبینید که شاهکارهای موسیقیِ کلاسیک یا محلّی را کنار خیابان اجرا میکنند. هر چه باشد، وین زمانی خانة شوبرت، اشتراوس، موتزارت، بتهوون، هایدن و برامس بوده است.
اپرای ایالتی وین (اشتاتزوپر) یکی از مهم ترین اپراهای دنیاست. مالر (یکی از برجسته ترین رهبران موسیقی) در این جا فعّالیت کرده است. تهیّة بلیت این اپرا کار آسانی نیست و ساعت ها ایستادن در صف را در پی دارد. «خانة اپرای وین» نیز در خلال جنگ جهانی دوم بمباران شد و تمام دکوراسیون و تجهیزات بیش از 120 اپرا و حدود 150000 دست لباس در آتش سوخت. این اپرا پس از بازسازی در سال 1955 با اجرای فیدلیو بتهوون مجدّداً افتتاح شد.
موزه ها ............................................................................................................
وین موزههای بسیار زیادی هم دارد و موزة تاریخ هنر در «رینگ اشتراسه» از زیباترین موزههای اروپا و حتّی جهان است. گذشته از اهمیّت آثار هنری موزه، خود ساختمان را هم طوری ساختهاند که شایستة زیبایی گنجینههایش باشد. روی دیوار، پرترههای مشهورترین هنرمندانی را میبینید که آثارشان را در این موزه به نمایش گذاشتهاند؛ مثل رامبراند و رافائل. غیرممکن است که کلّ موزه را در یک روز ببینید؛ بنابراین بهترین کار این است که یکراست به بخشی بروید که برایتان جالبتر است.
درست پشت موزة تاریخ هنر، مجموعة «موزیومس کوارتیه» (محلّة موزهها) را میبینید که به خاطر چند موزة عالی، کافههای بینظیر و فضای عمومی خوشآیندش از محبوبترین دیدنیهای وین است. موزیومس کوارتیه، هشتمین مجموعة فرهنگی بزرگ جهان است و موزة «لئوپولد»، موزة هنر مدرن، تالار هنر، موزة «تزوم»، مرکز معماری وین، «تانتز کوارتیه» و چند کافه را در آن خواهید دید.
موزة کلیسای جامع و اسقفنشین وین یکی از عظیمترین موزههای آثار هنریِ مذهبی در جهان است. ساختمان این موزه، قبلاً کاخ الیزابت بوده است.
موزة «آلبرتینا»، بزرگترین مجموعة آثار گرافیکی در دنیاست؛ مجموعهای حیرتانگیز از یک و نیم میلیون اثر هنری چاپی و پنجاههزار نقّاشی، از جمله 145 اثر دورر ،43 اثر رافائل، 70 اثر رامبراند و آثاری از لئوناردو داوینچی، پیتر پل روبنس، پابلو پیکاسو و دیگر هنرمندان مشهور. به علّت تعداد زیاد اقلام این کلکسیون، در هر دورة سه ماهه فقط بخشی از آنها را نمایش میدهند.
بازدید از موزة تاریخ طبیعی وین و کتابخانة ملّی را هم می توانید در برنامة خود بگنجانید.
هافبورگ .........................................................................................................
«هافبورگ» مجموعهای است از کاخهای تاریخیِ بازمانده از خاندان «هابسبورگ» که بیش از شش قرن حاکم اتریش بودند. این مجموعه حالا دفاتر ریاستجمهوری اتریش و چندین موزه را در خود جای داده است. قدیمیترین بخش مجموعه، «شوایتزرهوف» است؛ حیاطی کوچک که عمرش به قرن 13 میلادی برمیگردد.
یک حیاط بزرگتر هم به شوایتزرهوف وصل است که «ایندر بورگ» نام دارد و بیشتر بازدیدکنندگان هافبورگ از این حیاط وارد مجموعه میشوند. وسط این حیاط، بنای یادبود امپراتور فرانتز را میبینید که ورودی اصلی آپارتمانهای قیصر هم هست. این مجموعه بخشهای دیگری مثل میدان «جوزفپلاتز»، کاخ جدید و بناهای یادبود شاهزاده یوجین از «ساوُی» و «آرشیدوک کارل» را هم در خود جای داده است.
رینگ اشتراسه ...................................................................................................
رینگ اشتراسه یا به قول وینیها، رینگ بلواری پهن و پر درخت است که در واقع آن را جای دیوارهای قدیمی شهر ساختهاند. اینجا پر است از شاهکارهای معماری و کافی است کمی در آن قدم بزنید تا تاریخ معماری اروپا را مرور کنید. بلوار را بین سالهای 1858 و 1865 ساختند و در دهههای بعد هم ساخت و ساز در آن ادامه داشت.
مهم ترین قسمت بلوار، فاصلة میان دانشگاه و تالار اپراست. پیشنهاد میکنیم در این فاصله پیادهروی کنید تا زیبایی رینگ را درک کنید. امّا اگر زیاد اهل پیادهروی نیستید، دوچرخه و تراموا هم گزینههای خوبی هستند.
پارک و مرکز تفریحی پراته ..............................................................................
«پراته» واژهای است که وینیها از آن برای اشاره به «وورشتلپراته»، یکی از محبوبترین پارکهای تفریحی شهر و پارک جنگلی سرسبزی که در حاشیهاش قرار گرفته است،استفاده میکنند، مثل پارک ملّت خودمان، ولی کمی بزرگتر و کاملتر! همهجور بازی در آن هست؛ از چرخ و فلک گرفته تا دستگاههای اعصابسنج، ماشین برقی، اتومبیلهای مسابقهای، تونل وحشت و قطار. امّا شاید زیباترین بخش پراته، پارک جنگلی آن با وسعت 60 کیلومتر مربّع باشد که استفاده از آن رایگان است. وینیها گروه گروه در این پارک میدوند؛ قدم میزنند؛ دوچرخهسواری و اسکیتسواری میکنند یا حمّام آفتاب میگیرند.
برج وین ............................................................................................................
اگر می خواهید از چشم اندازی باشکوه برفراز وین لذّت ببرید، بالای برج بهترین جاست. مردم وین این برج را «سوزن بتنی» لقب داده اند! ارتفاع آن 352 متر است و کار ساخت وساز آن ظرف مدّت 20 ماه به پایان رسید.
اشلوس بِلوِدیره ................................................................................................
«بِلوِدیره» که از زیباترین کاخهای باروک جهان است، در جنوب شرقی وین قرار دارد و به عنوان اقامتگاه تابستانی شاهزاده یوجین ساخته شده است. این بنا شامل دو کاخ به سبک باروک، نارنجستان بالا و پایین و اصطبل قصر است.
اشلوس شونبرون ...............................................................................................
این کاخ را امپراتور «ماتیاس» دور چشمهای ساخت که هنگام شکار پیدا کرد. اتاقهای سلطنتی کاخ «شونبرون» بینظیرند و حتّی آپارتمانهای قیصر در هافبورگ هم به گرد پایشان نمیرسند. برای تماشای کاخ، دو گزینه دارید: یکی گرند تور که در آن هر 40 اتاق را میبینید و یکی هم امپریال تور که بازدیدکنندگان را به 22 اتاق میبرد. هر دو تور راهنمای شنیداری دارند، امّا گرند تور راهنمای انسانی هم دارد.
اوج زیبایی کاخ را در گالری بزرگ میبینید. کاخ اتاق جالبی به اسم اتاق میلیونی هم دارد که «ماریا ترزا» به اندازة اسمش، پول پایش ریخت. در این اتاق، مینیاتورهای هنرمندان ایرانی را هم میبینید.
رود و جزیرة دانوب .........................................................................................
رودخانة دانوب سال ها قبل برای اینکه از مرکز شهر وین دور شود، تغییر مسیر داده شد. در جزیرة رود دانوب، مجموعة ساختمان های سازمان ملل و تعداد زیادی از ساختمان های تجاری دیگر که بیشتر آن ها در سال های اخیر ساخته شده اند، واقع است. این جزیره در عین حال به عنوان یک منطقة تفریحی نیز شناخته می شود.
خورد و خوراک ...............................................................................................
سبک آشپزی اتریش در تعامل با آلمان، اروپای مرکزی و اروپای شرقی است. غذاهای وینی خوشمزه، امّا خیلی سنگین هستند؛ چون گوشت، مخصوصاً گوشت گوساله، مادّة اصلی بیشتر آنهاست.
«شنیتسل وینی» را با ورقهای نازک گوشت گوساله می توانید امتحان کنید. «گولاش» هم خوراکی مثل تاسکباب است که در آن گوشت گوساله را با سس پاپریکای تند طبخ می کنند. «کنودل» هم نوعی پیراشکی است که با خمیری از سیبزمینی یا آرد درست میکنند و با موادّ خوراکی ترش یا شیرین آن را پر میکنند. اشترودل سیب، دسر محبوب وینیهاست و راه گریزی از آن ندارید.
در بیشتر رستورانهای محلّههای توریستی میتوانید منوی انگلیسی درخواست کنید. خیلی از رستورانها غذای روز دارند که نامش را روی تخته مینویسند و در منوی انگلیسی خبری از آن نیست. بنابراین از پیشخدمت دربارهاش سؤال کنید. توجّه داشته باشید شیب ملایمِ گرانی نان به وین هم رسیده است و رستورانها معمولاً قیمت نان را جدا از غذا حساب میکنند، حتّی اگر آن را در سبدی روی میز گذاشته باشند!
ارزانترین راه تهیّة فستفود (و شاید تنها راهی که یک یورو بیشتر خرج ندارد) این است که از یک سوپرمارکت، ساندویچ اتریشی بخرید.
توی سوپرمارکتها انواع فرآوردههای گوشتی، پنیر و نان را چیدهاند
و شما میتوانید با اشاره به موادّی که دوستشان دارید، مخلّفات ساندویچتان را انتخاب کنید یا حدّاکثر پولی را که میخواهید برای ساندویچ بدهید، به فروشنده بگویید تا ساندویچ را برایتان بپیچد.
خرید در وین ...................................................................................................
مثل همة شهرهای شلوغ، خرید کردن در وین هم گاهی تجربهای دیوانهکننده است! اینجا فروشگاههای بزرگ امروزی و لباسفروشیهای معمولی را درست کنار مغازههایی سنّتی میبینید.
همهجور کالایی با همهجور قیمتی پیدا میکنید؛ از برندهای مشهور مغازههای «اینرشتات» و قیمتهای سرسامآورشان گرفته تا خیابانهایی که خرید از آنها بیشتر با عقل جور در میآید. مهم ترین مناطق خرید وین، خیابان قدیمی «جوزفشتاتر»، «کولمارکتِ» پر زرق و برق، «کارنتنر اشتراسة» شلوغ و «نوباگاسة» عجیب و غریب هستند. هرچند اگر چند هفته پیش از کریسمس به وین سفر کنید، بازارچههای فصلی را هم در همهجا میبینید.
حمل و نقل ..................................................................................................
حمل و نقل عمومی وین از بهترینهای اروپاست و شامل خطوط قطار، تراموا، اتوبوس و مترو میشود. برنامة زمانی آن هم بسیار مرتّب است. ضمناً به بچّهها تخفیف میدهند، مثل بسیاری از رستورانها و هتلها که امکانات ویژهای برای بچّهها دارند.
در خیابانها یا کیوسکهای تاکسی شهر میتوانید تاکسی بگیرید یا حتّی دوچرخه، سهچرخه یا درشکة اسبی کرایه کنید که شاید وسیله های خیلی سریعی نباشند، امّا شما که عجله ندارید؟! همه جا را با دقّت می بینید و حسابی خوش میگذرد. برای گشت زدن در اینرشتات با کوچههای باریک پیچدرپیچ، خیابانهای یکطرفه و پیادهراههایش، شاید بهترین راه همان قدم زدن باشد، امّا برای دیگر محلّههای شهر، دوچرخه هم گزینة خوبی است، به ویژه که وین، شهر تقریباً مسطّحی است و شیبهای تند ندارد. امّا در هر صورت، حواستان به رانندههای وینی باشد؛ چون برعکس خیلی از اروپاییها، تنه شان به تنة رانندگی خودمان خورده است؛ پشت فرمان که مینشینند، ترمز در حدّ ناسزاست و توجّه زیادی به خطّ عابر و عابران ندارند!
زالتسبورگ، پایتخت فرهنگی اروپا ................................................................
«زالتسبورگ»، زادگاه موتزارت و شهری است با مناظری زیبا و کارت پستالی که در کرانههای رودخانة «زالتساخ» و در پناه کوهای آلپ واقع شده است. زالتسبورگ به پایتخت فرهنگی اروپا شهرت دارد و ترکیبی است از زیبایی طبیعی و افسون زندگی دهکدهای در اتریش. بافت قدیم زالتسبورگ شاهکاری است از معماری باروک و در گوشه گوشة آن کلیساهای بزرگ و کاخ های با شکوه را می توان دید. زالتسبورگ، یعنی «قلعة نمک»؛ چرا که سنگ بنای شهر از درآمد حاصله از معادن نمک در نزدیکی شهر گذاشته شد و رفته رفته زالتسبورگ به شهری ثروتمند تبدیل شد تا آن جا که به آن «رم شمالی» هم میگویند.
فیلم مشهور «The Sound of Music» که در ایران به نام «اشک ها و لبخندها» معروف است، در این شهر فیلمبرداری شده و هنوز هم توریست های بسیار زیادی به بهانة همین فیلم، به دیدن این شهر می آیند.
دیدنی های زالتسبورگ ..................................................................................
«قلعة زالتسبورگ»، یکی از بزرگ ترین قلعه های قرون وسطای اروپاست. مشهور است که هیچ سپاهی نتوانسته آن را فتح کند. ساخت قلعه در سال 1077 میلادی آغاز و فقط600 سال ناقابل طول کشید! قلعه بر بلندترین نقطة شهر بنا شده است و از قسمت های بالایی آن می توانید یکی از زیباترین مناظر زندگی تان، یعنی کلّ شهر زیبای زالتسبورگ را ببینید.
قدیمی ترین رستوران اروپا، «سنت پیتر» در زالتسبورگ است. این رستوران که در سال 803 میلادی تأسیس شده، فضایی دوست داشتنی در دل کوه «کاپوچین» دارد و چندان گران هم نیست. شکلات های اصلی و معروف موتزارت که حالا کپی آن همه جا تولید می شوند، برای اوّلین بار در زالتسبورگ ساخته شده و بسیار خوشمزه اند.
در زالتسبورگ خانه ای را مشاهده می کنید که موتزارت در آن متولّد شده و تا 17 سالگی در آن زندگی کرده است. پیانوی موتزارت هنوز در این خانه نگهداری می شود.
قصر «میرابل» و کلیسای جامع زالتسبورگ از دیگر نقاط دیدنی این شهر هستند. بازدید از پارک فوق العاده قشنگ میرابل به شدّت پیشنهاد می شود! معمولاً عروس و دامادها به همراه مهمانان و اقوامشان برای عکّاسی از مناظر سرسبز به این پارک زیبا می آیند.
گورستان زالتسبورگ پر از اسکلت های جمجمة مردگان است که روی آن ها اسم و مشخّصات هر مرده به همراه تصاویری چون گل نقّاشی شده است. این گورستان در گوشه ای از یک کلیسای کاتولیک قرار دارد و متعلّق به قرن پانزدهم میلادی است. بنا به اعتقاد مردم این منطقه، در کنار این جمجمهها شمعهای روشن قرار داده می شود تا روح مردگان در روشنایی بوده و در تاریکی نباشند!
بالا رفتن از کوه «شافبرگ» در ارتفاع 1784 متری از سطح دریا نیز، منظره ای رؤیایی و بی نظیر را پیش روی شما قرار خواهد داد.
اینسبورگ، شهر ورزش های زمستانی ...............................................................
شهر کوچک و زیبای «اینسبورگ» در غرب اتریش سالانه پذیرای هزاران نفر از علاقه مندان اسکی است. آب و هوای کوهستانی و بسیار لطیف شهر به همراه ورزش های زمستانی آن که شهرت جهانی دارد، سالانه درآمد زیادی را نصیب اتریش می کند.
دیدنی های اینسبورگ ....................................................................................
«گلدن داخ»، خانه ای که در و سردرش از طلاست؛ محلّ زندگی یکی از دوک های ثروتمند شهر بوده و هم اکنون به موزه تبدیل شده است. کلیساهای قدیمی با قدمت پانصد ساله نیز در این شهر دیده می شود. پارک باغ وحش «آلپین» جزء بزرگ ترین پارک های اروپاست. خانم «زها حدید»، معمار برجستة عراقی- بریتانیایی که با شهرت جهانی وسبک معماری خاصّش برنده جوایز متعدّدی شده، ترن هوایی اینسبورگ و سکّوی پرش اسکی «برگیسل» را در سال 2002 بر پا کرد که یکی از جذّابیت های شهر اینسبورگ برای اسکی بازان است.
گراتس، مهد تمدّن های کهن .............................................................................
«گراتس»، دومین شهر بزرگ اتریش است که گرداگرد صخره های پر شیب «شلس برگ» و در کنار رودخانة «مور» قرار گرفته است. این شهر دارای سابقة تاریخی 5000 هزار ساله با آثاری از دوران سنگ مس است و اکنون جایگاه کارخانه دارها و تجّار معتبر جهانی است. ادارات دولتی، فرمانداری، تالار پهلوانان و زرّادخانة آن نشان دهندة سنّتی بودن شهر است. کلیساها و مدارس گراتس متجاوز از پانصد سال پیش ساخته شده است. «گراتس فلوس برگ»، عمارت شهر، قصر «اگنبرگ» و موزة سلاح های جنگی و موزة هنر از نقاط دیدنی این شهر هستند، امّا مهم ترین جاذبة گردشگری آن قلعه و برج ساعت است که پلّکانی بسیار زیبا با 260 پلّه دارد.
دهکدة الپباچ ..................................................................................................
«الپباچ»، زیباترین دهکدة اتریش با کلبه های چوبی، مزارع دامپروری و صنایع دستی است که هنوز هم فرهنگ و سنّت های کوه های آلپ در آن حفظ شده است.
دهکدة هالستات ..............................................................................................
دهکدة خوش منظرة کوچک «هالستات»، مشرف به آب های آرام دریاچة هالستات است و یکی دیگر از زیباترین مکان های اتریش و به راستی بهشتی زیباست. کوه نوردی، پیاده روی و قایق سواری را می توانید در این دریاچه تجربه کنید.
در خانة استخوانی هم شاهد بقایای استخوان های انسان هایی خواهید بود که به دلیل کمبود جا برای قبرستان در این مکان دفن شده اند! غارهای یخی و غارهای نمکی در این منطقه هم ارزش بازدید را دارند.
موست ویرتل ....................................................................................................
«موست ویرتل»، مسحور کننده ترین منطقة جنوب اتریش است. علف زارهای سبز در شمال با قلّه های پربرف در جنوب، در ایـن منطـقه به هم می پیوندند.مناظر باشکوه این منطقه جزء عجایب چشمگیر و زیبایی است که فقط در کارت پستال ها دیده اید.
قلعة هوچواسترویتز ...........................................................................................
باشکوه ترین قلعه در اتریش که بر فراز قلّه ای بلند قرار دارد که آن را شبیه به قلعه های داستان های تخیّلی می کند.
هرساله بین عید پاک و پایان اکتبر، بازدیدکنندگان می توانند در مسیر 620 متری بین 14 دروازة این قلعه راه بروند و در انتها به نمای شگفت انگیز آن برسند.
دهکدة کرمز آن در دونو .................................................................................
این دهکدة خوش منظره در درّه ای کنار رود دانوب، به دلیل مرکز تاریخی زیبایش معروف است.
این دهکده که در دروازة چشم انداز فرهنگی میراث جهانی «واچو» قرار گرفته است، یکی از شگفت انگیزترین درّه رودها در کلّ اروپاست.
فاکر سی ......................................................................................................
faaker see در میان کوه های آلپ، یکی از زیباترین دریاچه هاست که به خاطر آب های نیلگون و زلالش معروف است. شما می توانید در این دریاچه شنا کنید؛ ماهی بگیرید و قایق سواری کنید و از مناظر اتریش لذّت ببرید.
دیـدن دریاچـة بسـیار زیبـای «ورتر سی» در «کلاگنـفورت» اتریـش هـم می تواند بسیار خاطره انگیز باشد.
سن اپرای برگنزر ...............................................................................................
«سن اپرای برگنزر» یک سازة عظیم و البتّه عجیب با هفت هزار صندلی برای اجرای اپرا و نمایش های مختلف است که بر روی دریاچة «کنستانس» ساخته شده است.
دریاچة وکلابروک ............................................................................................
یک شگفتی هنری- معماری که به شما اجاره می دهد بدون خیس شدن در وسط دریاچه باشید! آبی که از سکّوها پایین می ریزد، توسّط سیستم مکنده به بیرون منتقل می شود.
طولانی ترین پل عابر معلّق دنیا ..................................................................
این پل معلّق به طول 406 متر بین دو کوه قرار گرفته و در سال 2014 در کتاب رکوردهای گینس نیز به ثبت رسیده است. 500 بازدید کننده به صورت همزمان می توانند از مناظر حیرت انگیز بالای پل دیدن کنند.
سکّویی در آسمان .............................................................................................
مقامات گردشگری اتریش به تازگی سکّویی 12 متری در نزدیکی روستای کوهستانی «هالتات» ساختهاند که در ارتفاع 360 متری زمین قرار دارد. هر کس با قدم گذاشتن روی سکّو، خود را بر فراز ابرها تصوّر میکند و از منظرة زیبای دریاچة زیر آن لذّت می برد.
خانة وارونه .......................................................................................................
شاید فکر کنید که این خانه توسّط گردباد و طوفان به این شکل در آمده است! ولی این یک اثر هنری با کلّیة اثاثیه است که در نهایت دقّت و زیبایی ساخته شده است و اکنون به یکی پر بازدیدترین جاذبه های گردشگری اتریش تبدیل شده است.
پارک زیر آبی ...................................................................................................
این پارک دو منظوره در رودخانة «گرونر سی» در «ستیریا» قرار دارد. عاشقان بازی و ورزش، زمستان ها به این پارک می آیـند و به تفریح و پیاده روی می پردازند. امّا در آغاز بهار و با آب شدن برف ها پارک تا ارتفاع 12 متر به زیر آب می رود و مورد توجّه غواص ها برای تماشای درختان وگل ها در زیر آب قرار می گیرد!


نظرات

 نام:
 *نظر: