امروز  جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
سوغات سرزمینِ بختیاری ها
۱۳۹۶/۰۲/۳۱ تعداد بازدید: ۲۵۶۵۶
print

 سوغات سرزمینِ بختیاری ها
 

 سوغات سرزمینِ بختیاری ها

 

سفر به بام ایران پر است از جذّابیت­ها و دیدنی­ها. سفر به چهار محال و بختیاری همراه است با آشنایی با آیین­ها و رسوم و اصالت فرهنگی مردمش و حتماً و قطعاً رهاورد اصلی سفر به این خطّه همین است. امّا در کنار این­­ها آشنایی با محصولات و دست ساخته­های مردم چهار محال و بختیاری و خریدن آن­ها به رسم دیرین سوغات و یادگار هم شیرینی خاصّ خود را دارد.
دهانتان را شیرین کنید
 تا دلتان بخواهد در چهار محال و بختیاری خوراکی­های شیرین به چشمتان می­آید. از انواع گز گرفته تا نقل و پولکی و نبات و گز سوهان.
گز بلداجی یکی از مهم‌ترین سوغات چهارمحال و بختیاری است که از ترکیب انگبین، سفیدة تخم‌مرغ، مغز پسته و بادام تهیّه می­شود و به خاطر طعم منحصر به فردش طرفداران زیادی دارد. انگبین، مادّة  اوّلیة گیاهی گز در کوهستان­های این استانی به فراوانی یافت می­شود و از طرفی چهار محال و بختیاری مقام اوّل تولید بادام در کشور را هم دارد.
 
گز بلداجی انواع مختلفی دارد و بر اساس مقدار مغز پسته و بادام و انگبینِ به کار رفته در آن به چهار دسته تقسیم می­شود که عبارتند از: ممتاز، مخصوص، سفارشی و معمولی.
آمیخته به عشق و هنر
سادگی و صفای دل در زندگی مردان و زنان بختیاری پیداست. آن­ها عاشق طبیعتند و این عشق در صنایع دستی و دست­بافته­های آنان جلوه­گر است.
فرش و گلیم­بافی  از صنایع دستی مهمّ چهار محال و بختیاری است.گلیم دست بافت این منطقه بیشتر از موی بز و پشم گوسفند بافته می‌شود؛ هنری که تنوّع رنگ و نقوش آن الهام گرفته از طبیعت پیرامون بافندگان آن است. در این منطقه انواع گلیم بافته می‌شود که از جمله آنان می‌توان به گلیم‌های دورو، سوف، رندی، گلیم گبّه، گلیم فرش و گلیم لری اشاره کرد. بیشتر این گلیم­ها در شهرستان‌های بروجن و اردل بافته می‌شوند و اجرای نقوش اصیل و موتیوها و نگاره‌های اسلیمی و هندسی و طرح‌های الهام گرفته از طبیعت از ویژگی­­های اصلی گلیم­های چهار محال و بختیاری است.
از دیگر صنایع دستی این استان نمدبافی است. هنر نمد مالان بروجنی اقتباسی از نقش‌مایه‌های فرش و گلیم‌های قشقایی و فارس که به وسیله عشایر قشقائی آورده شده، محدود می­شود. نمدمالی در استان چهارمحال و بختیاری به خاطر  زندگی متّکی به دامپروری و چوپانی و کوچ های طولانی و  اقلیم سرد و کوهستانی  قدمتی بسیار دارد.

معروف‌‌ترین نوع قالی‌های بختیاری، قالی‌هایی به «بی‌بی بف» معروف است.  این قالی‌ها را تنها بی‌بی‌ها که از امکانات مادّی بالایی برخوردار بودند،  می‌بافتند و هم اکنون این نوع قالی بافی در چالشتر از توابع شهرستان شهرکرد ادامه دارد. نقش‌های قالی­های بی‌بی بف، نقوش گیاهی و شکارگاهی است که به آن جانوری نیز می‌گویند. قالی‌های چالشتر از شهرت جهانی برخوردار است و اصالت نقشه و ثبات رنگ و دقّت در بافت از ویژگی­های آن است.

 از دیگر صنایع دستی چهار محال و بختیاری می­توان به چوخا، گیوه، خورجین، سیاه چادر، جاجیم، وریس یا طناب ابریشمی و کچمه­دان اشاره کرد. 

نظرات

 نام:
 *نظر: