امروز  سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
سفر فرصتی برای خانه تکانی روح گفتگو با شقایق دهقان؛ بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون
۱۳۹۴/۰۶/۰۹ تعداد بازدید: ۶۵۹
print

سفر فرصتی برای خانه تکانی روح گفتگو با شقایق دهقان؛ بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون

سفر فرصتی برای خانه تکانی روح گفتگو با شقایق دهقان؛ بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون

 سفر فرصتی برای خانه تکانی روح

گفتگو با شقایق دهقان؛ بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون

 

شقایق دهقان، بازیگر نام آشنای سینما، تئاتر و تلویزیون کشورمان متولد اسفند ماه سال 1357 در بُن آلمان است. وی کارهای هنری‌اش را از 17 سالگی و نمایش‌های عروسکی آغاز کرد و پس از آن به واسطه یکی از چهره‌های هنری به صورت جدی به این عرصه وارد شد. از کارهای هنری وی می‌توان به «شب‌های برره»،‌ «باغ مظفر»، «پاورچین»، «کوچه اقاقیا»،‌ «مسافران»، «دزد و پلیس»، «ساختمان پزشکان»، «پژمان» و ... اشاره کرد. گفتگوی متفاوت ما را شقایق دهقان در حال و هوای سفر بخوانید.
* خانم دهقان! شما متولد یکی از شهرهای آلمان هستید. چطور شد که آن‌جا به دنیا آمدید؟
** خانواده من به دلیل تحصیلات پدرم 6 سال در آلمان زندگی می‌کردند. در سال آخر اقامتشان در آلمان، من در شهر بن به دنیا آمدم. وقتی که 3 ماهه بودم، درس پدرم تمام شد و به ایران برگشتیم؛ البته یک اتفاق جالب که در خانواده ما رخ داده، این است که هر کدام از ما در یک شهر به دنیا آمده‌ایم. من در بن آلمان، یکی از خواهرانم در اصفهان، یکی دیگر از خواهرانم در بهشهر و برادرم هم در ساری به دنیا آمده است. 
* خب پس حتما دائم به آلمان سفر می‌کنید؟
** خیر. من با این که متولد این کشور هستم، هرگز آن‌جا را ندیده‌ام. برایم سفرهای خارجی پیش آمده، ولی اروپایی نبوده‌اند؛ البته خیلی دوست دارم دور دنیا را بگردم.
* سفر از نگاه هر فردی معنای خاص خود را دارد، اما نگاه هنرمندانه شما سفر را چطور توصیف می‌کند؟
** سفر بهترین اتفاق زندگی هر فردی است و قطعا هیچ کسی نیست که سفرکردن را دوست نداشته باشد. در سفر حال و هوای تازه‌ای در انسان ایجاد می‌شود و به عقیده من فرصت‌های فراغت سفر شرایط خوبی را برای تحلیل و بررسی درون هر انسانی ایجاد می‌کند. شاید مشغله‌های زندگی فرصت واکاوی درون را برای ما مهیا نکند، ولی فراغت‌ سفر این خاصیت را دارد که بتوانیم خودمان را ارزیابی کنیم و به نقاط ضعفمان پی ببریم. بنابراین سفر فقط گشت و گذار فیزیکی نیست، بلکه خانه تکانی روحی هم محسوب می‌شود.
* بعضی سفر را عبرت آفرین می دانند، نظر شما چیست؟
** به نکته خوبی اشاره کردید. اتفاقاً سفر عبرت آفرینی هم دارد؛ اول از همه در بازیابی خودمان به اشتباهاتی که کرده‌ایم، پی می‌بریم و سعی می‌کنیم در فرصت‌های پیش رو بهتر باشیم و در مرحله دوم در هنگام سفر به آثار تاریخی برخورد می‌کنیم که به زندگی گذشتگان اشاره دارند و آنچه بر نسل‌های گذشته رفته، پیش روی ما قرار می گیرد تا از نتایج آن درس بگیریم و مسیر درست زندگی خود را ترسیم کنم.
* اهل سفر هستید؟
**‌بله خیلی زیاد و اتفاقاً همسرم، مهراب قاسم خانی هم به سفر و گشت و گذار خیلی علاقه دارد و معمولاً زیاد به سفر می رویم.
* بیشتر اهل سفرهای داخلی هستید یا خارجی؟
 ** چندان تفاوتی ندارد و بیشتر رفتن به جاهایی که تاکنون آن‌ها را ندیده‌ایم و یا این که خاطرات خوب از آن‌جا داریم، برایم اهمیت دارد. ضمن این که طبیعت زیبا و بی نظیر نقاط مختلف ایران از شمال تا جنوب را بسیار دوست دارم و در فصول مختلف به این نقاط سفر می‌کنیم. در کنار این سفرها، سفر به کشورهای خارجی را هم دوست دارم و سال‌های گذشته قبل از این که دلار گران شود، خیلی سفر خارجی می‌رفتیم.
* در سفرهای خارجی بیشتر چه برنامه‌هایی را دنبال می‌کنید؟
**در سفرهای خارجی من و همسرم در بدو ورود، به دنبال پیدا کردن یک سینما و دیدن فیلم های برتر روز جهان هستیم و بعد از آن دیدارهایی با برخی دوستان هنری داریم که در شرایط کار ما اثرات مطلوبی دارد.
* و در سفرهای داخلی چطور؟
** بیشتر طبیعت گردی و پیدا کردن نقاط بکر و دست نخورده را در نظر داریم. ضمن این که سعی می‌کنیم در کنار خانواده به ما خوش بگذرد.
* اقامت در هتل را بیشتر می پسندید یا چادر مسافرتی؟
** هر کدام حال و هوای خودش را دارد، ولی برای سفرهای کوتاه یکی دو روزه هتل را ترجیح می‌دهم.
* به نظر شما سفرهای گروهی چه حال و هوایی دارد؟
** این سفرها هم جذابیت خاص خود را دارند و برای من خیلی پیش آمده که مثلا با یک گروه، به یکی از نقاط ییلاقی سفری یک روزه رفته‌ام که برایم خاطرات بسیاری به همراه داشته است. به نظرم سفرهای گروهی سرشار از تجربه‌های شاد و جذاب هستند. ضمن این که از این طریق دوستان زیادی هم به دفتر زندگی ما وارد می‌شوند.
* اگر به شما بگویند برنده سفر رایگان به آمازون هستید، قبول می‌کنید؟
** آمازون را همه با آدم‌خوارها و جنگل‌های ترسناکش می‌شناسند! من اگر برای این سفر دعوت شوم، سعی می کنم تحقیق کنم کجا کمتر بوی آدمیزاد به مشام آدم‌خوارها می‌رسد و بعد در آن نقطه اقامت می‌کنم!
* فکر می‌کنید آمازون چه سوغاتی‌هایی دارد؟
**‌ نمی‌دانم. شاید...شاید یک حشره سمی نادر که تاکسیدرمی شده و شاید یک گیاه استثنایی بی نظیر که فقط در این منطقه رشد می‌کند.
* و یکی از نقاطی که آرزوی شقایق دهقان برای سفر است؟

** سفر به مشهد را خیلی دوست دارم، چون آرامش عجیبی برایم دارد

نظرات

 نام:
 *نظر: