امروز  جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
هامبورگ، بندری 824 ساله
۱۳۹۴/۰۶/۰۹ تعداد بازدید: ۱۷۹۲
print

هامبورگ، بندری 824 ساله!

هامبورگ، بندری 824 ساله

هامبورگ، بندری 824 ساله! 

 

محمد کوه خضری

بندر هامبورگ در روز هفتم ماه مه سال ۱۱۸۹ میلادی رسماً به ثبت رسید، اما پیش از آن نیز کشتی‌ها در آن پهلو می‌گرفتند.  عکس زیر بندر هامبورگ بین سال‌های ۱۸۹۰ تا ۱۹۰۰ میلادی را  نشان می‌دهد که بیانگر آن است که 130 سال پیش هم دوربین‌ها می‌توانستند عکس رنگی بیندازند! البته همکارانم از پشت صفحه اشاره می‌کنند ممکن است کار فتوشاپ باشد، الکی خالی نبند! که البته لازم به ذکر است  من نه تنها هیچ وقت الکی خالی نمی‌بندم، بلکه در قبال این خالی بندی‌ها دستمزد نیز می‌گیرم!
 
 
تصویر زیر یک عکس قدیمی دیگر از بندر هامبورگ است که نشانگر قدمت این بندر و خالی‌بندی ما در قسمت قبل است!
 
طبق اندازه گیری‌های انجام شده، بندر هامبورگ، بزرگترین بندر آلمان و دومین بندر بزرگ اروپاست. یکی از خصوصیات بارز این بندر آن است که مهدی مهدوی کیا آن را از نزدیک دیده است! این بندر ۱۰۰ کیلومتر با دهانه دریای شمال فاصله دارد و سالانه ۱۳۰ میلیون تن کالا در آن تخلیه و بارگیری می‌شودکه به نظر می‌رسد تقریباً خیلی باشد!
 
یکی از بارزترین ویژگی‌های بندر هامبورگ این است که  این بندر، خیلی بندر لوسی است! آن‌قدر که حتی هر سال برای آن جشن تولد هم می‌گیرند! اخیراً جشن هشتصد و بیست وچهارمین سال تولد این بندر با حضور یک ‌میلیون و پانصد هزار نفر و رژه بیش از 300 کشتی برگزار شد! جالب است بدانید در ابتدا انتظار می‌رفت با حضور این تعداد کشتی، آب بندر سر ریز کرده و به درون شهر بریزد که خوشبختانه این اتفاق نیفتاد!در تصویر زیر کشتی بادبانی "Gorch Fock"  را مشاهده می‌کنید که در رژه ۳۰۰ کشتی که در روز ۹ ماه مه وارد بندر شدند، نقش پیش‌قراول را برعهده داشت.
 
 
یکی از ویژگی‌های کشتی بادبانی "Gorch Fock"  این است که بسیار زیباست! این کشتی مشهورترین کشتی آلمان است که در سال ۱۹۵۸ به دریا انداخته شد. این کشتی متعلق به آموزشگاه نیروی دریایی آلمان است و به عنوان نماینده این کشور در نمایشگاه جهانی نیویورک در سال ۱۹۶۴ شرکت داشت. به هر حال زیبایی این دردسرها را نیز دارد!
 
جشن تولد بندر هامبورگ به یکی از جاذبه‌های توریستی تبدیل شده و از سراسر جهان افراد و کشتی‌های بسیاری برای شرکت در آن راهی هامبورگ می‌شوند. در این جشن تولد در کنار رژه سنتی کشتی‌ها در دریا، چندین کنسرت، نمایشگاه و بازدید از کشتی‌های مهمان نیز برگزار می‌شود. تولد بندر هامبورگ، هم در دریا و هم در ساحل جشن گرفته می‌شود. موسیقی به همراه فروش مواد غذایی و نوشیدنی و همچنین چرخ‌ و فلک و سایر امکانات بازی برای کودکان، فضای بندر را در روزهای جشن تغییر داده و حال و هوای آن را کاملا بندری و شاد می‌کند! 
نظرات

 نام:
 *نظر: