امروز  جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
در بازار های سیستان
۱۳۹۵/۱۰/۱۶ تعداد بازدید: ۲۶۰۰۲
print

در بازار های سیستان
در بازارهای سیستان
 
سیستان و بلوچستان یکی از استان­های مرزی ایران و با کشورهای پاکستان و افغانستان همسایه است. به همین دلیل فروش اجناس این کشورها در بازارهای سیستان و بلوچستان رونق فراوانی دارد. شما در این بازارها هر نوع سوغاتی ارزان و مناسبی را پیدا خواهید کرد. برای آشنایی با بازارهای سیستان و بلوچستان همراه ما باشید.
 
بازارتاریخی زاهدان
این بازار تاریخی که قدمتش به حدود سال 1308 شمسی(دورة پهلوی) می­رسد و معروف­ترین بازار زاهدان است، در تقاطع خیابان امام خمینی و خیابان آیت ا.. در شهر زاهدان قرار دارد. این بازار تاریخی سرپوشیده و دارای سقف­ های گنبدی است و مصالح به کار رفته در ساخت آن خشت و گل و ساروج است. بازار سرپوشیدة زاهدان که یکی از مراکز مهم تجاری این شهر است، به تازگی مرمّت و بازسازی شد.
 
چهارراه رسولی زاهدان
خود زاهدانی­ها به چهارراه رسولی می­گویند «چهارراه تاناکورا»؛ جایی پر از لباس و کفش دست دوم در رنگ­ها و طرح­های مختلف و مناسب برای هر سلیقه! در محدودة این چهارراه حدود یک هزار مغازه در خیابان­ها و پاساژها وجود دارد و به گفتة فروشندگان بیشتر اجناس از بازارهای پاکستان و به ویژه شهر کراچی تأمین می­شود. در مواردی هم دلّال­ها کالاها و اجناس را از کراچی می­ خرند تا در این بازار به فروش برسد.
با وجود مشکلاتی که لباس­های دست دوم از نظر بهداشتی دارند، باز هم مشتریان بازار رسولی مشتاق خرید این اجناس هستند و گاهی اوقات کیفیّت خوب اجناس و قیمت مناسب آن­ها جزء دلایل اصلی اشتیاق مشتریان به خرید از این بازار است. به همین دلیل این بازار هر سال نسبت به گذشته بزرگتر می­شود.
 
بازار چابهار
چابهار یکی از شهرهای جنوب شرقی سیستان و بلوچستان و تنها بندراقیانوسی کشور است که در کرانة دریای عمانو اقیانوس هندقرار دارد. چابهار یکی از مناطق آزاد هفت­گانة ایران هم هست که دیدنش به شدّت توصیه می­شود!
بیشتر مجتمع­های تجاری و بازارهای بزرگ خرید چابهار در محدودة منطقة آزاد چابهار قرار دارند. یک بازار قدیمی هم در بافت شهر وجود دارد که شباهت زیادی به بازارهای سنّتی دارد که در آن صنایع دستی مانند سوزن­ دوزی، پارچه­های مناسب برای لباس­های هندی و پاکستانی و... به فروش می­رسد.

                                                                             
 
نظرات

 نام:
 *نظر: