امروز  شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
سرزمین رویایی فوتبال
۱۳۹۴/۰۷/۰۶ تعداد بازدید: ۲۴۲۲
print

نگاهی به جاذبه های گردشگری برزیل

سرزمین رویایی فوتبال

 سرزمین رویایی فوتبال

نگاهی به جاذبه های گردشگری برزیل

 

مجتبی نخعی راد
مقدمه
 نام برزیل مترادف با فوتبال، کارناوال، سامبا، قهوه و آمازون است و یکی از توریستی¬ترین مقاصد گردشگری دنیاست. بزرگترین کشور منطقه آمریکای جنوبی به پایتختی برزیلیا است؛ البته این پایتخت غیر از جنبه سیاسی و صنعتی، نکته گردشگری خاصی ندارد. معروف است که کودکان برزیلی قبل از راه افتادن، دریبل زدن می-آموزند و فوتبال جزئی از فرهنگ و اقتصاد این کشور است؛ بنابراین بی¬دلیل نیست که میزبانی مسابقات جام جهانی 2014 و المپیک 2016 بر عهده این کشور است. با توجه به اینکه برزیل در آینده نزدیک میزبان تیم¬های مختلف ورزشی و گردشگران ایرانی نیز هست، به صورت ویژه جاذبه¬های این کشور زیبا را مرور می¬کنیم. 
بهترین زمان برای سفر
تورهای بزریل از مبدأ ایران معمولاً در نیمه دوم سال و مخصوصاً در نوروز برگزار می¬شود؛ دلیل این قضیه هم تفاوت فصول نیمکره جنوبی با فصول ماست. متوسط درجه حرارت در این فصل در برزیل، حدود بیست و پنج تا سی درجه است که آب و هوای مناسب حتی برای ورزش¬های آبی است. 
برای دیدن  جنگل¬های زیبای «آمازون» باید به چند نکته توجه کرد. گردشگران معمولاً در ماه‌های جولای، سپتامبر، دسامبر و ژانویه که ماه‌های کم باران هستند، به آمازون سفر می‌کنند. در این ماه‌ها پشه‌ها کمترند و امکان ماهیگیری و شنا هم وجود دارد؛ در عوض دمای هوا بالاتر است و گردش در جنگل و تماشای حیات‌وحش بی‌نظیر آن‌جا کمی به مشکل برمی‌خورد، اگر خوش شانس نباشید قبیله¬های آدم خوار هم استقبال گرمی از شما خواهند کرد! برخی از توریست‌ها به دلیل گرما ترجیح می‌دهند در ماه‌های اکتبر و نوامبر یا مه و ژوئن که هوا هنوز آن‌قدرها گرم و خشک نشده است، به آن‌جا سفر کنند. 
برای گردشگرانی که مثل ما حساب دو دو تا چهارتایشان را دارند، توجه به این نکنه ضروری است که تابستان‌ها زمان خوبی برای کم هزینه شدن سفر نیست! با هجوم توریست‌ها به ریودوژانیرو، شهر شلوغ است و قیمت‌ها گران خواهند بود؛ البته خیلی از برنامه ها و فستیوال¬ها هم در ایام شلوغ برگزار می شود و هیچ گرانی بی دلیل نیست! اگر دوست دارید هزینه‌ سفرتان کم‌تر تمام شود، ماه‌های مه و اکتبر را برای سفر انتخاب کنید. نگران سرما هم نباشید، دمای هوا در سردترین روزهای زمستانی پایین¬تر از پانزده درجه‌ سانتی‌گراد نمی‌شود، برخلاف سائوپائولو که با زمستان‌های سرد و تابستان‌های شرجی‌اش، در فصل‌های بهار و پاییز بیشتر شلوغ می‌شود. سواحل جنوبی برزیل، زمستان‌های سردتری دارند و تابستان‌ برای سفر به آن‌جا فصل مناسب‌تری است. 
سفر را آغاز کنید
صادقانه باید گفت راه ساده¬ای در پیش ندارید! در نظر بگیرید که قرار است یک میلیون و دویست هزار کیلومتر به آن طرف کره زمین پرواز کنید! تازه اختلاف زمانی حدود پنج و نیم ساعته با تهران و تفاوت فصول نیم کره جنوبی با شمالی را هم در نظر بگیرید. یکی از بهترین وسیله¬ها، هواپیمایی امارات است که باید کمربندهایتان را برای یک پرواز 15 ساعته ببندید! نمی¬خواهیم اول کاری ضد حال بزنیم، ولی ساعت بیولوژیک بدنتان را خوب کوک کنید، چون اگر صبح از دبی پرواز کنید به دلیل اینکه زمان بزریل از ما عقب تر است، هر چه پرواز کنید تاریکی هوا را نمی¬بینید و در هوای روشن از هواپیما پیاده می¬شوید. 
سائوپائولو؛ شهر رویاها
سائوپائولو یا سامپا بزرگترین شهر برزیل، بندری سرسبز و از ثروتمندترین شهرهای جهان است و تنوع تفریحات آن در حد و اندازه¬های بارسلون اسپانیاست و جذابیت گردشگری آن به حدی است که هیچ موقع سال خلوت نیست. معمولاً تورهای مسافرتی بزریل از این شهر آغاز می¬شود. تنوع نژادها و اختلاف طبقاتی زیاد در قسمت-های بالا و پایین شهر، تا حدی امنیت این شهر را تحت تأثیر قرار داده و مسافران باید چهارچشمی وسایلشان را بپایند! 
- حمل و نقل
بهترین وسیله برای جابجا شدن در شهر، اتوبوس¬ها و مترو است تا کمتر در ترافیک گیر کنید. به هر حال انتظار ندارید که دوازده میلیون نفر جمعیت شهر به دلیل ورود شما خانه نشین شوند؟ راه حل دیگر هم این است که هتل خود را نزدیک به مناطق دیدنی انتخاب کنید که البته انتخاب ارزانی نخواهد بود! هنگام پیاده¬روی هم حواستان به موتور سیکلت¬ها باشد؛چون تصادف با موتور در این شهر امری عادی است. راستش را بخواهید یک جورهایی، ما ایرانی¬ها از نظر ترافیک و فرهنگ رانندگی در سائوپائولو احساس غربت نمی¬کنیم! 
- پوشش گیاهی
فضای شهر با این¬که در بین آسمان خراش¬های بلند محصور شده است، ولی هنوز هم پر از گل¬ها و درختان استوایی است که بیشتر آن¬ها را در عمر خود ندیده¬اید! پارک Ibirapuera نمونه زنده¬ای از پوشش جنگل¬های استوایی اقیانوس اطلس است. 
- دیدنی¬های سامپا
معروف¬ترین نقطه شهر خیابان «پائولیستا»ست که با خیابان¬های اطرافش مملو از سینماها، رستوران‌ها، کافه‌ها و گالری‌های فرهنگی و هنری و مغازه‌های متنوع است که شب¬ها اصلاً خلوت نیست.
مردمان بزریل، کاتولیک¬هایی مذهبی هستند و در همه جای شهر آثار آن را می¬توانید ببینید. «کلیسای جامع» از بهترین آثار گوتیک برزیل است با پنجره¬هایی بلند و ستون¬های تراش¬خورده که در مرکز شهر واقع شده است. دور تا دور فضای بیرونی کلیسا با مجسمه¬های حواریون مسیح پر شده است که وقتی نور خورشید از میان پنجره-های منقش به تصاویر مذهبی، به داخل می¬تابد، نمای خاطره¬انگیزی به کلیسا می¬دهد. 
دیدن سائوپائولو از ارتفاع بالا کاری ساده و به یاد ماندنی است!  کافی است به طبقه سی و چهارم برج Banespa در مرکز شهر بروید و نمای سامپا را در روز یا شب نگاه کنید. یک موزه فرهنگی جمع و جور هم در ارتفاع 160 متری برج قرار دارد که بازدید از آن و عکسبرداری برای گردشگرانی که گذرنامه همراه دارند، رایگان است.  موزه¬ها
گالری هنر استادو یکی از بهترین مجموعه‌های هنر برزیلی به‌شمار می‌رود و برای هر کسی که به درک هنر برزیلی علاقمند باشد، جای مناسبی است. موزه‌ هنرهای مدرن، موزه‌ کوچکی است در پارک ایبیراپوئرا که در دو گالری‌اش، نمایشگاه‌های جالبی از نقاشی، مجسمه، ویدیو، پارچه و دیگر آثار هنری مدرن برگزار  می¬شود. موزه‌ زبان پرتغالی، داستان پیدایش زبان پرتغالی را با روشی خلاقانه، جالب و مفرح بازگو می‌کند. با این که خبری از راهنما و توضیح به زبان انگلیسی در موزه نیست، اما با دانستن کمی از مقدمات زبان پرتغالی هم کارتان راه می‌افتد. موزه‌ هنر سائوپائولو مجموعه بزرگ و ارزشمندی از آثار هنرمندان برزیلی و برخی از آثار هنرمندان اروپایی نظیر رامبراند، ترنرز، ال گرکو، رودین، رنوآر، مونه و دگاس است. موزه‌ آفروبرزیل به نمایش دستاوردهای فرهنگی آفریقایی‌ها، چه در زمان برده‌داری و چه پس از آن می‌پردازد و پر است از آثار هنری مهاجران آفریقایی‌تبار در فضایی دوست‌داشتنی. 
- خرید
معروف است که اگر چیزی را در سائوپائولو پیدا نکنید، در کل برزیل هم پیدا نمی¬کنید! با مغازه‌های متنوع، از بوتیک‌های بین‌المللی گران‌قیمت گرفته تا مغازه‌های کوچک فروش صنایع‌دستی محلی. سائوپائولو بهترین جای خرید کردن است. گران‌ترین و مجلل‌ترین مرکز خرید شهر، Cidade Jardim است که تمام بوتیک‌ها و برندهای لوکس دنیا در آن جمع هستند. در جاهای دیگری مانند خیابان پائولیستا، خیابان خوزه پولینو و Largo 13 de Maio می‌توان فروشگاه‌ها و بازارهای محلی را پیدا کرد که از لباس و صنایع‌دستی و قهوه گرفته تا مبلمان و ابزارآلات فنی در آن‌ها پیدا می‌شود. با این‌که سائوپائولو شهر گرانی است و سال ٢٠١١ عنوان دهمین شهر گران جهان را به دست آورده، ولی لازم نیست دست خالی برگردید! می¬توانید از افراد محلی پرس و جو کنید و جاهای مناسب تر را پیدا کنید. 
- خورد و خوراک
حسابی از خودتان پذیرایی کنید! تنوع غذاهای سائوپائولو از هر شهر دیگری در برزیل بیشتر است. این‌جا شهر مهاجران است و هر جور غذای بین‌المللی که فکرش را بکنید، پیدا می‌شود. از ایتالیایی و اسپانیایی گرفته تا خاورمیانه‌ای و عربی و تایلندی و حتی چلوکباب ایرانی! غذاهای محلی سائوپائولو نیز مثل بقیه‌ شهرهای برزیل معمولاً شامل لوبیای سیاه یا قهوه‌ای به همراه گوشت و برنج است که با ادویه‌ زیاد سرخ می‌شود. نوشیدنی‌های سامپایی هم شهرت بسیار زیادی دارند، ولی معروف‌ترین آن‌ها نوشیدنی نارگیل است که در همان پوست نارگیل سرو می‌شود و مهم‌تر از همه «ویتامینو» که مخلوطی از انواع میوه‌های گرمسیری مانند موز و انبه و آناناس است و خوردن آن در تابستان جگرتان را صفا خواهد داد! 
ایگواسو؛ بهشت برزیل
ایگواسو چهارمین شهر ایالت پارانای برزیل و یازدهمین شهر بزرگ این کشور است. ایگواسو بدون تردید بهشت برزیل است. برای دسترسی به این شهر پروازی یک ساعته تا فرودگاه کوچک این شهر در پیش دارید. این شهر دروازه¬ای به دو کشور پاراگوئه و آرژانتین است و آبشارهای شگفت انگیز ایگواسو را در خود جای داده است. 
- پارک پرندگان
این پارک در حد بالاترین استانداردهای جهانی است که در زمینی به وسعت 17 هکتار و در قلب جنگل¬های استوایی ساخته شده است. بیشتر از 9٠٠ نوع گونه پرنده در این پارک وجود دارد که متعلق به برزیل و کشورهای دیگر هستند. کل فضای پارک، لابلای درختان استوایی ایجاد شده که با دستگاه¬های ایجاد کننده رطوبت، حالت جنگل¬های استوایی را شبیه سازی کرده¬اند؛ بنابراین برای یک عرق کردن درست و حسابی 2 ساعته خودتان را آماده کنید. طوطی¬ها و پروانه¬ها از جذاب¬ترین قسمت¬های این پارک هستند. 
- پارک جنگلی و آبشارهای ایگواسو
یکی از مشهورترین جاذبه¬های برزیل، آبشارهای رود ایگواسوست که از 275 آبشار تشکیل شده و در پهنایی معادل ۳ کیلومتر و ارتفاعی برابر با ۸۰ متر قرار دارند و مجموعه این آبشارها از «ویکتوریا» وسیع‌تر و از «نیاگارا» بلندتر و از هر آبشار دیگری در دنیا زیباتر است. این آبشارها بین کشور برزیل و آرژانتین قرار دارند و هر سمت آن، نماهای مخصوص به خود را دارد. گردشگران از اسکله با قایق به سمت آبشار می¬روند و بعد یک راست به زیر آبشارهای خروشان ایگواسو می¬روند و اوج هیجان را با فریادهای فراوان تجربه می¬کنند. حتی لباس¬ ضد آب هم نمی¬تواند از موش آبکشیده شدنتان جلوگیری کند! 
برای دیدن آبشارها از نزدیک، ابتدا با یک آسانسور برقی به بالای کوه می¬روید وسپس راه پلکانی را به طرف آبشارها طی می¬کنید تا قدرت طبیعت را از نزدیک حس کنید. چیزی که شبیه مه در هواست، واقعاً مه نیست بلکه قطرات آبی است که در اثر ریزش از ارتفاع به اطراف پراکنده می¬شوند. آبشار آن¬چنان می¬غرد و نعره می¬کشد که اگر داد هم بزنید، کسی نمی¬شنود! 
اگر 60 دلار برای ده دقیقه پرواز با بالگرد بر فراز آبشارها بپردازید، منطقی¬ترین هزینه زندگیتان را کرده¬اید! منظره ای را که شما با این پول می¬خرید، قطعاً هیچ جای دیگری نخواهید دید. بهشت برزیل زیر پای شماست. فتبارک ا... احسن الخالقین. جز این چه می توان می¬گفت؟ 
ریودوژانیرو؛ شهری در آغوش مسیح
ریودوژانیرو یا به اختصار «ریو»، شهر سواحل آزاد و مردمان شاد، تفریحات دریایی، سامبا، قهوه و فوتبال است؛ شهری در آغوش مسیح. 
ریو در جنوب شرقی برزیل و دومین شهر بزرگ آن است. شهری کوهستانی و با ساحل زیبای کاپاکوبانا که جزو معروف¬ترین سواحل جهان است. ریو بی گمان زیباترین شهر برزیل است که مردمان آن مثل شیرازی¬های خودمان شاد و مثل آبادانی¬ها فوتبال دوست هستند.  
ریو به خاطر آب و هوای گرمسیری و مطبوعش، همیشه پر از توریست است. هرچند که دو تا زمان خیلی خیلی شلوغ دارد؛ یکی تابستان‌هایی که شهر به خاطر آن‌ها لقب بهشت موج‌سواران گرفته و دیگری، زمستان با کارناوال‌های مشهور برزیلی. در مورد این کارناوال¬ها توضیح بیشتری نمی توانیم بدهیم! لطفاً اصرار نکنید، خودتان بروید ببینید ... یک وضعی! 
- مجسمه¬ای روی ابرها
اولین منظره‌ای که قبل از نشستن در فرودگاه در کنار آبی اقیانوس نظر شما را جلب خواهد کرد، مجسمه‌ مسیح با دستان از هم گشوده است که روی کوه کورکووادو با ارتفاع قله 710 متر قرار دارد. مجسمه‌ مسیح با ٣٨ متر طول یکی از بزرگ‌ترین مجسمه‌های دنیاست که نماد ریودوژانیرو هم به شمار می‌رود و جزو عجایب هفتگانه‌ جدید دنیا هم هست. (البته با یک حساب سرانگشتی عجایب هفتگانه¬ای که ما تا الان شمرده¬ایم، حدود بیست و خورده¬ای شده!) مجسمه در بسیاری از مواقع بالاتر از ابرها و درون مه قرار می¬گیرد و بسیار اسرارآمیزتر از چیزی که هست، به نظر می¬آید. برای رسیدن به مجسمه، یک تراموا از دورن جنگل شما را به پله برقی نزدیک آن می-رساند. هزینه ساخت آن نه از محل سفرهای استانی، بلکه توسط کلیسای کاتولیک پرداخت شد که در سال١٩٢٢ ساخت آن شروع و سال ١٩٣١ به پایان رسید. دیدن منظره ریودوژانیرو از کنار مجسمه و نوشیدن  یک فنجان قهوه داغ برزیلی در کنار آشیانه عقاب¬ها خیلی می¬چسبد؛ آن هم درحالی¬که سایه سنگین این مجسمه عظیم بر سرتان افتاده است. 
- معماری عجیب
اصلاً از ظاهر این ساختمان عجیت نمی¬توان حدس زد که با یک کلیسا سر و کار دارید! بله. این¬جا ساختمان اداری نیست و کلیسایی است که Oscar Niemeyer بزریلی ساخته است، بدون هیچ پنجره¬ای. جالب این-جاست که فضای داخلی هم بدون لامپ و توسط نوری که از سلول¬های شیشه¬ای تأمین می¬شود، روشن می¬شود. ناقوس این کلیسا هم در عجیب بودن، دست کمی از خود کلیسا ندارد.  
- اوج هیجان فوتبال
برزیل یعنی فوتبال! تنها جایی که می¬توانید یک ورزشگاه 180 هزارنفری ببینید، ریو است و استادیوم مارکانا. در سال ١٩۵٠ و به دنبال میزبانی برزیل برای جام جهانی این ورزشگاه افتتاح شد. در آن سال بازی نهایی بین برزیل و اروگوئه بود که برزیل بازی را به اروگوئه باخت و ورزشگاه در آن¬چنان سکوتی فرو رفت که به قول خبرنگاران در آن تنها صدای بال مگس شنیده می¬شد! ریو میزبان جام جهانی 2014 و المپیک 2016 هم هست؛ بنابراین تا دلتان بخواهد ورزشگاه¬های غول پیکر نیمه¬کاره را می¬توانید ببینید که همگی به زودی میزبان بزرگ-ترین و پرتماشاگر ترین مسابقات ورزشی جهان خواهند بود. 
- جزایر رویایی
ریو از سه طرف در محاصره خلیج «گوانابارا» قرار دارد و جزایر بسیار زیبا و بکری در اطراف آن وجود دارد که اکثراً مالکیت خصوصی دارند. یکی از این جزایر «سن برناردو» در دل اقیانوس آرام و در خلیج بی¬نهایت زیبای Sepetiba است که متعلق به یک زوج خوش سلیقه ایتالیایی است! جزیره با آبی زلال در کنار شن¬های طلایی ساحل است. پوشش گیاهی دست نخورده با درختان موز، نخل، انبه و انواع دیگر میوه¬های استوایی و رستوران زیبای جزیره انتظار شما را می¬کشند. 
- بر فراز شهر
یکی از جاهایی که ندیدن آن در ریو در حکم بر فنا رفتن عمر است، کوه Sugar Loaf است. برای رفتن به بالای کوه باید از تله‌کابین‌های بزرگ استفاده کرد؛ البته ما آدم¬های ملاحظه کاری هستیم و به شما نمی¬گوییم این تله کابین در سال 1912 ساخته شده تا استرس نگیرید! البته مسیری هم برای کوهنوردی وجود دارد که از دل جنگل می‌گذرد و راهنما هم دارد. منظره بسیار زیبایی از شهر و خلیج و ساحل در مقابل دیدگان شماست. فرودگاه ریو هم از بالای کوه دیده می¬شود و می¬توانید ببینید که استفاده از لنت ترمز نامرغوب در هواپیما، چطور شما را به درون خلیج می¬فرستد! 
- گشت و گذار در  ریو
از  باغ وحش ریو که قطعه‌ای کوچک از آمازون است، دیدن کنید. این باغ وحش سبز و زنده‌ بیش از ٢٠٠٠ گونه‌ مختلف حیوانی دارد که اکثر آن‌ها بومی برزیل هستند؛ از پرنده‌های رنگارنگ مناطق استوایی که در فضای آزاد پرواز می‌کنند گرفته تا خزندگان و پستانداران مختلف. 
 پارک ملی تیژوکا که بزرگ¬ترین پارک جنگلی شهری دنیاست! 
 فورتا دو لِمه با نمای 360 درجه از ریو و موزه¬های مختلف را هم می¬توانید در برنامه¬تان بگنجانید. حتما لذت خوردن قهوه در کافه¬های برزیل را تجربه کنید. رستوران¬های مختلفی در کلاس¬های قیمتی مختلف در ریو هست که با توجه به این¬که مردم این شهر عاشق غذا خوردن در رستوران هستند و این کار را هم حسابی طول می‌دهند، می‌توانید با خیال راحت مشغول خوردن غذایتان شوید و مطمئن باشید که اگر طول بکشد، پیشخدمت‌ بالای سرتان نمی‌آید! 
 
نظرات

 نام:
 *نظر: