امروز  جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
سفر بخیر گل من که می‌روی به «دبی»
۱۳۹۴/۰۷/۰۶ تعداد بازدید: ۱۸۹۴
print

سفر بخیر گل من! که می‌روی به «دبی»

سفر بخیر گل من که می‌روی به «دبی»

 سفر بخیر گل من! که می‌روی به «دبی»

 

در نوبت قبلی، راه‌های سفر موفقیت آمیز به آنتالیا را بررسی کردیم. از قرار معلوم و طبق اطلاعات واصله، بسیاری از خوانندگان عزیز هنگام سفر به آنتالیا از راهنمایی‌های ما بهرة کافی برده‌اند. به طریق مشابه در بستة پیشنهادی فعلی، قرار است که راه و چاه سفر به امارات متحدة عربی (یا به بیان ساده‌تر دبی) را به شما عزیزان نشان دهیم. بلکه بر روی تصمیم‌گیری شما تأثیر مثبت بگذارد و چنانچه دبی را برای سفر انتخاب نمودید، راهنمایی‌های ارزشمند ما را نصب العین خود قرار داده و از سفر خود حظ کافی را ببرید.
آمادگی برای سفر
پیش از هر سفر، طبیعی است که باید اطلاعاتی را در زمینة مقصد مسافرت، جاهای دیدنی، وضعیت آب و هوای مقصد در موعد زمانی مورد نظر و مواردی از این دست کسب کنید. این¬گونه اطلاعات بر روی تصمیم شما برای سفر و لوازم و مایحتاج سفر مثل البسة مورد نیاز، تأثیر مستقیم می‌گذارد. پیش از این و در دورة ماقبل ظهور و حضور اینترنت، این¬گونه اطلاعات از طریق کسانی به دست می‌آمد که تجربة سفر به مقصد شما را داشته‌اند. می‌شد رفت و گشت و دید چه کسی این اواخر از سفر مزبور به وطن بازگشته است و او را تخلیة اطلاعاتی کرد. فوق فوقش خرج یک سوغاتی ناقابل به گردن سائل (سوال کننده!) می‌افتاد که باید در ازای کسب اطلاعات ذیقیمت، بعد از بازگشت منبع اطلاعاتی را شارژ می‌کرد. خوشبختانه امروزه اینترنت همه چیز دان در خدمت همة مردم دنیا قرار دارد. کافی است سری به سایت‌های هواشناسی و یا سایت‌های معرفی مقصد مورد نظر بزنید و علاوه بر وضعیت آب و هوا در بازة زمانی مورد نظر، اطلاعات ارزشمندی در خصوص میزان رطوبت، سرعت و جهت وزش باد و از این جور اطلاعات به دست بیاورید. این آخری یعنی جهت وزش باد بسیار مهم است! تجربة ما و سایر بزرگان اهل سفر، این را ثابت می‌کند.
هزینه سفر و اقامت
طبیعی است که همین‌طوری نمی‌شود سر خود پا شد، کوله پشتی را برداشت و راه افتاد به سمت دبی! باید حتما به یک آژانس مسافرتی مراجعه بفرمایید تا پیگیر گرفتن ویزا و بلیط سفر شما باشند. باور کنید این روزها ویزا هم بد دردسری شده است. حالا خوب است که ویزای شینگن نیست، وگرنه چه بلاهایی که سر طالبان سفر می‌آمد. پیش از این¬ها دو سه مدل ویزا می‌شد از سفارت ذیربط گرفت که عبارت بودند از: ویزای عادی، فوری و خیلی فوری. که از لحاظ مدت مورد نیاز و مبلغ با هم متفاوت بودند. به نظر می‌رسد که این اواخر اغلب ویزاهای صادره از نوع خیلی فوری هستند که مسافر باید برای داشتنش خیلی بسلفد! برخلاف اغلب کشورها که ویزا به صورت برچسب یا مُهری، گذرنامه متقاضی را مزین می‌کرد، ویزای دبی به صورت کاغذی صادر می‌شود که داغش به دل پاسپورت مسافر می‌ماند! خلاصه که از زیر فیِ ویزا (Viza fee) که یکراست می‌رود تو جیب سفارت مربوطه، و به دلار (یا معادل ریالی آن) دریافت می‌کنند، نمی‌شود شانه خالی کرد، لیکن در مورد بلیط، خیلی کارها می‌شود کرد. یک راهش این است که مثل بچة آدم مستقیم بروید جلوی کانتر آژانس هواپیمایی و بگویید برای من بلیط دبی صادر کنید، که آن¬ها هم متقابلا مثل بچة آدم، برایتان بلیط صادر می‌کنند و پولش را تمام و کمال (بسته به نوع و درجة پرواز و شرکت هواپیمایی مربوطه و مسیر و چایی و نسکافه و سایر نوشیدنی‌های داخل هواپیما) از شما می‌گیرند. راه دیگرش این است که بگردید ببینید کجا بلیط چارتر می‌فروشند. بالاخره هستند کسانی که بلیط چارتر را با درصدهای تخفیف قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کنند. سعی کنید شما هم از همین دستة آخر باشید که خیلی به نفعتان است.
روش‌های دسترسی و وسیله سفر
بین کشور پهناور و بزرگ ایران با شیخ نشین امارات، دریای عمان و خلیج همیشگی فارس قرار دارد. بنابراین با هر وسیله‌ای که بخواهید به آن¬جا بروید، خوشبختانه باید از روی آب‌های گرم خلیج فارس عبور کنید و تا می‌توانید حالش را ببرید. راه‌های رسیدن به دبی چندان متنوع و زیاد نیست. بسته به این¬که چه وسیله‌ای انتخاب کنید، مسیرتان هم متفاوت است. اگر هوایی بخواهید بروید، از اغلب شهرهای بزرگ ایران که فرودگاه‌های بین المللی دارند، پرواز مستقیم به دبی را سوار می‌شوید و دو سه ساعت بعد، در فرودگاه‌های بزرگ و پر زرق و برق دبی، به سلامتی می‌نشینید. اما اگر هوای سفر زمینی و دریایی به سرتان زد، باید خودتان را با وسایل نقلیه زمینی به شهرهای جنوبی و ساحلی برسانید و از آن¬جا با کشتی یا قایق و لنج به دبی سفر کنید. اگر هم شنایتان خوب است، تا خود دبی شنا کنید. فقط ممکن است در این مسیر نفله شده و از دست بروید که این دیگر به ما ربطی ندارد.
توصیه‌های فنی و ایمنی
• یکی از مهم‌ترین مسایل، انتخاب محل اقامت شما در این سفر است. هتل‌های دبی عمدتا از کلاس و خدمات بهتری نسبت به هتل‌های ترکیه برخوردارند. هتل‌های 3 ستاره، 4 ستاره و 5 ستاره بسته به بودجة شما، می‌توانند برای شما مناسب باشند. از بابت هزینه‌ها هم خیلی نگران نباشید. با دوستان زحمت‌کش آژانس مسافرتی مشورت کنید و یک هتل خوب و مقرون به صرفه را انتخاب کنید و خیرش را ببینید، ولی سعی کنید هتلی انتخاب کنید که استخر داشته باشد تا بتوانید در گرمای طاقت‌فرسای دبی، تنی به آب استخرش بزنید و خودتان را خنک کنید. 
• مدت سفر: به هیچ عنوان تورهای 2-3 روزه را انتخاب نکنید. ممکن است نرخ کمتر آن¬ها شما را وسوسه کند، ولی به این وسوسه‌های شیطانی اهمیت ندهید. سفر به دبی –به ویژه اگر قبلا به آن¬جا نرفته باشید- باید دست کم 4-5 روزه باشد تا بتوانید به صورت فشرده و به قول رفقا MP3، آن¬جا را ببینید و لذت ببرید. توجه داشته باشد که هرچقدر پول بدهید، آش می‌خورید. 
• در فروشگاه داخل فرودگاه که به فری شاپ معروف است، خودتان را کنترل کنید و خیلی دست به جیب نشوید و به عبارت دیگر خودتان را خفه نکنید. دیده شده است که برخی از تازه واردان، به فری شاپ که می‌رسند، تا می‌توانند خرید می‌کنند و پول چندانی برای گشت و گذار در دبی باقی نمی‌گذارند. ضمنا طوری خرید کنید که در طول مدت اقامت در دبی، بتوانید تهِ خریدها را بالا بیاورید و در واقع بتوانید آن¬چه خریده‌اید، در همان¬جا مصرف کنید.
• مکان‌های قابل بازدید را به 3 دسته تقسیم کنید: لازم البازدید(!)، مستحب البازدید(!)و حرام البازدید(!) به دستة سوم پا نگذارید که بعدا هرچه دیدید از چشم خودتان دیده‌اید. از ما گفتن.
• از میان تورهایی که در هتل توسط تور لیدرها برای شما پهن شده و به عبارتی پیشنهاد می‌شود، به هیچ عنوان تور صحرا و پارک آبی و گشت شهر و .... (و هرچه که تور دارند!) را از دست ندهید. بگذارید یک لقمه نان گیر آن¬ها و ما بیاید و شما هم حالش را ببرید.
• تا می‌توانید هنگام صبحانه و ناهار در داخل هتل بخورید و بیاشامید. اگر هم توانستید، کیسة پلاستیکی داخل جیب‌هایتان بگذارید و آن¬ها را هم سرشار از خوردنی کنید. ممکن است به کار بیاید.
• یک‌سری توصیه‌های دیگر هم هست که به صورت منظوم تهیه شده است. موضوع از این قرار است که دو سه روز پیش، یکی از دوستان عزیز مشهدیِ اهل دل - که قبلا در یک سفر عرفانی 8 روزه‌ به تایلند(!) با هم بودیم- راهی «دبی» بود. از آن¬جا که در سفر به امارات متحده عربی، عیالات متحده (همسر محترمه‌ و مادر و خواهر همسر جانشان) نیز ایشان را همراهی می‌نمودند، لازم بود که برخی موارد، به ایشان گوشزد گردد تا از گزند زمانه مصون و محفوظ بمانند! غزلی در همراهی و راهنمایی ‌ایشان نوشتم که بد نیست شما هم از بخش قابل انتشار آن بهره‌مند شوید؛ چرا که برخی از این توصیه‌های رندانه‌، ممکن است به کار شما نیز بیاید! 

 
نظرات

 نام:
 *نظر: