امروز  جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
شب های روشن
۱۳۹۶/۱۱/۰۸ تعداد بازدید: ۲۵۵۲۳
print

شب های روشن

شب های روشن

 

 نوار ساحلی دریای خزر به علّت محصور بودن در رشته­کوه البرز و دارا بودن جنگل‌های انبوه به طور طبیعی دسترسی دشواری داشته و بدین جهت مکان امنی برای مخالفان خلافت عبّاسی بوده است. از سوی دیگر شمال ایران به طور معمول پایگاه علویان به حساب می‌آمده و طبیعی است سادات و امامزادگانی که تحت فشار دستگاه خلافت بوده‌اند این منطقه را برای زندگی انتخاب کرده باشند. استان گلستان یکی از سه استان شمالی کشور است که از این نعمت برخوردار بوده است.

 در پانزده کیلومترى جادّة قدیم گرگان ـ کردکوى و نزدیکى روستاى سرکلاته کفشگیرى، بناى زیبایى وجود دارد. این بنا مدفن دو تن از فرزندان امام موسى کاظم(ع) به نام­های امامزاده عبدالله و امامزاده فضل الله(ع) معروف به «امامزاده روشن آباد» است که زیارتگاه عاشقان و دلدادگان اهل بیت عصمت و طهارت است. ساختمان این بنا در میان باغ و قبرستانی به مساحت کلّی هفت هکتار که متعلّق به قرن نهم هجرى قمرى است، قرار گرفته. بنای امامزاده به‌ صورت برجی بلند و چند وجهی شامل رواق و حرم چهارگوش و گنبد ساقه‌دار مدوّر است که پایین‌تر از گنبد مدوّر بام سفال‌پوش امامزاده است. در داخل صحن صندوق چوبی نفیسی به ارتفاع یک متر و طول 3 متر و عرض ۵/۱ متر دیده می‌شود که در ضلع‌های کناری آن منبّت‌کاری زیبایی به چشم می­خورد و روی این صندوق 7 سوراخ وجود دارد که مردم نذورات خود را داخل آن­ها می‌اندازند. گفتنی است در سال 865 هجری قمری دو لنگه درِ نفیس در این عمارت نصب شده که از نظر زیبایى و دقّت و مهارتى که در آن به کار رفته بى‌نظیر است. بقعة امامزادگان عبدالله و فضل الله(ع) داراى رواق و حرم چهارگوش و گنبد ساقه دار مدوّر است که از کف حرم حدود 15 متر ارتفاع دارد. همچنین یک مسجد الحاقى همانند دیواره در کنار آن قرارگرفته که جزء آثار تاریخى به ثبت رسیده است. در سال 879 هجری قمری صندوقی چوبى به طول 5/2 ، عرض 5/1 و ارتفاع 5/1 متر به دست استاد حاجى عبدالله ساخته شده و روى مرقد نصب شده است. شایان ذکر است زیر بناى این بقعه چشمة آبى به صورت قنات که وقف شده مى‌گذرد. در سال 900 هجری قمری مرحوم فضل الله قاضى فرزند سیّد رضى الدّین، یکى از حاکمان وقت منطقه، املاک متعدّدى را وقف بقعه کرده.

 در این امامزاده مقبرة برادران امام رضا(ع) به نام‌های ابراهیم و محمد هم قرار داشته که درهای آن از چوب کاج بوده و با آیات قرآن به صورت زیبایی کنده‌کاری شده بوده، ولی در حال حاضر اثری از آن نیست. در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که قبرستان امامزاده آرامگاه 141 تن از شهداى جنگ تحمیلى و بسیارى از علما، عرفا، متدیّنین و معتمدین است. 

 

 

نظرات

 نام:
 *نظر: