امروز  جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
مورد عجیب خطای انسانی
۱۳۹۶/۱۱/۰۹ تعداد بازدید: ۲۵۴۷۱
print

مورد عجیب خطای انسانی

مورد عجیب خطای انسانی

 

 چه کسی مسئول آمار بالای تصادفات در سفرهای جادّه­ای است؟

«خطای انسانی ایرانی‌ها بیشتر است». این نتیجه‌ از کنار هم گذاشتن دو خبر زیر به دست آمده است:

1- طبق آمار و اطّلاعاتی که سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرده، اوّلین عامل مرگ و میر غیر طبیعی در ایران، تصادفات جادّه‌ای است. در صورتی که در دنیا، تلفات جادّه‌ای رتبة نهم را دارد.

2- طبق اعلام مسئولان، خطاهای انسانی همچون سرعت بالا، خستگی، خواب آلودگی و... مهمترین عامل تصادفات سفرهای جادّه­ای است.

با کنار هم گذاشتن این دو خبر می‌توانیم نتیجه بگیریم ما ایرانی‌ها بیشتر از مردم دیگر کشورها در طول سفرهای جاده ای خود دچار خطای انسانی می‌شویم. از قضا ما هم با این نظر مسئولان موافق هستیم و میزان خطاهای انسانی را در ایران بالا می‌دانیم، امّا در تعریف دامنة خطاهای انسانی کمی با مسئولان اختلاف نظر داریم. به عقیدة ما از خودروسازانی که خودروهایی فاقد کیفیّت به بازار عرضه می‌کنند تا مهندسانی که جادّه‌هایی غیراستاندارد می‌سازند و سیاستمدارانی که بعضاً تصمیمات اشتباهی در زمینه­های راه و ترافیک اتّخاد می­کنند، همه در این آمار سهیم‌ هستند.

مگر می‌شود 27 هزار نفر در طول یک سال بر اثر تصادف جان خود را از دست بدهند و مهمترین عامل آن خواب آلودگی باشد؟ اگر چنین باشد باید این خواب آلودگی را بیشتر معطوف به مسئولانی دانست که علی­رغم آمار بالای تصادفات جادّه‌ای، کماکان در خواب غفلت به سر می‌برند و هر سال به سادگی از مقابل این اعدادی که هر رقمش به ارزش جان یک انسان است، می‌گذرند.

چند لحظه‌ای که یک عمر می‌شود!

تصادف تنها در چند ثانیه رخ می‌دهد، امّا همین چند ثانیه می‌تواند یک عمر زندگی افراد را تحت تأثیر قرار دهد. فرزندانی که در یک لحظه پدر و مادر خود را از دست داده­اند و مادرانی که در یک لحظه ثمرة زندگی‌شان پر کشیده، به خوبی می‌توانند قدر این لحظه را دریابند. آمارها حاکی از آن است که علاوه بر فوت 2 نفر در هر ساعت از شبانه‌روز بر اثر تصادف در جادّه‌های کشور، خانواده‌های این افراد نیز با مشکلات عدیده‌ای روبرو می‌شوند. بیماری‌های روحی و روانی، مشکلات اقتصادی، آسیب‌های اجتماعی و... از جمله مشکلاتی است که گریبان خانواده‌های حادثه دیده را می‌گیرد.

 

 

با آگاهی برانیم

البتّه نمی‌توان تمام تقصیرها را هم گردن مسئولان انداخت، بلکه گاهی خود ما هم مسئول هستیم؛ ما که از وضعیّت راه‌ها و خودروها آگاه هستیم و با این وجود باز هم با سرعت می‌رانیم؛ خسته و خواب آلوده پشت فرمان می‌نشینیم و با جان خود و عزیزانمان بازی می‌کنیم. لازم است ما هم در این وانفسا کمی مراعات کنیم. از همین رو در ادامه توصیه‌هایی برای سپری کردن سفری امن ارائه می­کنیم که امیدواریم تا حدّی راهگشا باشد:

 ارتباط گرما با تصادفات

در فصل تابستان به دلیل تعطیلی مدارس میزان سفرها اوج می‌گیرد، امّا باید دقّت کرد که گرما با وقوع تصادف ارتباط دارد. وقتی هوا گرم می‌شود خواب آلودگی در رانندگان بیشتر خواهد شد که همین امر باعث تصادف و کاهش توانایی در کنترل خودرو می‌شود. بنابراین اگر فصل تابستان را برای سفر انتخاب می‌کنید، حتماً بعد از دو ساعت رانندگی، زمانی را به استراحت اختصاص دهید.

روشن نکردن کولر بیشتر ضرر دارد

تصوّر نادرستی که هنوز هم در برخی از رانندگان وجود دارد این است که روشن کردن کولر موجب بالا رفتن هزینة سوخت می‌شود. در صورتی که پایین دادن پنجره‌ها میزان سوخت بیشتری مصرف می‌کند. خاموش بودن کولر موجب ورود باد گرم به داخل خودرو و در نتیجه از دست رفتن بیشتر آب بدن می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود رانندگان در صورت خاموش بودن کولر، در فواصل نیم ساعته یک لیوان آب بنوشند تا مایعات دفعی بر اثر هوای گرم جبران شود.

عینک‌های آفتابی ارزان، ولی پر ضرر!

متأسّفانه بعضی از رانندگان هنگام خرید عینک‌های آفتابی به فاکتورهای دیگری غیر از استاندارد بودن آن توجّه می‌کنند که همین می‌تواند یکی از علل تصادفات باشد. تحقیقات نشان داده استفاده از عینک‌های تقلّبی ارزان قیمت که هیچ گونه استانداری ندارند، در خستگی چشم راننده تأثیرگذار است.

 

نظرات

 نام:
 *نظر: