امروز  چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
جمعه ها بازار تعطیل نیست
۱۳۹۵/۰۸/۱۸ تعداد بازدید: ۲۵۵۲۷
print

جمعه ها بازار تعطیل نیست
جمعه­ ها بازار تعطیل نیست
 
مسافرها برای خرید سوغات و ساکنان برای خرید مایحتاج خود به بازار نیاز دارند. به همین دلیل بازارهای هر شهر نقش مهمّی در هویّت یک شهر و همچنین رونق اقتصادی آن دارند. در سفر این شمارة قصرنامه به استان زیبای کهگیلویه و بویراحمد رفته­ایم و قصد داریم در مهم­ترین بازارهای آن بگردیم و شما را هم با آن­ها آشنا کنیم.
بازار تاریخی دهدشت
شهرستان دهدشت در قسمت گرمسیری استان قرار دارد و قدمت بافت تاریخی آن که به بلاد شاپور مشهور است، به دورة ساسانی می­رسد. دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه است و جمعیّت زیادی از شهرها و روستاهای کوچک اطراف برای خرید به این شهر می­آیند.
محدودة بازار تاریخی دهدشت محوّطة گسترده­ای است که به واسطة آن شهر به دو نیمه تقسیم شده است. این بازار که در بافت تاریخی دهدشت قرار دارد، دارای راسته­ای به طول 500 متر است که از مسجد جامع تا کاروان­سرای شهر امتداد یافته است. در این راسته حجره­های بازاریان به چشم می­خورد؛ حجره­هایی ساخته شده از گچ و سنگ. مردم در قدیم از طریق معبرهای این بازار  به مراکز مهم شهر دسترسی پیدا می­کرده­اند. انبارهای کالا هم در پشت حجره­­ها قرار داشته است. خاکبرداری این بازار تاریخی در حدود سال­های 1377 و 1380 انجام شده و بخش­های عمدة آن از زیر خاک بیرون آورده شده است.
جمعه بازار یاسوج
یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد است که بازار تاریخی و مهم ندارد، امّا جمعه بازار این شهر در بین مردم از اهمیّت فراوانی برخوردار است. جمعه بازار یاسوج در ابتدا با تعداد کمی از دستفروش­ها در روزهای جمعه مایحتاج مردم را تأمین می­کرد، امّا در حال حاضر این بازار بخش زیادی از فضای شهر را به شکلی نامنظّم به خود اختصاص داده­ است و موجب گلایه­هایی هم شده است. این بازار دارای حدود هزار غرفه است که با ازدحام مردم در آن­ها ترافیک سنگینی ایجاد می­شود. این مشکلات باعث شد تا شهرداری یاسوج به فکر جابه­جایی این بازارچه بیفتد. مردم شهرستان یاسوج امیدوارند با توسعة زیرساخت­ها و امکانات شهری و کاهش مشکلات ترافیکی و اجتماعی، از داشتن بازاری متنوّع و مدرن برخوردار شوند.
                                                                       ******

در سفرتان به کهگیلویه و بویراحمد و رفتن به بازارهایش، خرید عسل و سیب و گردو و کشک و گچمه را از یاد نبرید که ناب­ترین و معروف­ترین سوغاتی­های این استان هستند. 

نظرات

 نام:
 *نظر: