امروز  جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
سفر نشاط آفرین و حیات بخـش است
۱۳۹۴/۰۷/۰۷ تعداد بازدید: ۱۶۴۲
print

سفر نشاط آفرین و حیات بخـش است

سفر نشاط آفرین و حیات بخـش است

 سفر نشاط آفرین و حیات بخـش است

 

 

 
گفتگو با سید محمد علی(اقبال) واحدی، مجری برنامههای تلویزیونی
ملیحه پژمان
سید محمدعلی(اقبال) واحدی را همه با سفرهای صبا یا همان برنامه صبح به خیر ایران می شناسیم. او متولد 28 فروردین 1335 کرمانشاه است و در رشته کارگردانی با گرایش جامع فیلمسازی از مرکز آموزش فیلمسازی وزارت ارشاد فارغ التحصیل شده است.
یکی از نکات ویژه فعالیت این مجری توانا، اجرا و هدایت برنامه سفرنامه صبا بود، به همین بهانه طی گفتگویی با این هنرمند کشورمان سفر و حال و هوای آن را مورد واکاوی قرار داده ایم که در ادامه می خوانید.
* آقای واحدی! شما سال های زیادی از زندگی خود را در سفر گذرانده اید، از نگاه شما سفر چه معنایی دارد؟
** سفر یعنی رفتن از مکانی به مکان دیگر و دیدن نعمت های خدادادی و آثار گذشتگانی که پیش از ما آمدند و یادگارهایی را برجای گذاشتند، ضمن این که سفر نشاط ویژه ای را در انسان ایجاد می کند که قابل وصف نیست.
* یعنی سفر می تواند عبرت آفرین هم باشد؟
** بله. در سفر  به نقاط مختلف با آثار گذشتگان و تاریخ کهن آشنا می شویم و همین مسأله موجب مرور تاریخ و عبرت از دوران گذشته می شود.
* در حین سفر باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟
** به مسأله خوبی اشاره کردید؛ چرا که سفر هم آداب خاص خود را دارد، اول این که بدانیم به کجا می خواهیم  سفر کنیم و قرار است رهاورد ما از این سفر چه باشد، نکته دیگر این که سعی کنیم از تمام لحظات سفر به خوبی استفاده کنیم و اگر همراهانی داریم در سفر با آن ها همدل باشیم. تکروی در سفرهای گروهی جالب نیست و موجب دل آزرده شدن دیگران می شود؛ بنابراین باید سعی کنیم به دیگران هم خوش بگذرد. مسأله دیگر این که اگر قرار است طبیعت گردی کنیم، مراقب طبیعت باشیم و با رفتار ناهنجار طبیعت را خراب نکنیم. متاسفانه در کشور ما نقاط بکر طبیعت، بعد از شناسایی با موجی از سفرهای مردم مواجه شد که این سفرها تخریب هایی را هم به این نقاط تحمیل کرد و این شایسته نیست.
* دوست داریم از خاطره های زیبای سفرهای ایران که در سفرنامه صبا داشتید، بگویید.
** خاطرات بسیار است و انتخاب دشوار. تعداد سفرها خیلی زیاد است و اگر تنها بخواهم اسم افرادی که در این برنامهها با من سلام و علیک کردهاند را بنویسم، یک کتاب بزرگ میشود، ولی همین قدر بگویم که این سفرها من را با مردم ایران پیوند داد که از این بابت بسیار خدا را شکر می کنم.
* معمولا در سفرها به هتل می روید یا طور دیگری اسکان خود را انتخاب می کنید؟
** من خیلی سخت نمی گیرم و دوست دارم در سفرها آزاد باشم، از اقامت در هتل، خوشم نمیآید. خیلی به چادر زدن و کمپ علاقه دارم. البته در چادر با وجود باد و آفتاب و باران، شما نمیتوانید پیشبینی کنید چه اتفاقی خواهد افتاد. این مشکلات هم لذتبخش است و هم سرد و گرم زندگی را به شما میچشاند. سفر کردن در کار ما، مثل کوهنوردی میماند که وقتی به سینهکش کوه میرسد و حسابی خسته میشود، به خودش بد و بیراه میگوید که دیگر نمیآیم! این کار به شدت آدم را خسته میکند، اما وقتی به قله رسیدیم تمام آن بالا و پایین شدنها، یادمان میرود و دوباره راه میافتیم به سمت یک کوه دیگر. 
* به شما لقب مارکوپولوی ایران داده اند، در این زمینه چه نظری دارید؟
** جالب است و البته من به بیشتر نواحی ایران سفر کرده ام، از این بابت با آداب و رسوم نواحی مختلف کشور آشنا هستم و اگر بخواهم سفرنامه بنویسم، قطعا از سفرنامه مارکوپولو بیشتر شد.
* به سفرهای خارجی هم علاقه دارید؟
** بله. دوست دارم در مورد تاریخ و آداب و رسوم سایر ملل دیگر هم تحقیق و تفحص کنم و در حال حاضر تفریح اصلی من مشاهده فیلمها و گزارشهای جهانگردی است که نقاط مختلف دنیا را نشان میدهد.

 

 

 

نظرات

 نام:
 *نظر: