امروز  شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بر فراز قلّه¬های برفی آلپ
۱۳۹۴/۰۶/۱۷ تعداد بازدید: ۲۰۱۷
print

بر فراز قلّه¬های برفی آلپ

بر فراز قلّه¬های برفی آلپ

 بر فراز قلّه­های برفی آلپ

 

 

 

مجتبی نخعی راد
 
مقدّمه: این بار سفری خواهیم داشت به خطّه­ایسرسبز، شاد، آرام و دلنشین، بام اروپا با کوه­هابی پراز برف، مملو از روستاهای زیبا و کوچه­های باریک، کافه­های خیابانی، مجسّمه­های باشکوه، سرزمین شکلات، پنیر و ساعت، «سوییس» در دامنه­های برفی آلپ. سوییس با جمعیّت 7.5 میلیونی که دارد از ثروتمندترین کشورهای جهان با سیستم بانکی پر رمز و راز خود است. بیش از 200 سال است که این کشور وارد هیچ جنگی نشده است و به همین دلیل میزبان بسیاری از سازمان­های بین المللی است و به بی طرفی معروف است. جاذبه­های گردشگری مهمّ سوییس شهرهای زیبا، اسکی و مناظر چشم­نواز کوهستان­هایش است.
 
 
نقشه­ای پر از قلّه
سوییس کشوری کوچک در قلب اروپاست و 60 درصد مساحت آن را رشته کوه­های آلپ تشکیل می­دهند. از شمال به آلمان، از شرق به اتریش، از جنوب به ایتالیا و از غرب به فرانسه محدود است و با اینکه به آب­های آزاد راه ندارد، ولی دریاچه­های بی­شمار و دیدنی بسیاری دارد. این کشور با قلل پر برف و یخچال­های طبیعی و دریاچه­های ژرف و نیلگون و درّه­های سرسبز به «زمین بازی اروپا» نیز مشهور است. بیش از یکصد قلّه با ارتفاع بیش از 4000 متر دارد که مرتفع­ترین آن­ها «دوفور» با 4634 متر ارتفاع است. رودهای مهمّ اروپا مانند راین، رن، دانوب و پو از قلل مرتفع این کشور سرچشمه می­گیرند.
 
خوشحال­ترین مردم دنیا
سوییس سه زبان رسمی دارد و تلفیقی از فرهنگ­های ایتالیایی، فرانسوی و آلمانی با اندکی از هویّت نیرومند سوییسی است. اگرچه زبانی به اسم زبان سوییسی وجود ندارد، یک گویش آلمانی به نام سوییسی-آلمانی وجود دارد که اغلب توسّط کسانی که در نزدیکی مرز آلمان ساکن هستند، صحبت می‌شود. با اینکه این کشور خدمت سربازی اجباری دارد، امّا مردم این کشور در سال­های اخیر بارها به عنوان شادترین مردم دنیا شناخته شده­اند و متوسّط طول عمرشان 81 سال است. چرا؟ باور کنید اگر شما هم درآمد سرانة بیش از 39 هزاردلار داشته باشید و در چنین آب و هوای پر اکسیژنی زندگی کنید، کلاً شاد می­شوید!
 
 
حساب­های پر پول و ساعت­های دقیق
بانک­های سوییس در ثبات، حفظ حریم خصوصی و حمایت از مشتریان شهرت جهانی دارند و با داشتن 35 درصد از سرمایه­های خصوصی و عمومی جهان، نقش مهمّی در سیستم مالی دنیا دارند. علاوه بر این صادرات سوییس شامل مارک­های معروفی در داروسازی (نووارتیس، روش) و ساعت سازی (سواچ و رولکس) است و جالب است بدانید با اینکه از نظر منابع زیرزمینی و انرژی از فقیرترین کشورهای جهان است، اما این کشور کوچک به تنهایی نیمی از تولید ساعت جهان را در اختیار دارد. همچنین بخش قابل توجّهی از تولید ناخالص داخلی 
 
چمدان­ها را ببندید
خیلی­ها تصوّر می کنند آب و هوای سوییس بسیار سرد و در حدّ سیبری یا آلاسکاست! امّا آب و هوای آن معتدل کوهستانی و پرباران بوده و حتّی در زمستان به ندرت دما نزدیک صفر می­آید و در تابستان دما تا 30 درجه افزایش می یابد. بهترین فصل سفر به سوییس از اواخر اردیبهشت تا اواخر شهریور است؛ البتّه پاییز کوتاه آن نیز خاطره­انگیز و فراموش نشدنی است.
بعد از بررسی آب و هوا نوبت به اخذ ویزا و تهیّة بلیت می­رسد. علاوه بر ایران ایر، لوفت هانزا، ترکیش و چند ایرلاین خارجی دیگر نیز پروازهای غیرمستقیم به مقصد ژنو یا زوریخ دارند که حدود 4 هزار کیلومتر مسیر را در پنج ساعت و نیم طی می­کنند.
هتل­های سوییس باکیفیت­ترین و در حال گران­ترین هتل­های اروپاست؛ مثلاً شبی 600 هزار تومان رقم منصفانه­ای است! فرانک سوییس ارزش بالایی دارد و با اینکه در اکثر جاها یورو هم قابل استفاده است، ولی بهتر است قبل از سفر پول­های خود را به فرانک سوییس تبدیل کنید.
 
ژنو؛ میزبان جهانی
ژنو در بخش فرانسوی ‌زبان سوییس و در ساحل زیبای دریای ژنو قرار دارد و میزبان بیش از 200 نهاد بین‌المللی مانند دفتر مرکزی صلیب سرخ، دفتر سازمان ملل متّحد و از همه آشناتر آژانس بین المللی انرژی اتمی است. این شهر دومین شهر اقتصادی کشور سوییس، سومین شهر اقتصادی اروپا و سومین شهر با کیفیت زندگی مناسب و نهمین شهر اقتصاد رقابتی جهان محسوب می­شود. بسیاری از چهره­های سرشناس جهان مانند گوته، ژان ژاک روسو، داستایوفسکی و دکتر محمود حسابی مدّتی در این شهر زندگی کرده‌اند.
ژنو به وسیلة رودخانه «روون» که از دریاچة ژنو سرچشمه می­گیرد، به دو قسمت تقسیم شده است. شهر قدیم در ساحل جنوبی، ایستگاه راه آهن در شمال رودخانه، فرودگاه در شمال غربی، و تا مرز فرانسه تنها چند دقیقه با اتوبوس راه است . بیشتر مناظر فاصلة کمی با هم دارند و سیستم حمل و نقل عمومی بسیار قابل اطمینان است.
 
دیدنی­های ژنو
1- دریاچة ژنو
این دریاچة زیبا و سحرانگیز با 370 متر عمق، از بزرگ‌ترین دریاچه‌های نیمة غربی اروپاست که قسمتی از آن به سوییس و قسمتی به فرانسه تعلّق دارد.
 
2- قصر چیلون
در ساحل دریاچة ژنو قصری تاریخی با قنات‌ و ۲۵ ساختمان جداگانه و سه حیاط وجود دارد. برخی نوشته‌های موجود در آن به بیش از هزار سال پیش بازمی‌گردند.
 
3- فوارّة جت دیو
یکی از اصلی‌ترین نمادهای شهر ژنو، فوارّة «جت دیو» در دریاچة ژنو است که در هر ثانیه پانصد لیتر آب را تا ارتفاع 140 متری به آسمان پرتاب می‌کند و از تمام نقاط شهر دیده می‌شود. دو یا سه بار در سال و در مناسبت­های مختلف هم با رنگ‌های صورتی، آبی یا رنگی دیگر روشن می‌شود.
 
4- کلیسای سنت پیر

 

این کلیسای زیبا و حیرت آور که تحت تأثیر معماری گوتیک و رومی ساخته شده و از جاذبه‌هایمهمّ گردشگری ژنو محسوب می­شود، در سال 1160 میلادی ساخته شده است و برج آن ۱۵۷ پلّه دارد.
نظرات

 نام:
 *نظر: