امروز  شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
سنگ پای قزوین
۱۳۹۴/۰۶/۱۷ تعداد بازدید: ۲۳۸۹
print

سنگ پای قزوین!

سنگ پای قزوین

 سنگ پای قزوین!

 

 

مقدّمه: رو که نیست، سنگ پای قزوینه!
نام قزوین را که می­شنویم، ناخودآگاه تصویری از یک سنگ متخلخل جلوی چشممان می­آید! امّا آیا واقعاً سنگ پا جزء سوغات قزوین است؟
وقتی کوه آتشفشان فوران می­کند، سنگ­هایی به بیرون پرتاب می­شوند که همزمان از خود گازی را متصاعد می کنند. این گاز سبب سوراخ سوراخ شدن سنگ­ها می­شود، امّا اینکه چه کسی نخستین بار این نام علمی را روی این نوع سنگ گذاشت(!) و رابطه­ای بین حاصل این پدیدۀ زمین شناسی با پاشنۀ پا کشف کرد، در هاله­ای از ابهام است!
بد نیست بدانید تحقیقات دانشمندان نشان داده، استعمال روزانه و مداوم این سنگ روی پاشنۀ پا به کاهش دیابت نوع دو کمک می­کند. بنابراین هیچ بعید نیست در آینده­ای نزدیک، سنگ پا را پشت ویترین داروخانه­ها و قزوین را یکی از قطب­های مهمّ درمان دیابت در دنیا ببینیم!
 
سبزِ پسته­ای!
آیا می­دانید قزوین یکی از صادرکنندگان کالای لوکسی به نام پسته به کشورهای اروپایی و اطراف خلیج فارس است؟ دشت قزوین با داشتن منابع آبی فراوان و زمین حاصلخیز، هر ساله 2500 تن پسته تولید می­کند. ویژگی اصلی پسته­های قزوین رنگ سبز پسته­ای! و طعم متفاوت آن است.
از انواع پستة قزوین می­توان به پستۀ شمشیری، پستۀ بادامی( ما که نخورده­ایم، امّا احتمالاً داخلش بادام است!)، پستۀ کلّه بزی، پستۀ بقاّلی(داخل پوست پسته، یک بقّالی است!)، کال خندان، قرمز پسته و سفید پسته اشاره کرد.
 
نم نم دوزی
یکی از صنایع دستی قزوین، دوختی سنّتی روی وسایلی مانند جای مهر، جای قیچی، جای شانه و ... توسّط منجق است. طبق تحقیقات نویسنده، از آنجا که دوخت این اثر دست دوز نیاز به ظرافت و دقّت فراوان دارد، تولید آن آرام آرام و نم نم جلو می رود؛ به همین دلیل به آن نم نم دوزی می­گویند! که البتّه «یواش یواش دوزی» هم نام بدی نیست! 
 
گلابتون دوزی
هنری مشابه سوزن دوزی (دوخت طرح­های مختلف با قلّاب و سوزن و نخ روی پارچه) با این تفاوت که به جای نخ های رنگارنگ تنها از مفتول­های ظریف و نازک طلایی و برنجی در آن استفاده می­شود. این هنر دستی در گذشته به جای اینستاگرام و تلگرام، سرگرمی دخترانی بود که در تدارک رفتن به خانۀ بخت بودند! و برای تزیین جهیزیه در وسایلی مانند کیف پول، جای شانه و ... به کار می­رفت.
 
پن بافی
پن بافی یا نوار بافی یا کارت بافی به بافت نوعی نوار باریک و کم عرض، امّا مقاوم گفته می­شود که در تزیینات لباس، دور یقه، لبة آستین و... به کار می­رود.  نقوشی که روی این نوارهای باریک طرّاحی می­شود شامل مارپیچ، چشم بلبل، چشم خروس و سایر اعضا و جوارح برخی حیوانات دیگر است! از ویژگی­های این هنر چند هزار ساله می توان به روزآمد شدن کاربرد آن در مواردی مانند بند کفش، بند موبایل و حتّی کراوات اشاره کرد.
 
نقّاشی پشت شیشه
این هنر که اکثراً با نقّاشی روی شیشه به نام «ویترای» اشتباه گرفته می­شود، در دورة صفویه از ونیز وارد ایران شد. نقّاشی پشت شیشه شامل انواع سبک­های حماسی، گل و مرغ، آیات و پرتره است.
 
از دیگر صنایع دستی مردمان هنرمند دیار قزوین می­توان به فرش بافی، گلیم بافی، منبّت و مشبّک، قلمدان سازی و خطّاطی اشاره کرد.

 

جالب است بدانید قزوین علاوه بر سوغات­هایی مانند نان برنجی، نان قندی، نان نخودی، نان گردویی و ... نوعی پنیر هم دارد که در گذشته آن را داخل کوزه و زیر خاک نگهداری می­کردند و هم اکنون نیز می­توان این نوع پنیرِ زیر خاکی و چند ساله را در بازار قزوین تهیّه کرد!
نظرات

 نام:
 *نظر: