امروز  شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آذربایجانِ جان
۱۳۹۴/۱۰/۱۴ تعداد بازدید: ۱۸۵۵
print

آذربایجانِ جان!

آذربایجانِ جان

 آذربایجانِ جان!

 

 
اهالی استان آذربایجان غربی این افتخار را دارند که ساکنان تنها استانی از ایران باشند که با سه کشور مرز مشترک خاکی دارد. حال در نظر بگیرید که دو تا از این کشورها هم اروپایی باشند؛ یعنی ترکیه و جمهوری آذربایجان! با این حساب می­توان به کلاس بالای اهالی آذربایجان غربی پی برد! این استان با رشته کوه­های سر به فلک کشیده و رودخانه­های پرآب دائمی، مراتع و جنگل­های سرسبز و خرّم، هوای ملایم و معتدل، باغ­های میوه، دشت­ها و دامنه­‌های پر از گل­های وحشی و تالاب­ها، مرداب­ها، سواحل و جزایر دریاچه از زیباترین و پرجاذبه‌ترین مناطق ایران به شمار می­رود و می‌شود گفت آذربایجانِ جان است! سفر به چنین مکانی که طبیعتاً از قطب­های مهمّ گردشگری محسوب می­شود، قطعاً جذّاب و تماشایی بوده و مملو است از رهاورد و سوغات. سوغات استان آذربایجان غربی را می­توان به دو دستة تزیینی و خوردنی تقسیم کرد:
سوغات تزیینی
صنایع چوبی از قدیمی­ترین و اصیل­ترین هنرهای مردم ارومیّه است که هنرمندان شاخصی دارد و این هنرمندان جزء سرآمدان کشور محسوب می­شوند. همچنین بافت فرش ریزماهی در خوی رواج دارد. چاقوی خوی نیز یکی از صنایع دستی مهمّ این شهرستان است که آن را «سوموک دسته» می­نامند. اگر گذرتان به میاندوآب افتاد، می­توانید از محصولات قالیبافی، حصیربافی و کوزه‌ گری آن­جا بهره مند شوید. در تکاب نیز فرش و گلیم افشار این شهرستان شهرتی مثال زدنی دارد. در صورت بازدید از مهاباد می­توانید گلیم، چاروق، جوراب و کلاه پشمی، جاجیم، سجّاده و ظرف­های ساخته شده از چوب جنگلی را با خود به سوغات ببرید. به علاوه، حصیر و گلیم ماکو و پولک دوزی بوکان نیز از سایر صنایع دستی این استان به شمار می­آیند و گردشگران می­توانند با خرید آن­ها یادگاری­های زیبایی از آذربایجان غربی به خانه­های خود ببرند.
سوغات خوردنی
نُقل از معروف­ترین سوغات­های خوراکی ارومیّه است که یک برند ملّی و جهانی است و از مدّت­ها پیش سوغات اوّل این شهرستان بوده است. ذکر این نکته ضروری است که این نُقل منحصر به فرد بوده و در هیچ جای جهان نظیر آن تولید نمی­شود و نقل محافل است! همچنین عرقیّات گیاهی از دیگر سوغات خوردنی این شهر به شمار می­آید که از میان آن­ها می­ توان به عرق بیدمشک و بادرنجبویه اشاره نمود. ضمناً حلوای هویج و  گردو نیز از دیگر سوغات­های این شهرستان است که زبانزد گردشگران است. سایر سوغات خوردنی استان عبارتند از: تخمه آفتابگردان و عسل خوی، انواع انگور به خصوص انگور سیاه، زالزالک و انجیر سردشت، مواد لبنی سلماس، چالدران و بوکان و همین طور انواع محصولات باغی، سیب درختی، عسل، لبنیات و کشمش در اقصی نقاط استان که دهان هر بیننده­ای را به آب می‌اندازند!

 

امیدواریم سفرتان به شمال غربی کشور همراه باشد با خوشی و شادمانی و لحظات ناب و به یاد ماندنی.
نظرات

 نام:
 *نظر: