امروز  پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
سواحل طلایی مدیترانه
۱۳۹۴/۱۰/۱۴ تعداد بازدید: ۲۲۴۴
print

سواحل طلایی مدیترانه

سواحل طلایی مدیترانه

 سواحل طلایی مدیترانه

 

مقدّمه: قبرس جزیره­ای افسانه­ای با آب­های زلال مدیترانه، آب و هوای معتدل و آفتابی، سواحل بکر، زیبا و رؤیایی، با مناطق پوشیده از سروهای سر به فلک کشیده، باغ­های مرکّبات، زیتون، تاکستان­های پر محصول و جنگل‌های کاج با زیبایی بی­نظیر خود همیشه برای جهانگردان جذّاب بوده است. قبرس سومین جزیرة بزرگ مدیترانه است که با قدمت بیش از 10 هزار ساله و داشتن قدیمی­ترین چاه­های آبی جهان و آثار تاریخی متعدّد یکی از نقاط مهمّ گردشگری اروپا محسوب می­شود.
 
 
 
قصّة جزیره
قبرس به دو بخش قبرس شمالی (بخش ترک‌نشین) و بخش جنوبی (یونانی‌نشین) تقسیم می‌شود که در آن هر دو زبان ترکی و یونانی رسمی هستند. 80 درصد از جمعیّت یک میلیونی قبرسی­ها یونانی‌تبار(ارتودوکس) و بقیّه ترک‌تبار( مسلمان) هستند. در طول تاریخ، این جزیره توسّط اقوام قدرتمندی مانند هیتی‌ها، آشوری‌ها، مصری‌ها، ایرانی‌ها و یونانی‌ها اشغال شده است وهنوز هم با ترکیه در مورد استقلالش مشکل دارد.
رفتار مردمان قبرس نیز مانند آب و  هوای آن معتدل است؛ نه به سردی اروپایی­­ها و نه به تندی آسیایی­ها! انسان‌هایی خوشرو و مهمان­نواز که دائم لبخند می­زنند و تا مطمئن نشوند همه چیز مهیّاست، تنهایتان نمی­گذارند؛ مثلاً مراسم ازدواجشان را در نظر بگیرید که خیلی با ما فرق دارد و دعوتنامه، کارت دعوت شام و مراحل احراز هویّت توسّط خانوادة داماد و عروس را ندارد! مراسم عقد در کلیساست و بعد کلّ مهمانان خوانده و نخوانده به خانة زوج جدید می روند و پذیرایی می­شوند و در شادی آن­ها شرکت می­کنند.
منبع درآمدشان گردشگری و پس از آن محصولات کشاورزی مانند گندم، جو، مرکّبات، تنباکو و زیتون است. ابریشم، سفال و انواع پوشاک، کفش و صنایع دستی نیز منابع مهمّ درآمدی این جزیره محسوب می­شود.
 
 
چمدان­ها را ببندید
قبرس به خاطر آب و هوای معتدلش در دنیا مشهور است. در طول سال، حدود ٣٢٠ روز آفتابی است و برنامه‌هایی از قبیل شنا، ورزش‌های آبی، حمّام آفتاب، دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی، اسب سواری و گلف برقرار است. فصل شنا، از اوایل اردیبهشت تا اواسط آبان طول می‌کشد.
قبرس کشوری یک بام و دو هواست! برای سفر به قبرس شمالی در بدو ورود ویزای توریستی صادر می­شود و برای بخش اروپایی(جنوبی) باید از سفارت قبرس در تهران ویزا بگیرید. ضمناً در صورت سفر به قبرس شمالی بد سابقه می­شوید و تا 5 سال ویزای قبرس جنوبی به شما داده نمی­شود! بنابراین اگر می­خواهید هر دو قسمت را ببینید، باید ویزای جنوبی را بگیرید و بعد در قبرس برای سفر به قسمت شمالی، مجوّز یک یا چند روزه بگیرید. پولتان را در ایران به یورو یا لیر ترکیه تبدیل کنید تا خیالتان راحت­تر باشد.
 
 
نیکوزیای شمالی؛ بر آمده از دل تاریخ
دیوار برلین را که یادتان هست؟ با اینکه در سال 2015 هستیم، پایتخت قبرس چنین سیستمی دارد! دیواری موسوم به خطّ سبز آن را به نیکوزیای شمالی و جنوبی تقسیم کرده است. این­جوری هم نیست که سرتان را پایین بندازید و از دیوار رد شوید. تردّد مجوّز می­خواهد؛ چون هر قسمت توسّط حکومتی متفاوت اداره می­شود.
می­توانید با کشتی از راه ترکیه به نیکوزیای شمالی که به «لفکوشا» شهرت دارد، بروید. شهر با کوچه‌های تو در توی سنگ‌فرش، ساختمان‌های سنگی و روزهای آفتابی و دریای روشن، بهترین گزینه برای مسافرانی است که دنبال آرامش می‌گردند.
«بیوک‌هان» کاروانسرایی بزرگ از قرون‌وسطی، در خیابان آراستا واقع شده و اصلی‌ترین جاذبه شهر است. دیدنی‌های دیگر آن کاروانسرای «کومارجیلارهان» و مسجد «سلیمیه» است. این مسجد ابتدا کلیسا بوده و در قرن شانزدهم به خواست عثمانی‌ها تبدیل به مسجد شده و امروز دیوارها و ستون‌های بلند معماری عثمانی در مسجد سلیمیه خودنمایی می‌کند.
بازدید از «قلعه‌ی حسن‌پاشا»، «کتابخانه‌ی سلطان محمود دوم» و «سینما نوستالژی» در کنار درخت‌های نخل کوتاه و گل‌های کاغذی شهر که از روی دیوارها پایین افتاده‌اند، می‌تواند با یک ناهار خوش آب و رنگ در یکی از رستوران‌های محلی شهر خاطرات خوشی را برای شما رقم بزند.
 
 
نیکوزیای جنوبی؛ پایتخت آفتابی
به «لفکوزیا» مشهور است و پایتخت قبرس و قلب فرهنگی این کشور محسوب می­شود. آب و هوای بسیار مطبوع، نیکوزیا را یکی از آفتابی‌ترین پایتخت‌های جهان ساخته است.
برای سفر از تهران می­توانید هواپیمایی ماهان را انتخاب کنید که در فرودگاه بین‌المللی شهر لارناکا که حدود هفتاد کیلومتر با نیکوزیای جنوبی فاصله دارد، فرود می­­آید. هر نیم‌ساعت ، دو اتوبوس از فرودگاه به سمت مرکز شهر نیکوزیای جنوبی که به لفکوزیا مشهور است، حرکت می‌کنند که از تاکسی به صرفه‌تر هستند.
مهم‌ترین نشانة لفکوزیا، دیوارهای ونیزی است که دور بخش قدیمی شهر کشیده شده‌اند. دیوارهای ونیزی در قرن شانزدهم به دستور حاکمان ونیزی و برای حفاظت از لفکوزیا در برابر حمله‌های عثمانی ساخته شد. کنار ورودی‌های شهر هم چند دروازه‌ با دیوارهای بلند و محکم ساخته شده است. یکی از مهم‌ترین این دروازه‌ها، دروازة  فاماگوستاست که امروز بازسازی شده و محلّ اصلی برپایی جشنواره‌های سالانه است.
یکی از جاهایی که نباید در نیکوزیای جنوبی از دست بدهید، رصدخانة لدراست؛ این رصدخانه در یکی از بهترین نقاط شهر قرار گرفته و می‌توان با تلسکوپ، کلّ لفکوزیا و خطّ سبز را از آن‌جا دید.
موزة قبرس با مجسّمه­های چند هزار ساله، موزة جواهرات، موزة قوم شناسی و موزة شهری لونتیس نیز برای علاقه­‌مندان به آثار تاریخی بسیار جذّاب خواهد بود.
کلیسای فانرومنی بزرگ‌ترین کلیسای داخل شهر است و معماری‌اش، ترکیبی از سبک‌های معماری نئوکلاسیک، بیزانسی و لاتین است. مسجد عمریه که با ویران کردن کلیسای آگوستینین سنت ماری ساخته شد و حمّام عمریه با شیوة ترکی و انواع ماساژ از محبوب­ترین نقاط لفکوزیا برای گردشگران محسوب می­شود.
 
 
لارناکا؛ در ساحل آرامش
لاکارنا یکی از زیباترین شهرهای ساحلی قبرس با طبیعتی زیبا، غذاهای لذیذ و تاریخ افسانه‌ای است که هر چهار فصل سال تفریحات خودش را دارد؛ از ورزش‌های آبی و سواحل شلوغ و رنگارنگ در بهار و تابستان گرفته تا کوه‌های ترودوس و اسکی زمستانی، همة خوش‌گذرانی‌ها در این شهر ساحلی کوچک جمع شده است.
برای اقامت انتخاب­های زیادی دارید؛ از هتل‌های پنج ستاره و لوکس گرفته تا هتل آپارتمان‌های جمع‌وجور. غوّاصی در دریای شفّاف قبرس ورزش محبوبی است و بقایای کشتی به گل نشستة زنوبیا را هم می‌توان زیر آب تماشا کرد.
کلیسای آژیوس لازاروس مهم­ترین جاذبة تاریخی لاکارناست. اسقف این کلیسا، لازاروس بوده که به خواست حضرت مسیح زنده شده است. موزة بیزانسی نیز با آثار باستانی، سکّه‌ها و اشیای تاریخی در داخل محوّطة کلیسا قرار دارد.
مسجد حلا سلطان، زادگاه دایة حضرت محمّد (ص)، قلعة لارناکا، مسجد جامع و موزه­های متعدّد لارناکا را نیز می‌توانید ببینید. دریاچة نمک که به دریاچة فلامینگوها شهرت دارد، در زمستان­ها میزبان هزاران فلامینگوی مهاجر است.
 
 
پافوس؛ زادگاه خدای پاکی
پافوس که در دوران رومی­ها پایتخت قبرس بوده، از زیباترین مناطق جزیره و منزلگاه آثار باستانی بی­شماری است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. آکروپلیس و اودئون از مهم­ترین سایت­های باستانی قبرس هستند. در ادامه حتماً حمّام‌های آدونیس، کلیسای آگیا سولومونی، کلیسای آگیوس جئورفیوس و فوّاره‌های پگیا، حمّام‌های آفرودیت، قلعة سارانتا کولونز و قلعة پافوس را ببینید.
همچنین بازدید از آکواریوم پافوس و مقبرة پادشاهان را در برنامة خود بگنجانید و از سواحل شنی و گرم این شهر لذّت ببرید.
 
 
لیماسول؛ شهر جشنواره­ها
لیماسول، بزرگ­ترین و پرجمعیّت­ترین شهر قبرس و از مهم­ترین بنادر ترانزیت کالا در اروپاست. این شهر با داشتن سواحل شنی زیبا، میزبان جشنواره­های مختلفی است مانند فستیوال بچّه­ها در ماه سپتامبر، رقص­­های سنّتی، فستیوال گل، آب، شب­های شکسپیر و جشن درام یونان باستان.
دیدنی­های این شهر، سایت باستان­شناسی آماتوس با آثاری از عصر آهن، قلعة قرن هفدهمی کولوسی و قلعة لیماسول، آثار باستانی کوریون و باغ وحش لیماسول است که تنها باغ وحش قبرس محسوب می­شود و در آن خرهای معروف قبرس با قدّ کوتاه، ظاهر محترم و چتری­های بسیار سوسول روی پیشانی را می­توانید ببینید!
این شهر دارای چندین ساحل زیبای شنی و صخره­­ای است و پارک آبی فاسوری واترمانیا با وسعت 10 هکتار بزرگ­ترین پارک آبی جزیره با هیجانی فراموش نشدنی است.
 
 
آیاناپا؛ آب­های فیروزه­ای
با اینکه قدمت چندانی ندارد و در دهة 1980 ساخته شده، امّا سواحل آن در میان بهترین و تمیزترین سواحل جهان قرار دارد و دریای فیروزه‌ای آن نظر هر بازدیدکننده‌ای را به خود جلب می­کند. نام آیاناپا از صومعه‌ای به همین نام که در مرکز شهر قرار دارد، گرفته شده است. «آیا» در یونانی به معنای مقدّس و «ناپا» به معنای درّة پوشیده از درخت است.
ساحل نیسی با شن‌های طلایی و آب‌های کریستالی‌اش معروف است. جزیره‌ای کوچک نیز در نزدیکی این ساحل قرار دارد که به واسطة عمق کم آب، امکان دسترسی به آن بدون نیاز به قایق یا شنا وجود دارد. در این ساحل می­توان قایق‌های مختلف اجاره کرد و یا از بانجی جامپینگ لذّت برد.
غارهای زیبای دریایی آیاناپا را می­توانید با قایق ببینید. پارک آبی واتر ورلد با معماری یونانی از مشهورترین پارک‌های آبی اروپاست و همچنین پارک آبی آفرودیت با مجسّمه­های یونانی در بین گردشگران بسیار پرطرفدار است.
 
 

 

نظرات

 نام:
 *نظر: