امروز  شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
ایران گردی را به همة سـفرها ترجیح می دهم
۱۳۹۴/۰۵/۲۸ تعداد بازدید: ۶۱۵
print

ایران گردی را به همة سـفرها ترجیح می دهم

                          ایران گردی را به همة سـفرها ترجیح می دهم
گفتگو با رامبد جوان، بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون
ملیحه پژمان
رامبد جوان، بازیگر و کارگردان نام آشنای سینما و تلویزیون، متولّد ســال 1350 است. جــوان تاکنون در آثار سینمایی و تلویزیونی بی شماری ایفای نقش کرده که هرکدام از آن ها خاطرات متنوّعی را در ذهن مخاطبان حک کرده اند. از جمله کارهای هنری وی می توان به «اسپاگتی در 8 دقیــقه»، «گناهــکاران»، «جعبة موسیقی»، «سوغات فرنگ»، «مکث»، «صورتی»، «سیندرلا»، «ورود آقایان ممنوع» و ...اشاره کرد. رامبد جوان این شب ها با برنامة«خنــدوانه» مهــمان خانه های مردم است. به همیــن بهانه سراغی از او گرفتیم تا با حال و هوای سفر همراه ما باشد. گفتـگوی ما را بخوانید.

آقای جوان! سفر از نگاه شما چه تعریفی دارد؟
سفرکردن و دیدن نقاط مختلف، زیباترین و جذّاب ترین اتّفاق زندگی همة ماست؛ چرا که به این وسیله از طبیعت خدا و زیبایی های آفرینش بهره می بریم و در کنار آن تجربه های خوبی هم در ذهنمان ثبت می شود.
به نظر شما سفرهای فردی، حال و هوای بهتری دارد یا سفرهای دسته جمعی؟
بستگی دارد به اینکه سفر شما چقدر طول بکشد. اگر سفر کاریِ فردی باشد، قطعاً عمر کوتاه چند ساعته دارد و زود برمی گردید، ولی اگر برنامة سفر تفریحی باشد، به صورت جمعی بیشتر خوش می گذرد؛ البتّه باید توجه داشته باشیم که در سفرهای دسته جمعی همه با هم همفکر باشند.
یعنی اینکه خوش سفر بودن افراد هم در یک سفر گروهی اهمّیت دارد؟
صد در صد و اگر افراد همفکر نباشند، قطعاً سفر خوبی نخواهند داشت؛ چون هر کسی ساز خودش را می زند.
و خوش سفر بودن با چه نشانه هایی قابل تشخیص است؟
آدم های خوش سفر در طول سفر همراه و همدل هستند و تحت هیچ شرایطی تک روی نمی کنند و تصمیمات آن ها مطابق سلیقة جمعی است؛آن ها تلاش می کنند در طول سفر به همسفرانشان خوش بگذرد و رفتار و تعامل خوبی با دیگران دارند.
خودتان خوش سفر هستید؟
خیلی زیاد و هر وقت با همسفرانی راهی سفر شده ام، تلاشم این بوده که شرایط و لحظات شادی برای آن ها رقم بزنم.
یعنی آن ها را کلی خندانده اید؟
بله و گاهی این قدر خندیده اند که با التماس خواسته اند به تعریف کردن ماجراهای کمیک ادامه ندهم.
چقدر اهل سفر هستید؟
تا جایی که جان داشته باشم،به سفر می روم؛ البتّه اگر برنامة کاری فشرده و یا روتین نداشته باشم.
بیشتر اهل سفرهای داخلی هستید یا خارجی؟
تفاوتی ندارد، ولی بیشتر سفرهایم به ایران گردی اختصاص داشته و هنوز هم این سفرها را به همة سفرها ترجیح می دهم؛ چون حالم را خوب می کنند.
به کدام مناطق ایران سفرکرده اید؟
تقریباً بیشتر نقاط ایران را دیده ام و بعضی جاها را چند مرتبه دیده ام؛ مثل ارگ بم (البتّه قبل از زلزله)، طاق بستان شیراز، نقاط دیدنی ابیانه، مشهد، اصفهان و شمال کشور.
اقامت در هتل را بیشتر می پسندید یا چادر مسافرتی؟
اگر به خودم باشد دوست دارم در دل طبیعت اوقات سفر را بگذرانم و با بوی سرسبزی و طراوت انس بگیرم، امّا اگر همراه گروه و یا خانواده باشم، قطعاً برای اقامت هتل را انتخاب می کنیم.
حتماً سفرهایی برای شما پیش آمده که خاطراتی را برایتان رقم زده باشد. ما را به یک خاطره مهمان می کنید؟
بله خیلی پیش آمده که سفرهایم خاطره انگیز شده اند؛ مثلاً چند وقت پیش با رضا شفیعی جم و خانواده اش به سفر رفتیم و هر جا که می رسیدیم، مردم می خواستند با ما عکس یادگاری بیاندازند و البتّه دوست داشتند یه دیالوگ خنده دار هم برای آن ها بگوییم. من رضا را از کودکی می شناسم؛ چون در یک محلّه زندگی می کردیم و هنوز هم با هم ارتباط داریم. آن قدر در آن سفر مورد توجّه قرار گرفتیم که مجبور شدیم تغییر چهره بدهیم و برای خودمان سبیل گذاشتیم و رضا هم صورتش را تیره کرد و آن وقت از تیررس نگاه مردم فرار کردیم. آن سفر را هرگز فراموش نمی کنم.

نظرات

 نام:
 *نظر: