امروز  شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
دنیای مـدرن ژرمن ها
۱۳۹۴/۰۵/۲۸ تعداد بازدید: ۲۲۷۸
print

دنیای مـدرن ژرمن ها

دنیای مـدرن ژرمن ها

                                     دنیای مـدرن ژرمن ها
نگاهی به جاذبه های گردشگری آلمـــان


مجتبی نخعی راد
مقدّمه: آلمان مدرن با آن هیولایی که از جنگ سرد، هیتلر و نازی ها در پس زمینة ذهن ماست، خیلی فرق دارد. یک کشور مدرن با جاذبه های طبیعی، تاریخی و مدرن فراوان مانند رشته کوه های آلپ، سواحل زیبای رودخانة راین، قطعه ها، کاخ ها و کلیساهای افسانه ای، آثار به جا مانده از جنگ های جهانی و جنگ سرد، پارک ها و نمایشگاه های مهمّ فنّاوری دنیا و از همه مهمتر نظم و انضباط حاکم بر آن است که بیش از هر چیز به چشم می آید. آلمان در سالهای اخیر در جمع پنج مقصد برتر گردشگری جهان قرار گرفته و بر اساس آخرین گزارش سازمان «رقابتپذیری سفر و گردشگری»، امنترین مقصد گردشگری جهان به شمار می رود.

سفر را آغاز کنید ....................................................................
برای سفر به آلمان نیاز به ویزای شنگن دارید. برای دریافت روادید پس از آماده کردن مدارک، باید به سفارت آلمان در خیابان فردوسی (جنب کوچة برلن!) مراجعه کنید تا دو هفته پس از تحویل مدارک و مصاحبه، ویزا بگیرید. چندین ایرلاین داخلی (مانند ماهان و ایران ایر) و خارجی (مانند لوفت هانزا) مستقیماً به مقصد آلمان پرواز دارند و از بابت تهیّة بلیت نگرانی وجود ندارد. آلمان یک کشور چهار فصل است؛ بهارش خیلی زیباست و بعد از یک زمستان سرد، درجة هوا و قیمت هتلها و خدمات با هم بالا میروند! این کشور در تابستان شلوغترین فصل را از لحاظ گردشگرپذیری تجربه میکند. اگر در پاییز به آلمان میروید چترتان را و اگر در زمستان عازم این کشور هستید، چوب اسکیهایتان را فراموش نکنید!

برلین؛ قلب تاریخ و فرهنگ ......................................................
برلین، پایتخت فرهنگی سیاسی آلمان، معروفترین و پرجاذبهترین شهر آلمان و دومین شهر بزرگ اروپاست؛ شهری با چهره های گوناگون! چهرة مدرن که ابتدا شما را با معماری خود خیره می کند و سپس با چهره تاریخی اش شما را به قصرهای «باروک» می رساند. برلین، شهرِ موزهها، شهرِ آثار قدیمی و کلکسیونهای جدید، فستیوالهای فیلم و کنسرتهای موسیقی، پارکها، رستورانها و در نهایت شهر توریستهاست. سیاحت شهر را اتوبوسهای دو طبقه، کالسکههای توریستی و دوچرخههــای چند نفره و متروهــا به دوش می کشند نماد برلین یک خرس است که در قسمت هــای مختلف شهر آن را خواهید دید.
برلین با همة تاریخی بودنش، مدرن است. با همة خرابی زمان جنگ، جان گرفته و سرحال است. با تمام آلمانی بودنش، بینالمللی و پُر از توریست است و جاذبههای تاریخی و فرهنگی، آن را به یکی از مهمترین مراکز جلب گردشگر اروپا تبدیل کرده است.

حمل و نقل ..............................................................................
برلین شهر بزرگی است. برای رفت و آمد در آن میتوان از اتوبوسهای مجهّز، تراموا، قطار و مترو استفاده کرد. برای تهیّة بلیت می توانید بلیت های دو ساعته به قیمت 70 سنت یا بلیت مخصوص توریست ها را دریافت کنید تا با هزینة حدود 16 یورو، به مدّت 48 ساعت از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. توجّه داشته باشید که بلیت متروی شما را کسی کنترل نمی کند و مثل یک آدم با شخصیّت باید خودتان بلیتتان را مهر بزنید؛ البته برای حال گیری از آدم های خیلی زرنگ (!) گاهی اوقات مأموران سرزده بلیت ها را چک می کنند و اگر مهر نخورده باشد یک جریمة درست و حسابی می شوید، آن هم به یورو! درست است که اتوبوسهای برلین، کمی کند حرکت میکنند، ولی با این وجود بهترین گزینه برای گشت و گذار در شهر هستند. ایستگاههای اتوبوس با تابلوهای H بزرگ مشخّص شدهاند. پیش از ورود به هر ایستگاه، نام ایستگاه از طریق دستگاه دیجیتالی در اتوبوس ذکر میشود و برای خروج میتوانید دکمة روی دستههای اتوبوس را فشار بدهید. تاکسی در اینجا نسبت به بقیّة شهرهای اروپا کمی گرانتر آب میخورد.

دیدنی های برلین .......................................................................
1ـ دروازة برندنبورگ و میدان پاریزر
«پاریزر» از زیباترین میادین شهر است که دروازة «برندنبورگ» در آن قرار دارد. این دروازة نماد جدایی در طی جنگ سرد به تازگی بازسازی شده و نماد وحدت سیاسی در آلمان است. این دروازه در سال 1791 ساخته شد و تنها ساختمان بازمانده از 18 دروازة شهر است. مجسّمة «گودریگا» (ارابّة چهار اسب)، که توسّط الهة پیروزی رانده می شود، بر بالای دروازه قرار گرفته است. معروف ترین هتل برلین، هتل «آدلون» است که در کنار میدان قرار دارد، اقامت در آن شبی 2500 یورو آب می خورد و این جاست که متوجّه می شوید چرا اشخاصی مانند چارلی چاپلین، دالای لاما، مایکل جکسون و باراک اوباما مهمانان این هتل بوده اند!
بعضی شرکت ها در اروپا تورهای پیاده روی رایگان به توریست ها به این شکل که گروه هایی 20 تا 30 نفره تشکیل می شوند و حدود 3 الی 4 ساعت، قلب تاریخی شهر را بازدید می کنند، ارائه می کنند هزینه ای بابت راهنما و تور پرداخت نمی شود، امّا رسم است که در انتهای مسیر انعام می دهند.

2ـ دیوار برلین
نماد جنگ سرد، دیوارهای بلندند و پر از یادبود و نوشته که در سال 1989 نابود شد. دیوار برلین به فرمان نخست وزیر اتّحاد جماهیر شوروى ساخته شد و به طور کامل آلمان را به آلمان غربی و شرقی تقسیم کرد. اکنون تکّه هایی از دیوار را بر روی کارت پستال چسبانده اند و به عنوان سوغات می فروشند.
3ـ یادبود هولوکاست
یکی از مکانهای جدید برلین است که توسّط یک معمار آمریکایی ساخته شده است. این یادواره شامل 2711 قطعة بتنی کوچک و بزرگ، کوتاه و بلند است که در زمین بزرگی پراکنده شدهاند و شکل گورستان به خود گرفتهاند.
4ـ پناهگاه هیتلر
این مکان در نزدیکی یادبود هولوکاست است. هیتلر آخرین روزهای پیش از سقوط برلین را در این سنگر ضدّ بمب گذراند و در 29 آوریل 1945، همینجا با «اوا براون» که معشوقهاش بود، ازدواج کرد. این شاید یکی از کوتاهترین ازدواجها در طول تاریخ باشد؛ چون 30 ساعت بعد از ازدواج، هیتلر هم اوابراون و هم خود را به ضرب گلوله کشت. با اینکه این مکان تخریب شده است و اثری از آن روی زمین نیست، ولی باز هم مانند زیارتگاهی برای نئو نازیهاست.
5 ـ بلوار اونتردن لیندن
باشکوهترین بلوار برلین در شرق دروازة برندنبورگ قرار گرفته است.
در سمت راست این بلوار، ساختمان مرمری سفارت روسیه قرار گرفته است که طرحی مانند کیک عروسی دارد! بازدید از گالری «گوگنهایم» را به هنردوستان توصیه می کنیم.
از دیگر دیدنیهای این خیابان میتوان به «آلته اتاس بیبلیوتک» یا کتابخانة ملّی کهن و قدیمیترین دانشگاه برلین، یعنی «هومبولت»، جایی که اینشتین در آن تدریس کرده، اشاره کرد.
6 ـ میدان گندارمن مارکت
یکی از معروفترین و زیباترین جاهای شهر است. کلیساهای دوقلوی «دویچر دُم» (کلیسای آلمانی) و «فرانتسوزیشر دُم» (کلیسای فرانسوی) در این جا روبهروی هم قرار دارند. این دو کلیسا در طول جنگ جهانی تا مرز نابودی کامل پیش رفتند و دوباره بازسازی شدند. در میان این دو کلیسا، سالن کنسرت برلین قرار دارد. در مرکز «گندارمن مارکت» تندیسِ شاعر آلمانی، «فردریش شیللر» قرار دارد.

7ـ باغ وحش و آکواریوم برلین
باغ وحش برلین که در سال 1844 میلادی گشایش یافت، قدیمیترین و مشهورترین باغ وحش آلمان با بیش از 14000 جاندار از سراسر جهان است. دروازة فیل از ورودی های این باغ وحش در نزدیکی اکواریوم است که به علّت معماری خاصّ سبک چینی یکی از قسمت های مورد علاقة جهانگردان برای عکّاسی است.آکواریوم برلین بخشی از باغ وحش است و در آن تعداد زیادی ماهی، تمساح و دیگر حیوانات دریایی نگهداری می شود.
8 ـ ساختمان پارلمان
«رایشستاگ»، یک بنای تاریخی در برلین است که در سال 1894 ساخته شد و پس از اتّحاد دو آلمان در سال 1990 بازسازی شد. این ساختمان هم اکنون محلّ پارلمان آلمان است. در داخل گنبد شیشه ای، دو رامپ مارپیچ قرار دارد که تماشای مناظر اطراف گنبد را برای بازدیدکنندگان امکان پذیر می کند. انرژی آن از سلّول های خورشیدی تأمین می شود و در طرّاحی آن یک نقاب متحرّک در زیر گنبد شیشهای قرار دارد که حرکت آن توسّط کامپیوتر تنظیم شده و از تابش و انعکاس مستقیم نورآفتاب به داخل تالار مجلس جلوگیری میکند.
9ـ برج برلین
ارتفاع این برج تلویزیونی 368 متر و تعداد طبقات آن 147 است. در بالای این برج مثل برج میلاد خودمان رستوران گردان وجود دارد. بالای آن چشماندازهای خوبی از شهر دارد، امّا صفی دارد که منتظر ماندن در آن شاید به چند ساعت برسد! همچنین اگر هوا ابری باشد، منظره ای جز مه و ابر نصیبتان نمی شود.
10ـ جزیرة موزه
این جزیره یکی از میراث های فرهنگی یونسکو است و شامل چندین موزة مهم از جمله موزة «بود» (با آثاری از روم شرقی)، موزة مصرشناسی، موزة «آلتز»، گالری ملّی «آلتی» و مهمتر از همه موزة «پرگامن» است. پرگامن مجموعههای نفیسی از یونان باستان، آسیای میانه، مصر باستان، بابل، آثار اسلامی و ایران باستان را به نمایش گذاشته است. قالیهای نفیس ایرانی نیز در این موزه به نمایش گذاشته شده است.


11ـ کاخ شارلوتنبرگ
در برلین 9 کاخ وجود دارد که این بزرگترین کاخ با معماری «باروکی» (معماری قرن 16 تا 18) است. حالا چرا اسم این کاخ تابستانی «شارلوت» شده؟ چون این کاخ به دستور «فردریش» سوم برای همسرش، «سوفی شارلوت» ساخته شده است. هر کدام از ساختمانهای این کاخ ورودی جداگانه ای دارد.
12ـ میدان مسقّف پوستدامر
شاهکار شهرسازی که ساختمان هایی مهم مثل دفتر «سونی» یا «دایملر کرایسلر» زیر سقف آن قرار دارند! همچنین زیر این سقف شیشه ای، رستوران ها، قهوه خانه ها و حوض گرد زیبایی قرار دارد. جالب است بدانید اوّلین چراغ راهنمایی و رانندگی در اروپا در این منطقه که شلوغترین منطقة برلین است، کار گذاشته شد.
13ـ پل ابرباوم و رود اسپری
پلی تاریخی و زیبا بر فراز رود «اسپری» که در زمان جدایی دو آلمان خطّی بر روی آن کشیده شده بود و بخشهای متعلّق به آمریکا و شوروی را از همدیگر جدا میکرد. اکثر ساختمان ها و بناهای دیدنی برلین در کنار این رودخانه ساخته شده اند و با سوار شدن بر قایق های تفریحی می توانید از این مناظر زیبا لذّت ببرید.
14ـ کلیسای جامع برلین
این کلیسا که در سال 1465احداث شده، نمای خاصّی به برلین داده است. قسمت مرکزی کلیسا تحت یک گنبد بزرگ پوشیده شده است.
15ـ پارک و ستون پیروزی
«تیرگارتن»، بزرگترین پارک برلین در مرکز شهر است که با بیش از 23 کیلومتر مسیر پیاده روی و مجسّمه ها و بناهای تاریخی از نقاط آرامش بخش برای گذران وقت است. ستون پیروزی با مجسّمة طلایی باشکوهش نیز در این پارک و در میدان بزرگی قرار گرفته و منظرة آن در شب بسیار دیدنی است.
16ـ شهر پوتسدام
پایتخت «براندنبورگ» که در حدود 20 کیلومتری برلین واقع شده است. «پوستدام»، یک مقصد محبوب برای سفرهای روزانه است. این شهر دارای بسیاری از ساختمان های تاریخی از جمله کاخ مجلّل «زانسوچی» است.
17ـ سایر دیدنی های برلین
اگر فرصت دارید، حتماً از خانة فرهنگ با معماری خاصّش، خانة «آنا فرانک تسنتروم» (دختر آلمانی یهودی)، تالار شهرداری با آجرهای قرمز، کتابخانة دولتی برلین (از غنی ترین کتابخانه های جهان با 22 میلیون جلد کتاب)، ورزشگاه المپیک برلین (که میزبان فینال جام قهرمانان اروپا در سال 2015 هم هست)، بنای یادبود جنگی شوروی، ایست بازرسی «چارلی» (از نمادهای جنگ سرد)، سواحل زیبانی «مانزی»، کلیسای تاریخی مریم مقدّس با فوّارة زیبایش، موزة فیلم برلین و ده ها موزة دیگر دیدن کنید! برلین تا دلتان بخواهد موزه دارد و اگر اسمی نداشت، شاید بهتر بود آن را شهر موزه ها بنامیم!
خورد و خوراک در برلین ..................................................................
خورد و خوراک و خرید در برلین تقریباً ارزان است. رستورانهای متنوّعی دارد، سوسیس آلمانی کاریدار معروفش را میتوانید در دکّههای سرتاسر شهر امتحان کنید، از رستورانهای فضای بازش شبها لذّت ببرید و برای خوردن غذای با کیفیّت و ارزان ترکی و خاورمیانهای به «کروزبرگ» و «نیو کلن» بروید. همچنین می توانید غذاهای هندی، پیتزا و دُنر کباب را هم امتحان کنید.

بازارهای برلین ...................................................................................
معمولاً مغازههای کوچکتر ساعت 8 بعدازظهر تعطیل میکنند و بزرگترها و پاساژها هم تا 9 و یا 10 باز هستند. یکشنبه هم اکثر مراکز خرید تعطیل هستند. مراکز خریدی مثل «کودام»، «بولوارد»، «هکیکر مارکت»، «کا دِ وِ» (دومین مرکز خرید بزرگ اروپا)، «الکسا» و چندین مرکز خرید بزرگ دیگر می توانند بهترین انتخاب ها را پیش روی شما بگذارند.

هامبورگ؛ دروازة آلمان ............................................................
هامبورگ، شهری چند ملّیتی، سومین بندر بزرگ اروپا و هشتمین بندر بزرگ جهان است؛ هفت برابر بزرگتر از پاریس! 150 هزار نفر در بندر هامبورگ مشغول به کار هستند.2300 پلی که در این شهر وجود دارد، از مجموع پلهای شهرهای ونیز و آمستردام هم بیشتر است! به همة این ها یک دریاچة 160 هکتاری درست در وسط شهر را هم اضافه کنید!

دیدنی های هامبورگ ................................................................
قایق سواری در بندر و رودخانة «الب» را می توانید به عنوان یکی از سرگرمیهای مفرّح و هیجانانگیز هامبورگ امتحان کنید. اتوبوسهایی هم در شهر رفت و آمد میکنند که توریستها را بین جاهای دیدنی میگردانند. از کلیسای «سن میشل» تا بازار ماهی خارقالعادة هامبورگ؛ از انبارهای بزرگ و قدیمی که الان موزه شدهاند تا پروژة عظیم شهرسازی «هافنسیتی» و از موزة هنر و خانة عکّاسی هامبورگ تا ساختمان کشتیشکل «شیله هاوس». خیابان «ریپربان» با همة رستورانها و کافهها و سینماهایش را هم باید دید.
دیدن AOL Arena، ورزشگاه اختصاصی تیم هامبورگ که مهدی مهدویکیا، وحید هاشمیان و رسول خطیبی مدّتها در آن بازی میکردند، برای فوتبالدوستان جذّاب است. باغ وحش منحصر به فرد هامبورگ، اوّلین باغ وحش بدون قفس دنیا هم جایی محبوب بچّههاست.
سه بار در سال و هر بار به مدّت یک ماه، یکی از بزرگترین شهربازیهای دنیا در هامبورگ به راه میافتد. بعدازظهرها، برای هفت هشت ساعت، بچّهها و بزرگترها حسابی میتوانند آتش بسوزانند. اگر جمعه باشد که برنامه به آتشبازی بزرگی هم ختم میشود و آسمان شب را نورانی میکند.
رود «آلستر» و دو دریاچهاش که به آن ها اشاره کردیم، پر است از مجسّمههای زیبا و دیدنی. نه تنها کنار دریاچهها، که حتّی درون آب! شاید یکی از خاطرهانگیزترین گردشهای شما در هامبورگ دیدن اطراف و درون و بیرون و خلاصه کلّی جای دیدنی نزدیک همین دریاچهها باشد.
خرید در هامبورگ ...................................................................
هامبورگ به مرکز خریدهای لوکسش مشهور است و اتّفاقاً خیلی از آنها دور و بر دریاچة آلستر واقع شدهاند؛ مثلاً در خیابانهای «یونگفرنشتیگ» و «بالیندام»، از مغازههای کوچک گرفته تا فروشگاههای بسیار بزرگ پیدا میشود. یکی از بهترین یکشنبه بازارهای دنیا هم بازار ماهی هامبورگ در کنارة ساحل الب در چند صد متری جنوب ریپربان است. هر هفته و طی مراسم خاصّی چندین دسته کامیون کوچک بر روی سنگفرشهای پیادهروها میآیند و انواع محصولات کشاورزی، ماهی و گیاهان مختلف را می فروشند.
خورد و خوراک در هامبورگ .......................................................
هامبورگ از آن شهرهایی است که بیشتر رستورانهایش تا دیر وقت غذا سرو میکنند. غذاهای اصیل هامبورگی سادهاند؛ مثلاً «بیرنن»، «بوهن اوند اسپک» (لوبیای پخته شده همراه با گلابی و بیکن) و غذاهای خیلی خیلی سادةدیگری مثل سیبزمینی و ماهی سرخکرده در ماهیتابه از آن جملهاند. قیمت غذاها هم از خیلی از رستوران های خودمان گران تر نیست و نسبت به شهرهای دیگر مناسبتر است.
مونیخ؛ شهری در حدّ بوندس لیگا ...............................................
مونیخ، مرکز «بایرن» یا «باواریای» آلمان، شهر راهبان، شهر بزرگترین جشنوارة جهان، شهر بایرن مونیخ، جنوبیترین شهر آلمان، شمال کوههای آلپ و سومین شهر بزرگ آلمان است. زیبایی طبیعت و معماری مونیخ حیرتانگیز است. هر بنایی که در جنگ جهانی دوم تخریب شده بود، زیباتر از سابق بازسازی شده و امروزه مونیخ یکی از زیباترین شهرهای آلمان به شمار میرود. مونیخ، خودِ آلمان است! شعارشان هم این است: «مونیخ شما را دوست دارد»!
دیدنی های مونیخ ...................................................................
1ـ میدان مارین
میدان «مارین» با ساختمانهای عظیمش، قدیمیترین میدان شهر است. در شمال این میدان ستون «ماری» قرار دارد که در سال 1638 به مناسبت ترک نیروهای سوئدی نصب شد. در این میدان می توانید «راتهاوس»، ساختمان تالار جدید شهرداری را ببینید که به سبک نئوگوتیک است و فستیوالها و کنسرتهای مهم و شلوغ شهر در آن برگزار میشود. ساعت 12 ظهر توریستهایی را میبینید که به بالای ساختمان تالار شهر خیره شدهاند و منتظر عروسکهای رقصانی هستند که رأس ساعت 12 در بالای دیوار بیرونی تالار شروع به حرکت میکنند.
2ـ کلیساها
مونیخ به معنای خانة راهبان است و کلیساهای باابهّت شهر نیز همین نام را تداعی میکنند. کلیسای بانوی ما (فراوئن)، کلیسای نارنجی رنگی است با دو منارة سبز بلند و ردّ پایی از شیطان در داخل کلیسا! کلیسای گوتیک و قدیمی «سنت پتر»، قدیمیترین کلیسای مونیخ است؛ برج بلند سبز رنگش 306 پلّه دارد. کلیسای «میشاییل»، بزرگترین کلیسای منطقة آلپ و کلیسای زردرنگ «تیاتینر» هم یکی از جاذبههای شهر راهبان به شمار میرود.
3ـ موزه ها
مونیخ، شهر موزههای هیجانانگیز است! موزة «بامو» موزهای است از انواع طرحها و ماشینهای این کمپانی اتومبیلسازی مونیخی. موزة آلمان، بزرگترین نمایشگاه صنعت و تکنولوژی دنیاست؛ از علوم طبیعی گرفته تا علوم مهندسی، ساختمانی، فضایی، حمل و نقل و خلاصه تکنولوژی آلمانی! موزة اسباببازی در راتهاوس قدیمی و بزرگترین کتابخانة بینالمللی کودکان و نوجوانان در مونیخ هم از مکانهای مورد علاقة بچّههاست.
4ـ باغ ها، کاخ ها و طبیعت
باغ وحش شهر «هلابرون» و پارک انگلیسی به عنوان یکی از بزرگترین پارک های جهان در مونیخ واقع شده است. از مونیخ که کمی خارج شوید، منظرة کوههای آلپ و دشتهای سبز تابستان و بهار و قصرهای زیبای خارج شهر «داخاو» و «اشلایسهایم» شما را حیرتزده میکند. درون شهر هم دو کاخ «رزیدنس» در مرکز شهر و کاخ «نومفنبورگ» وجود دارند که هم به دیدارش میارزند، هم در دسترسترند.
5ـ جشنوارة اکتبرفست
دویست سال است که «اکتبرفست»، از بزرگترین فستیوالهای جهان با استقبال حدود 6 میلیون در مونیخ برگزار میشود. در این فستیوال چادرهای بزرگ بر پا میکنند؛ گروههای موسیقی را دعوت میکنند و برای بازدید کنندگان غذا و نوشیدنی تدارک میبینند.
6 ـ آشیانة عقاب
اقامتگاه هیتلر که به «آشیانة عقاب» شهرت دارد، در منطقة کوهستانی باواریا واقع شده است و در نیمة نخست سال 2014، میزبان نزدیک به 2 میلیون گردشگر بود. آشیانة عقاب که بر بالاترین نقطة کوه «کهلشتاین» به ارتفاع 1834 متر قرار دارد، به مناسبت پنجاهمین سالروز تولّد هیتلر به عنوان هدیة تولد از سوی مقامات ارشد حزب نازی ساخته شد.
7ـ قلعة Neuschwanstein
قلعة «زیبای خفته» در پارک «دیزنی لند» با الهام از این بنا ساخته شده است.کاخ باوارایی قرم نوزدهم روی تپّه ای صخره ای نزدیک «هوهنسچوانگوا» در جنوب غربی باواریا بنا شده است. طرّاحی این قلعه در دکوراسیون و تزئینات بسیار عالی است. این قلعه بزرگترین نمایشگاه عکس آلمان و جاذبة توریستی آن است.
خورد و خوراک در مونیخ ........................................................
سوسیس سفید و سوپ کدوحلوایی از غذاهایی است که به امتحان کردنش میارزد؛ البتّه توجه داشته باشید که اغلب غذاهای گوشتی از گوشت خوک درست شده است! در مونیخ صبحانههای مخصوص و مفصّل تا ظهر در اغلب رستورانها سرو میشود. با اینکه مونیخ از گرانترین شهرهای آلمان است، امّا قیمت خورد و خوراک چندان بالا نیست و یک وعدة غذایی می تواند بین 4 تا 20-25 یورو تمام شـود.

فرانکفورت؛ شهر برج ها ..........................................................
فرانکفورت، شهر برجها و بلندیهاست. برج اصلی شهر به ارتفاع 200 متر و آسمانخراش بانک تجاری با ارتفاع 256 متر که بلندترین ساختمان اداری اروپاست، از این جمله اند. برج «مسه» نیز که 256 متر بلندی دارد، کشیده و باریک است و محلّیها به آن «برج مداد» میگویند. بیشترِ این ساختمانهای بلند در منطقهای قرار دارند که مرکز بانکها، بازار بورس آلمان و بانک مرکزی اروپاست. به همین دلیل توریست های تجاری و توریست های یک روزة بسیار زیادی دارد. علامت آبی رنگ یورو، واحد پول مشترک اروپا در مرکز شهر جزء اوّلین چیزهایی است که میبینید.
ساختمان اپرای قدیمی، با مجسّمههای «موتسارت» و «گوته» در بالای آن، یکی از آدرسهایی است که باید به خاطر بسپارید. اطراف این ساختمان پر از رستوران و کافه است و خیابانهایش در هر ساعت شبانهروز زندهاند و مملو از توریست.
گوته، نویسنده و شاعر معروف آلمانی و پسر فرانکفورت است که بعد از مرگش، درِ خانهاش برای عموم باز است. در خانة گوته میز تحریرش، کتابخانة عظیم و تمام کتابهایش، دست نخورده قرار دارد. اهل ادبیّات که باشید، یکی دیگر از ترینهای فرانکفورت را باید به خاطر بسپارید: نمایشگاه کتاب فرانکفورت هم بزرگترین نمایشگاه کتاب جهان است که اکتبر هر سال بر پا میشود.
مرکز شهر قدیمی فرانکفورت، «رومربرگ» نام دارد؛ در حاشیة رود «ماین» و دور ساختمان قدیمی شهرداری (رومر). ساختمان رومر با وجود این که هم قدیمی است و هم مورد علاقة توریستها، هنوز دفتر کار شهردار فرانکفورت است.
فرانکفورت، بعد از برلین بیشترین موزهها را دارد که می توانید از آن ها بازدید کنید. کلیسای جامع فرانکفورت نیز در شهر قدیمی دیدنی است و کم از موزهها ندارد. این کلیسا تنها بنایی است که در بمباران سال 1944 سالم مانده است.

هانوفر؛ شهر نمایشگاه ها ..........................................................
این شهر دارای مجموعة نمایشگاهی عظیمی است که برای اکسپوی جهانی سال 2000 ساخته شد و به همین دلیل آن را شهر اکسپو یا شهر نمایشگاهی می خوانند. بزرگترین نمایشگاه کامپیوتر دنیا یا سبیت و نمایشگاه صنعت و تکنولوژی که هر دو در بهار برگزار میشوند، از مهمترین آن هاست. هانوفر، شهر مدرنی است با باغهای زیبا و پارکهای بزرگ. مرکز تاریخی شهر بارها در جنگ تخریب شده، بنابراین حتّی مرکز شهر قدیمیاش هم جدید است! «کروپکه»، مرکز هانوفر و مرکز تجمّع فروشگاهها و رستورانها و کافههاست. ساعت قدیمی و معروف کروپکه درست در بالای مرکزیترین ایستگاه متروی شهر قرار دارد. نشان بارز هانوفر، ساختمان تالار شهر جدید است که کنار دریاچة «ماش» قرار گرفته و انعکاس گنبد سبز رنگش بر دریاچه، منظرة زیبایی دارد. قصر «مارینبرگ» هم یکی از مهم ترین ساختمان های نئو گوتیک تاریخی آلمان است که شما را به زندگی قدیمی هانوفری می برد.
هانوفر به شهر سبز هم معروف است. باغهای «هِرِن هاوزن» در قلب شهر و طبیعت زیبای سبزی که در همه جای شهر بین ساختمانها و بناها پخش شده است، زمین دشت مانند شهر و رود «لاینه» که از وسط آن میگذرد، نشان میدهند که چه لقب برازندهای برای شهر برگزیده شده است.
کلن؛ شهر کلیساها ....................................................................
چهارمین شهر بزرگ آلمان و یکی از قدیمی ترین شهرهای آلمان بر روی رودخانة راین واقع شده است. مشهورترین جاذبة کلن با حدود 30 هزار بازدید کننده در روز، کلیسای کلن است که یکی از بزرگترین کلیساهای دنیا و بزرگترین کلیسای گوتیک در اروپای شمالی است. با بالا رفتن از 509 پلّة برج جنوبی، نمایی فوق العاده از شهر را می توانید تماشا کنید. ساخت کلیسای کلن در سال 1248 آغاز شد و بلندی برج های آن نیز 157 متر است. از دیگر جاذبه های کلن، 12 کلیسای «رومانسک» است که نمونه ای بی نظیر از معماری قرون وسطی هستند.
کلن به خاطر «ویدل» یا بخش های سنّتی مختلف خود بسیار مشهور است. در خیابان های قدیمی کلن می توانید از طرّاحان مستقل، کتاب فروشی ها و گالری های هنری بسیاری دیدن و خرید کنید. بازدید از موزة شکلات هم بسیار خوشمزه خواهد بود! همچنین سر زدن به بناهای یادبود تاریخی مانند دروازة شمالی شهر یا «آیگل اشتاین توربرگ» در «آنسویرتال»، قلعة «ایکس» که برای حفاظت از شهر در مقابل حملات فرانسوی ها ساخته شده و «آنسکرش» که یک کلیسای نئو گوتیک است، بسیار جذّاب هستند.
پل «هوهِن زولِرن» که پل عاشقان نیز نامیده می شود، در واقع پل راه آهن شهر است که نرده های آن پر از قفل های رنگارنگ است. همچنین تله کابینی که از روی راین می گذرد، نمایی بسیار زیبا از شهر و رودخانه را به نمایش میگذارد.

دوسلدورف؛ بر ساحل راین .......................................................
شهری بسیار زیبا در ساحل رود راین است. «دوسلدورف» مدرن یکی از مراکز مهمّ بین المللی مالی و تجاری اروپاست و به خاطر مد و نمایشگاه های تجاری خود شهرت جهانی دارد. ژوییة هر سال، دوسلدورف پذیرای بیش از 4.5 میلیون بازدید کننده از بزرگ ترین جشنوارة راین است. دوسلدورف یکی از پر موزه ترین شهرهای اروپاست و از جملة آنان می توان به گالری هنری آکادمی دوسلدورف، موزة «لوبک»، موزة فیلم، «کانست پالاست»، موزة سرامیک هــای آلمانی و... اشاره کرد.
برج مخابراتی «اسن» با ارتفاع 240.5 متر دارای یک رستوران گردان و سکّوی تماشای شهر در ارتفاع 170 متری است. بر بدنة این برج، ساعتی نوری و عمودی قرار دارد که بزرگ ترین ساعت دیجیتال دنیا محسوب می شود.
کاخ و پارک «بنرت» به عنوان قصری برای شکارگاه «کارل تئودور» بنا شد. این مجموعه بی تردید یکی از زیباترین قصر و باغ های قرن هجدهــم است. گردشــگاه ساحلی رود راین نیز از زیباترین تفرّجــگاه های آلمان است و در سمتی واقع شده که آفتاب در تمام طول روز به آن می تابد. سنگفرش های هنری این تفرّجگاه و کافی شاپ های آن، مکانی دلپذیر را برای توریست ها به وجود آورده است.
کلیسای «سنت لامبرتوس» با نمای آجری و با برج بادنمای خود یکی از جاذبه های مشهور دوسلدورف است. از دیگر جاذبه های دولسدورف می توان به «هاف گارتن» در مرکز شهر، باغ های گیاه شناسی، مجموعة «کی 20» که به هنرهای قرن بیستم اختصاص دارد، موزة لوبک و باغ وحش دریایی اشاره کرد.
درسدن؛ برخاسته از ویرانه های جنگ .........................................
«درسدن» در حاشیة زیبای رود الب، میان شهرهای آلمان چیز دیگری است! حتّی در اروپا هم شهرهای زیادی هستند که مانند «پراگ» و «ونیز» هوش از سر بازدید کنندگان ببرند، امّا هیچ کدام مانند درسدن از دل خاکستر جنگ جهانی بیرون نیامده اند. این شهر در اثر جنگ جهانی کاملاً نابود شد، امّا با کوشش و تلاش بسیار به عنوان زیباترین شهر جنگ زدة آلمان بازسازی شد. در هیچ نقطة دیگری از اروپا نمی توان آثار و شواهد برجای مانده از جنگ جهانی دوم را به این شکل از نزدیک مشاهده و لمس کرد.
از دیدنی های شهر، کلیسای «بانوی ما»، طرّاحی شده توسّط «جورج باهر» است که به طور کامل در طول جنگ جهانی دوم نابود شد. این بنا پس از بازسازی کامل در سال 2005 بسیار مشهور شد و حتّی اوباما در سال 2009 از آن بازدید کرد.
کاخ «زوینگر»، نماد کشور آلمان در سال 1710 در کنار رود الب ساخته شد. اطراف این قصر خندق زیبایی حفر شده که حضور پرندگان در اطراف این خندق، زیبایی قصر را دو چندان کرده است. در بمباران سال 1945 این قصر به شدّت آسیب دید، ولی بعدها با مرمّت مهندسان آلمانی به شکل اوّلیة خود بازگشت و امروزه محلّ نگهداری تابلوها و اشیای قدیمی و... است.
و در نهایت، باغ «پالایس» درسدن، منطقة سرسبز وسیعی در خارج شهر درسدن است که بسیار زیباست. قصر بزرگی که در وسط پارک به وسعت دو کیلومتر مربّع قرار گرفته، با معماری فرانسوی قرن هفدهمش، گردشگران بسیاری را در طول سال به سوی خود می کشاند.

پرنده ای اع

نظرات

 نام:
 *نظر: