امروز  سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
عجیب ترین اتوبوس های جهان و حومه
۱۳۹۴/۰۷/۰۸ تعداد بازدید: ۱۸۹۹
print

عجیب ترین اتوبوس های جهان و حومه!

عجیب ترین اتوبوس های جهان و حومه

 عجیب ترین اتوبوس های جهان و حومه!

 
آتبین محبتی
انتخاب وسیله نقلیه مناسب برای سفر – اعم از درون و برون شهری- از آن دسته مواردی است که همه انسان ها و حتی حیوانات به آن اهمیت می دهند. از جمله این وسایل، یکی همین اتوبوس است که به دلایل متعدد (به خصوص ارزانی!) یکی از محبوب ترین هاست! 
اما در مورد این وسیله به نظر ساده نیز ذهن خلاق آدمی بی کار ننشسته و ابداعات زیادی را خلق نموده است که در ادامه نظر شما را به آن ها جلب می کنیم: 
اتوبوس سه چرخه!
متاسفانه فقر همواره همنشین جوامع بشری بوده و انسان ها در طول سالیان متمادی آموخته اند که چگونه با کمبودها کنار بیایند. اتوبوس سه چرخه در هند به عنوان یکی از سرویس های معمول ایاب و ذهاب دانش آموزان در مناطق محروم به شمار می آید که حاصل ترکیب یک دوچرخه 28 با یک قفس است به انضمام یک حلقه چرخ اضافه و البته خلاقیت صنعت خودروسازی هند! این اتوبوس دوست محیط زیست بوده و کمترین آلودگی ممکن را تولید می کند! فقط توجه کنید که راننده نگون بخت نباید سوء تغذیه داشته باشد و البته داشتن مقام آسیایی و جهانی در رشته های قدرتی و استقامتی می تواند شانس شما را برای رانندگی این وسیله افزایش دهد! 
اتوبوس تانکی!
این وسیله "بادونکادونک" یا به اختصار "دونک" نام دارد و توسط شرکت NOA Design در سال 2002 و در ایالت نوادای امریکا ساخته شده است. این وسیله نقلیه بدنه ای از فولاد داشته و دارای ظرفیتی معادل 10 نفر (5 نفر داخل و 5 نفر روی عرشه!) می باشد. موتور دیزل آن که توسط هوا خنک می شود توانایی تولید 6 اسب ناقابل بخار را دارد و می تواند با حداکثر سرعت 40 مایل در ساعت حرکت کند. در نگاه اول ممکن است این شبه اتوبوس را با یک هواناو (هاورکرافت) اشتباه بگیرید. اما آن نوار ارتجاعی پیرامونی در واقع مانعی است برای سارقین –اعم از مسلح و غیر مسلح!- تا نتوانند چهار حلقه لاستیک آن را بدزدند! همچنین پنجره های این وسیله نقلیه قابلیت بسته شدن کامل را دارد که آن را تبدیل به یک دژ غیر قابل نفوذ می کند. داخل "دونک" یک سیستم صوتی خفن با توان 400 وات و باس قدرتمند تعبیه شده و برخلاف ظاهر غلط اندازش، توانایی برقراری ارتباط با وسایل پیشرفته صوتی مانند iPod را نیز دارد! (قابل توجه جوانان اهل دل!)
اتوبوس دو منظوره (آبی-خاکی)
آیا از آب گرفتگی معابر در روزهای بارانی نگرانید؟ آیا می ترسید بر اثر گرمایش جهانی یخ های قطبی آب شوند و همه جا را آب فرا بگیرد؟ بگذارید به شما اطمینان دهیم حتی اگر چنین اتفاقی بیوفتد باز هم شما می توانید با اتوبوس در سر کار خود حاضر شوید و نگران چشم غره های رییستان بابت دیر رسیدن نباشید! اتوبوس دو منظوره AmphiCoach GTS-1 پاسخگوی نیاز شماست! این شاهکار مهندسی مکانیک اولین خودروی تمام دوزیست برای استفاده مسافران در جهان است و مراحل طراحی و ساخت آن حدود سه سال زمان برده است. این اتوبوس قابلیت حمل 50 مسافر را داراست و تمامی استانداردهای روز اروپا را از نظر آلایندگی کسب کرده است. موتور این اتوبوس ساخت کارخانه Iveco می باشد و قیمت آن در انگلستان چیزی در حدود 280 هزار پوند است، یعنی کمی بیش از یک میلیارد تومان ناقابل! تنها نکته نگران کننده شاید این باشد که وسط دریاچه، ناگهان دست راننده به دکمه درب بخورد... دیگر از پطروس فداکار هم کاری ساخته نخواهد بود!
اتوبوس خانواده!
اگر شما در کشوری مانند چین با جمعیتی بیش از یک میلیارد نفر زندگی کنید و به فکر حمل و نقل ارزان قیمت و در عین حال کارآمد مسافران درون شهری باشید، چاره ای نخواهید داشت جز توسل به درازترین اتوبوس جهان، یعنی Youngman JNP2650G. این اتوبوس خارق العاده که بیشتر به قطار شباهت دارد، بیش از 25 متر طول داشته و 200 صندلی را در خود جای داده است. موتور 12 لیتری این غول آهنی با تولید 473 اسب بخار قدرت می تواند سرعت آن را حداکثر به 80 کیلومتر در ساعت برساند. بر خلاف سایر کالاهای دوست داشتنی چینی، قیمت این یکی اندکی گران است و برای خریدارش چیزی در حدود 300 هزار دلار امریکا آب می خورد (اندکی کمتر از یک میلیارد تومان!). این اتوبوس زیبا، جادار و مطمئن(!) یک نقطه ضعف بزرگ دارد و آن قابلیت مانور محدودش است که باعث می شود تنها در مسیرهای مستقیم قابل استفاده باشد. این وسیله نقلیه در حال حاضر در سیستم حمل و نقل دو شهر چین مشغول به کار است. برای رانندگی با چنین وسیله ای – به خصوص هنگام دور زدن- باید مهارتی در حد میشاییل شوماخر داشت!
اتوبوس جت!
اما یک خبر خوشحال کننده برای دانش آموزانی که همواره دیر به مدرسه می رسند؛ یک فرد ماجراجو به نام پاول استندر ساکن امریکا، با جایگذاری یک عدد موتور جت جنگنده اف-4 در انتهای یک اتوبوس، سریع ترین اتوبوس جهان را ساخته است! این اتوبوس در رکوردگیری های انجام شده توانسته با اتکا به قدرت 42 هزار اسب بخاری این موتور جت 10 تنی به سرعت باور نکردنی 480 کیلومتر در ساعت دست یابد! البته این سرعت، سرعت نهایی اتوبوس فوق نبوده و تنها به دلیل ملاحظات امنیتی جناب استندر پدال گاز را بیش از این فشار نداده است! 
اتوبوس موتوری!
وقتی پای بحران اقتصادی به بحث حمل و نقل کشیده شود دیگر هند و امریکا نمی شناسد! بچه های مستمند امریکایی در شرایط گرانی بنزین بعضا با چنین اتوبوس هایی(؟!) به مدرسه خود می روند! همان طور که در تصویر مشاهده می کنید کلیه نکات ایمنی از جمله کلاه ایمنی و علائم هشدار دهنده رعایت شده است تا بچه ها سالم و سلامت به مقصد برسند. 
اتوبوس های لوکس!
اگر فکر می کنید که اتوبوس جماعت تنها برای استفاده اقشار متوسط و کم درآمد ساخته شده، سخت در اشتباهید! خوشبختانه فرهنگ سازی های انجام شده در راستای ترغیب شهروندان به استفاده از اتوبوس موثر بوده و حتی ثروتمندان را نیز به سوی استفاده از این وسیله جذب نموده است! ولی از آن جا که همه چیز مرفهین بی درد با افراد عادی جامعه باید فرق داشته باشد، اتوبوس های آن ها نیز بسیار متفاوت و خیلی شیک و مجلسی است! فضایی بسیار لوکس همراه با شکیل ترین و مجلل ترین مبلمان، سیستم صوتی و تصویری مدرن و سایر امکانات رفاهی.
اتوبوس معلق!
وقتی شما با معضلی به نام آهن آلات و لاستیک های مازاد بر نیاز مواجه باشید و ضمنا فکر خلاقانه ای نیز در مغزتان موجود باشد، مانند آقای بن کوهن ممکن است دست به طراحی و ساخت چنین اتوبوسی بزنید! یکی از مزایای این اتوبوس این است که اگر خدای ناکرده در جایی واژگون شدید و به اصطلاح کف خودرو آفتاب دید می توانید با خونسردی تمام و بدون این که به روی مبارک بیاورید که چه اتفاقی افتاده کماکان به رانندگی خود ادامه دهید! (البته این جمله آخر را زیاد جدی نگیرید!)
اتوبوس قطاری!
اگر بین استفاده از اتوبوس و قطار مردد هستید و نمی توانید از بین این دو یکی را بر دیگری ترجیح دهید، توصیه ما به شما استفاده از اتوبوس قطاری است! این وسیله نقلیه جالب طوری طراحی شده که می تواند بر روی ریل و بر روی جاده حرکت کند. راننده خوشبخت این وسیله هر زمان که عشقش کشید می تواند نوع کاربری را به دلخواه عوض نماید! 
در پایان تصاویر سایر اتوبوس های جالب و دیدنی تقدیم به شما! به امید این که سواری در لااقل یکی از آن ها را تجربه کنید! 

 

 

نظرات

 نام:
 *نظر: