امروز  پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
نوروز امسال با طرح های شگفت انگیز شهرداری
۱۳۹۴/۰۷/۰۸ تعداد بازدید: ۷۶۶
print

نوروز امسال با طرح های شگفت انگیز شهرداری

نوروز امسال با طرح های شگفت انگیز شهرداری

 نوروز امسال با طرح های شگفت انگیز شهرداری

 

 

گفتگو با مدیر گردشگری و زائرین شهرداری؛
مینا چوپانی
 
سوتیترها
- مشهد هیچ سند راهبردی گردشگری و زیارتی ندارد.
- . 25 پایگاه اطلاع رسانی زائر در سطح شهر و ورودی ها با ارائه محصولات فرهنگی، نقشه و  CD  نقاط گردشگری شهر را معرفی می کنند.
- نوروز امسال زائران می توانند با مسیر گردشگری- اتوبوس شرکت واحد- از نقاط تفریحی مشهد دیدن کنند.
- زائران می توانند کارت بانکی به همراه بروشور تهیه نمایند که با آن می توانند در مراکز ارائه شده، از تخفیف ویژه برخوردار گردند.
- برخی از رانندگان تاکسی که به زبان دیگری هم مسلط هستند؛ با یک تماس در دسترس خواهند بود.
- نام آقای سزاوار با توجه به خدماتی که در شهر انجام داده اند، ماندگار شده است.
 
با توجه به اینکه شهر مشهد یک شهر توریستی-زیارتی محسوب می شود؛ ما به عنوان میزبان، در مقابل زائران امام هشتم وظایفی داریم که باید به خوبی از عهده آن برآییم و با ارائه خدماتی مناسب رضایت‏شان را جلب کنیم. البته باید صادقانه بگوییم زائران امام رضا (ع) هم منافع مالی و اقتصادی بسیاری برای شهرمان فراهم می کنند و به عبارتی دیگر همانطور که از دیرباز گفته اند جیب مشهدی ها به جیب زائران وابسته است. در مقابل ما باید با ایجاد امکانات مناسب، گردشگران بیشتری را جذب کنیم. ولی با این وجود گویا هنوز خودمان باور نکردیم که شهرمان یک شهر توریستی محسوب می شود و باید از آن شیوه های سنتی بیرون آییم و همچون شهرهای زیارتی بزرگ جهان اسلام به صنعت مهم گردشگری مان اهمیت دهیم. برای دریافت اطلاعات دقیق‏تر با کریمی مدیر وقت گردشگری و زائرین شهرداری مشهد گفتگو نمودیم تا بیشتر از برنامه های شهر مشهد برای زائران مطلع شویم.
واقعیت این است که شهر ما نقاط ضعف گردشگری بسیاری دارد که تمام ضعف هایش در یک کلمه خلاصه می شود. کریمی نقطه ضعف گردشگری را چنین بیان می کند: «نقاط ضعف گردشگری مشهد در نبود برنامه و سندی راهبردی گردشگری و زیارتی شهر مشهد خلاصه می شود. مشهد با وجود اینکه شهری گردشگری است ولی برنامه های بلندمدتی برای این منبع اقتصادی ندارد. برای همین ما نمی توانیم بگوییم در سال فلان به فلان نقطه خواهیم رسید. همین مسئله سایر بخش ها مانند اسکان، حمل و نقل و... را درگیر می کند.» البته او به خبر امید بخشی در این باره اشاره می کند و ادامه می دهد: «شهرداری برای تدوین سند گردشگری اقداماتی نموده است و ما نیازمند کمک سایر سازمان ها در این رابطه هستیم.»
کریمی درباره اقدامات شهرداری برای پذیرایی از زائران عزیز توضیح بیشتری می دهد: «در سال های گذشته برای  مواقع بحرانی مانند نوروز کمپ های اقامتی برپا کردیم تا در صورت کمبود مراکز اقامتی در شهر زائران بتوانند مسافرت خوبی را در کمپ های بابا قدرت و غدیر داشته باشند. در این کمپ ها خدماتی نظیر حمام، ظرفشویی و... قرار دادیم. علاوه بر این 200 کانکس و کلبه برای زائران تدارک دیدیم که در شرایط تغییرات آب و هوایی زئران دچار مشکل نگردند. البته دلیل دیگری هم برای برپایی این کمپ ها داشتیم و آن جلوگیری از زدن چادرهای مسافرتی در معابر و پارک ها سطح شهر بوده است.» کریمی از اقدامات شان در حوزه اطلاع رسانی می افزاید: «در مورد اطلاع رسانی به زائران محترم موارد متعددی در نظر گرفتیم. 25 پایگاه اطلاع رسانی زائر در شهر با ارائه محصولات فرهنگی، نقشه و  CD  نقاط گردشگری شهر را معرفی می کنند. علاوه بر 25 پایگاه در سطح شهر، در ورودی های شهر نیز این امکانات ارائه داده می شود. در کنار این موارد تلفن کشوری 09648  و سایت www.mashhadtourism.net پیش از سفراطلاعات لازم را به زائران می دهند. در نهایت برای آژانس های مسافری و مراکز اقامتی پک هایی که مراکز خرید، گردشگری و حمل و نقل در آن معرفی شده، می فرستیم تا زائران اطلاعات لازم را کسب نمایند.»
کریمی ما را پیش پیش از اقدامات شگفت انگیز شهرداری در نوروز امسال آگاه کرد، اگر منصف باشیم اقداماتی است که در شهر مشهد کاملا بی نظیر محسوب می شود. وی در این باره اظهار می دارد: «نوروز امسال سه طرح اجرا خواهیم کرد. زائران می توانند با مسیر گردشگری- اتوبوس شرکت واحد- از نقاط تفریحی مشهد دیدن کنند. اتوبوس ها در زمان های مشخص در ایستگاه هایشان توقف خواهند کرد. این ایستگاه ها مراکز تفریحی و گردشگری شهر هستند. البته راهنمایی در اتوبوس ها حضور دارند که اطلاعات لازم را در مورد ایستگاه ها می دهد.» او همچنین می افزاید: «در کنار این طرح، با همکاری شرکت تاکسی رانی، تاکسی گردشگری نیز فراهم نمودیم. به این منظور راننده تاکسی ها 80 ساعت آموزش دیده اند و اطلاع کامل از مشهد و نقاط گردشگری آن به دست آورده اند. برخی از رانندگان تاکسی به زبان دیگری هم مسلط هستند. برای این تاکسی ها نرخ مصوب و نظارت شده در نظر گرفتیم که با یک تماس در دسترس خواهند بود. آخرین طرحی که برای امسال قابل اجراست؛ با همکاری یکی از بانک های عامل انجام گرفته است. زائران می توانند کارت بانکی به همراه بروشور تهیه نمایند که با آن می توانند در مراکز ارائه شده، با تخفیف ویژه خرید نمایند یا در برخی از رستوران ها با تخفیف ویژه غذا صرف نمایند. موزه ها نیز با این کارت بانک رایگان حساب می شوند.»
در پایان کریمی در مورد هتل های بین الملی قصر چنین می گوید: «هر کسی به نحوی در خدمات رسانی به زائران امام رضا (ع) فعالیت می کنند. هتل های بین المللی قصر نیز در این عرصه فعالیت می نمایند. نام آقای سزاوار با توجه به خدماتی که در شهر انجام داده اند، ماندگار شده است.»

 

 
نظرات

 نام:
 *نظر: