امروز  پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
نگاهی به جاذبه های گردشگری یونان؛
۱۳۹۴/۰۷/۰۸ تعداد بازدید: ۲۹۳۱
print

نگاهی به جاذبه های گردشگری یونان؛

نگاهی به جاذبه های گردشگری یونان؛

 نگاهی به جاذبه های گردشگری یونان؛

 

مجتبی نخعی راد
 
مقدمه: با اینکه این روزها آنچه از اخبار می شنویم، نام یونان را مترادف با بحران مالی و ریاضت اقتصادی قرار می دهد، اما این مسائل چیزی از هزاران سال تمدن آن کم نمی کند. سفر به این کشور، سفر در دل تاریخ است. یونان، مهد تمدن غرب و زادگاه دموکراسی، فلسفه‌ی غرب، خدایان باستان، بازی‌های المپیک، ادبیات غرب و تاریخ‌نویسی، علوم سیاسی، اصول علمی و ریاضی و نمایش تراژدی و کمدی است.
یونان در جنوب شرقی اروپا (شبه جزیره بالکان) و در همسایگی ترکیه، آلبانی، بلغارستان و مقدونیه قرار گرفته است و 80 درصد مساحت آن را کوهها تشکیل می دهند. این کشور با بیش از شش هزار جزیره ای که دارد، «بهشت مدیترانه» نیز نامیده می شود. اقتصاد آن بر سه پایه کشتیرانی، گردشگری و کشاورزی بنا شده است که همانطور که این روزها می بینیم چندان بنای استواری نیست! 
 
سفر به یونان
بعد از تهیه ویزا، با هواپیمایی ترکیش و یا قطرایرلاین می توانید به یونان سفر کنید.  بهترین زمان سفر، بهار و پاییز است؛ به ویژه ماه‌های مه، ژوییه، سپتامبر و اکتبر. همچنین به یاد داشته باشید که در فصل‌هایی از سال که مسافر کم است برخی از جزیره‌های کوچک‌تر، به حالت نیمه تعطیل درمی‌آیند! حالا یکی نیست از اینها بپرسد وسط این بحران اقتصادی تعطیلی تان برای چیست؟ خب بچسبید به کار! 
آتن؛ پایتخت اساطیری
با اینکه آتن، پایتخت یونان و شهر تمدن و فلسفه و زادگاه دموکراسی است، اما شهرت آن، دلایل دیگری نیز دارد. آب‌های درخشان مدیترانه، آفتاب ملایم و شن‌های سفید، خانه‌ها و هتل‌های زیبا و طعم های بی‌نظیر، در کنار روح باستانی شهر، مهم‌ترین جذابیت‌های آتن به شمار می‌روند. این شهر آب و هوایی گرم و معتدل دارد و مملو از سواحل عالیست. از بهترین های آنها میتوان به ساحل آپولو، کاووری وولیاگمنی، وولا، پیرائوس، استیر، وارکیزا و غارهایش، آجیا مارینا، لاگونیسی و غیره اشاره کرد. 
آکروپلیس؛ صخره ی مقدس
تپه ی آکروپلیس در قسمت آتیکا (آتن قدیم) واقع شده و در واقع سنگی مسطح است که در ارتفاع 150 متری از سطح دریا قرار گرفته و با مساحتی حدود 3 هکتار تقریباً از همه جای آتن قابل رؤیت است. آکروپلیس از نظر اهمیت، مانند تخت جمشید خودمان است! این تپه با قدمت بیش از 2500 سال مجموعه ای از پیکره‌ها و تندیس‌ها، برج‌ها و ستون‌ها، پرستشگاه‌ها و محوطه‌های تئاتر است که هر کدام شاهکاری از معماری جهان محسوب می‌شوند.
پارتنون؛ معبد الهه آتنا 
پارتنون معبدی در آکروپلیس است که به الهه آتنا تعلق دارد و ساخت بنای آن در سال ۴۳۸ ق.م به پایان رسیده است. این بنا مهم ترین ساختمان به جای مانده از یونان کلاسیک است و مجسمه های آن که در حال حاضر مجسمه های این معبد در موزه بریتانیا قرار دارند، از بهترین نمونه های هنر یونانی می باشند. از این بنا بعنوان خزانه استفاده می شده، البته ما تحقیق کردیم و مشخص شد اکنون کاربری مالی ندارد و هیچ پولی در آن پیدا نمی شود! 
ارختیوم؛ ایوان دوشیزگان
ارختیوم یکی دیگر از معابد یونانی آکروپلیس است که در شمال این تپه واقع شده و بنای مرمری آن به خاطر داشتن ایوانی که ستون هایی به شکل مجسمه های پیکره بانوان دارد (با رعایت کامل شئونات!) مشهور می باشد. هر ستون این معبد به شکلی خاص طراحی شده است. 
معبد زئوس
معبد زئوس المپی، به عنوان بزرگترین معبد یونان به شمار می‌رود. ساخت این معبد، از حدود شش قرن پیش از میلاد شروع، ولی به علت کمبود بودجه نیمه‌تمام ماند. (مثل پروژه های وطنی!) سرانجام به دستور هادریان، کار ساخت آن، در سال ١٣١ میلادی به پایان رسید. (حدود N دولت بعد!) امروزه فقط ویرانه هایی از آن به جای مانده است. 
هفاییستوس؛ خدای آهنگری
هفاییستوس که بر فراز تپه کولونوس آگورائوس قرار گرفته، زمانی میان کارخانه‌های ریخته‌گری و فلزکاری محصور بوده و به خدای آهنگری اختصاص داشته است. این این پرستشگاه با ٣٤ ستون و یک حاشیه‌ی کتیبه در بخش شرقی که ٩ خان از ١٢ خان هرکول را نمایش می‌‌دهد، ساخته شد. در بخش شمال شرقی پرستشگاه، بقایای جایی که سقراط، به تفسیر فلسفه‌ در ‌آن می‌پرداخت، قرار دارد. 
موزه ها
موزه های یونان هم دست کمی از موزه های خودمان ندارند و مملو از آثار نفیس باستانی هستند. موزه ی آکروپلیس موزه ای باستان شناسیست که آثاری از عصر برنز یونان، روم و بیزانس یونان را در خود جای داده و بیش از ۴۰۰۰ شیء در آن به عرصه نمایش درآمده اند. موزه ملی باستان شناسی یونان نیز یکی از موزه های مهم جهان است و کلکسیون های غنی آن شامل ما قبل تاریخ، مجسمه ها، گلدان ها و اشیاء کوچک و غیره می باشد. دیدن سایر موزه های یونان مانند موزه آتن، موزه گالری هنر، بناکیس، موزه هنر اسلامی و غیره را نیز خالی از لطف نیست. 
کرت، مهد تمدن مینوسی
کرت یک جزیره توریستی زیبا و بزرگ‌ترین جزیره یونان است که روزگاری مرکز کهن‌ترین تمدن اروپایی، مینوسی، بوده است. کرت، با آب‌وهوای گرم و معتدل، سواحل بسیار زیبایی دارد. غواصی در ساحل لیبیان در شما جزیره، و در زیر آب های کریستالی بهترین خاطره شما را رقم خواهد زد. زاروس و دافنِس، دو تا از روستاهای کوهستانی این منتطقه هستند که دیدن آنها را در قلب جنگل های کاج و سرو بلند از دست ندهید. انواع و اقسام غذاهای یونانی و همچنین بازارهای پر زرق و برق خیابان کاتانولئون نیز می تواند بخشی از خاطرات شما را در کرت رقم بزند. 
جزیره ایدرا
احتمالا در کارت پستالهای قدیمی و عکسها چشمتان به جزیره ای با خانه های سفید رنگ و عروسکی افتاده و شاید بارها از خود پرسیده باشید این خانه های زیبا متعلق به کجاست؟! یونان جزایر زیادی دارد که هریک به نوع خود دیدنیند. ما تنها به چند نمونه اشاره می کنیم. ایدرا یکی از  دیدنی ترین آنهاست. جزیره ای با طبیعت بسیار زیبا و بدون وسایل نقلیه موتوری! برای حمل و نقل مجبورید  روی الاغ های جزیره حساب باز کنید! 
جزیره پوروس
این جزیره بی گمان زیباترین جزیره یونان است. جزیره ای است تپه ای کوهستانی که باید کوچه پس کوچه های تنگ و باریک آن را بالا رفت تا نمای پانارومیک جزیره را دید. منظره ای از صدها سقف شیروانی یکدست و زیبا لابلای بوته های گلهای ریز و درشت و کاکتوسهای همیشه سبز آن. معروف ترین نماد جزیره برج ساعت آن است. ! 
 
جزیره آگینا
جزیره آگینا (خدای رودها) با قدمت 3500 ساله، اولین پایتخت یونان محسوب می شود و قدیمی ترین سکه های یونان باستان از دل این خاک بیرون آورده شده است. دوچرخه سواری دور این جزیره بسیار لذت بخش است و سوغات معروف این جزیره پسته است که صد البته به پای پسته های رفسنجان خودمان نمی رسد! 
جاذبه های دیگر
اگر زمان بیشتری برای سفرتان دارید، حتماً از جزایر مایکونوس، هودس، سنتورینی و بقیه جزایر زیبای یونان دیدن کنید. بازدید از دیدنی های آتن مانند استادیوم تمام مرمری پاناتینائیکو، کرامیکوس، میدان سینتاگما، آگورای باستانی آتن و دهها اثر باستانی دیگر نیز می تواند خاطره ای خوش از سفر به سرزمین خدایان برای شما باقی بگذارد. 

 

 

نظرات

 نام:
 *نظر: