امروز  چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
ســوغات پایتخت نشـینان قدیـم
۱۳۹۴/۰۶/۱۰ تعداد بازدید: ۱۹۸۹
print

ســوغات پایتخت نشـینان قدیـم

 ســوغات پایتخت نشـینان قدیـم

 

 

الههآرانیان
سوغات فرهنگی ..................................................................................
سفر به سرزمینی که آرامگاه حکیم بزرگ، ابوعلی سینا و شاعر خوش ذوق و ساده دل، بابا طاهر همدانی را در خود دارد، نباید هم از سوغات فرهنگی خالی باشد. اگر گذرتان به همدان افتاد، حتماً تألیفات و آثار این بزرگان را تهیّه کنید که خواندنشان در این دیار لطف و صفای دیگری دارد.
 
سوغات خوردنی ..................................................................................
شما میتوانید انواع و اقسام شیرینیهای محلّی را در همدان پیدا کنید؛ از «برساق»، «سوجوق»، «باسوق»، «پیکه چوک»(این پیکه با آن پیکه که مدافع میانی بارسلوناست، فرق دارد!) و نان نارگیلی گرفته تا انواع مربّا. البتّه مهمترین شیرینی سنّتی همدان «کماج» است که طبق تحقیقات مردم همدان بهترین کماجهای شهر را میتوان از شیرینی فروشیهای خیابان بوعلی و منطقه ششصد دستگاه خرید.
علاوه بر شیرینیجات، ترشیجات متنوّعی هم در استان همدان پیدا میشود؛ ترشی ربّ میوه، ترشی لیته، فلفل ترشی و شور فلفل از جمله این ترشیها هستند.
از اینها گذشته در اسدآباد همدان نیز محصولات کشاورزی و باغی و انواع فرآوردههای دامی مرغوب مانند انگور، سیب، آلو و زردآلو، هلو، گردو و بادام و ترهبار را میتوان تهیّه کرد.
 
سوغات تزیینی ....................................................................................
یکی از معروفترین و شناخته شدهترین سوغاتیهای همدان، سفال لالجین همدان است؛ لالجین یکی از مراکز اصلی سفال سازی کشور است.
فرش و گلیم همدان با طرح و نقشه خاصّ منطقه را هم باید به خاطر داشت. از انواع فرشهایی که در همدان بافته میشود، یک نوع ریزبافت آن معروف و مشهور است و سایر اندازههای دیگر مانند کناره، دو زرعی، پنج چارک، پشتی، روکرسی و سجّادهای نیز در همدان بافته و به بازار عرضه میشود. طرحهایی که بیشتر در همدان بافته میشود، طرح ماهی و ترنجدار است.

از میان صنایع دستی چوبی شامل خرّاطی، نازککاری، منبّتکاری و معرّقکاری در این استان خرّاطی و به ویژه منبتکاری رواج بیشتری دارد. شیشهگری دستی، گیوهبافی و سنگتراشی دیگر صنایع دستی رایج هستند.

نظرات

 نام:
 *نظر: