امروز  پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
رهاوردی از دیار طبیعت و شگفتی
۱۳۹۵/۰۴/۲۰ تعداد بازدید: ۲۵۶۷۲
print

رهاوردی از دیار طبیعت و شگفتی
رهاوردی از دیار طبیعت و شگفتی
زهره سعادت
 
وقتی به سفر می­روی، ذهنت از مشغله­های روزانه پاک می­شود و فرصتی پیدا می­ کنی برای تمرکز و آرامش؛ برای داشتن لحظه­هایی بدون دغدغه و فشارهای کاری و... . اوقاتی را که در سفر سپری می­کنیم، مملو از شادی و  سرزندگیِ ناشی از دیدن مردمان و جاذبه­هایی که تا به حال ندیده بودیم، هستند. در این اوقاتی که به شادی می­ گذرد، یاد کردن از عزیزان و دوستان و خریدن هدیه و سوغات برایشان هر چند این روزها به خاطر مسائل اقتصادی کمرنگ شده، ولی از بین نرفته است. مگر می­شود به کردستان رفت و بدون سوغات برگشت؟ این مطلب شما را با سوغاتی­های استان کردستان آشنا می­کند.
دهنتان را شیرین کنید 
سفر به کردستان شما را با انواع و اقسام شیرینی­های محلّی مواجه می­کند؛ به طوری که نمی­دانید کدام یک را به دیگری ترجیح دهید. مهم­ترین شیرینی­های کردستان این­ها هستند: کنجد، بادام سوخته، باسلوق، نان برنجی، نان کاک، نان خرمایی، حلوا سوهانی، نان شیرمال و... که از این میان شیرینی کنجد و نان برنجی طرفداران بیشتری دارد. برای دسترسی بیشتر به این شیرینی­های محلّی به خیابان فردوسی شهر سنندج بروید.
پر از ظرافت و زیبایی
اگر می­خواهید از دیار کردستان صنایع دستی به سوغات ببرید، صنایع دستی شهرستان مریوان را به شما پیشنهاد می­ کنیم که شامل محصولات چوبی مانند صفحة شطرنج، گیوه­های محلّی، لباس­های محلّی کردی و شال­های دستباف است.
شهرهای سنندج و بیجار هم قطب قالی­بافی و گلیم­بافی استان هستند. قالی­های این خطّه از نظر تنوّع رنگ و گیاهی بودن، اصالت و کیفیّت شهرت فراوانی دارد؛ تا جایی که در دایره المعارف بریتانیا معنای واژة «سنه» نوعی قالی به همین نام که قالی خاصّ سنندج است، بیان شده­است. قالی بیجار هم  از فرش­های اصیل ایرانی است و به خاطر استحکام و زیبایی­اش مشهور است. ویژگی اصلی قالی بیجار، ساختار متراکم آن­هاست؛ به طوری که نمی­توان آن­ها را تا کرد. برای بافتن این قالی محکم یک پود ضخیم را به همراه یکی دو پود نازک وارد بافت قالی­ می­کنند و این کار به تناوب تکرار می­شود.
سفرتان به استان زیبای کردستان پر از رهاورد و اندوخته.
 
 
 
 
 
نظرات

 نام:
 *نظر: