امروز  چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
سـفر، فرصتی بـرای کسب تجربه های تازه
۱۳۹۴/۰۶/۰۲ تعداد بازدید: ۱۷۰۸
print

سـفر، فرصتی بـرای کسب تجربه های تازه

سـفر، فرصتی بـرای کسب تجربه های تازه

                      سـفر، فرصتی بـرای کسب تجربه های تازه

 


احسان کرمی، گوینده و مجری
سفر، گرانبهاترین بخش زندگی هر انسان است که می تواند سرشار از خاطرات شیرین و لذّت بخش باشد. معمولاً سفرها تفریحی یا کاری هستند. هر سفر تجربهای گرانبهاست که نباید آن را کمارزش بدانیم؛ چرا که بزرگترین و مشهورترین انسان ها هم با سفر به تجربه های ارزشمند دست پیدا کرده اند.
سفر با عشق شروع می شود و از این جهت تفاوتی ندارد به کجا سفر می کنی و با چه وسیله ای خودت را به مقصد سفر می رسانی، بلکه آنچه اهمیّت دارد تصفیة روح و جان از خستگی های روزمرّه و نقطه های آزار دهندة زندگی است. همسفر شدن با یک فرد یا جمع سرشار از تجربه است و ما می توانیم اخلاق خوب و بد همســفرهایمان را برای ادامة زندگی بعد از سفر بشــناسیم. در ضرب المثل های ما هم آمده که هر وقت می خواهی فردی را بشناسی، با او همسفر شو. این ضرب المثل در حقیقت یکی از ابعاد روانشناسی است و نشان می دهد که انسانها در شرایط خاصّی مثل سفر، خود واقعی شان را نشان میدهند. سفرها نشان می دهند که انسانها در عین تجربة سفر، به کشف و شهود در خود و روابط شخصیشان هم میپردازند؛ زیرا در سفر از روزمرّگیهای معمول زندگی دور میشوند و این مسأله ذهنشان را آمادة تجزیه و تحلیل میکند. در سفر است که دوستیها به اختلافات و دشمنیها به دوستی ها بدل میشود. شما چه بخواهید و چه نخواهید، طی یک سفر نکتههای بسیاری را دربارة همسفرانتان کشف میکنید.
سفر کردن، فقط تماشا کردن و عکس گرفتن نیست؛ تغییری است که پایدار است. تغییراتی که سفر در شما ایجاد میکند، در روح شما میماند و شیوة زندگی شما را تغییر می دهد. یادمان باشد که داشتن یک سفر تفریحی پرهیجان خوب است، امّا بهترین سفرها آن هایی است که روح شما را هم درگیر کند. اگر همین لحظه به سفرهایتان فکر کنید، قطعاً در آغاز یکی، دو سفر را بهخاطر خواهید آورد. چرا؟ صرفاً به این دلیل که در آن سفرها بیشتر به شما خوش گذشته است؟ نه. اگر دقیقتر فکر کنید، میبینید که در این سفرهای خاص، تجربههای جدید کسب کردهاید و پس از بازگشت از آن ها تغییراتی کوچک یا بزرگ، در زندگی شما اتّفاق افتاده است. قطعاً این سفرهای خاص بر نحوة تفکّر و نگرش شما تأثیر گذاشتهاند و همین تغییر نگرش هــا، بن مایه های ادامة زندگی ما را شــکل می دهند و ما را از روزمرّگی های معمول رها می کنند.
اگر به سفر می رویم، سعی کنیم شرایط سفر را برای خود و همراهانمان جذّاب کنیم؛ اهل همراهی با جمع باشیم تا لحظات خوشی را برای خود و دیگران رقم بزنیم.


نظرات

 نام:
 *نظر: