امروز  جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
گیلان، سرزمین سبز
۱۳۹۴/۰۶/۰۲ تعداد بازدید: ۱۹۴۲
print

گیلان، سرزمین سبز

گیلان، سرزمین سبز

                                   گیلان، سرزمین سبز
عکس : عبدا... کیوانی

 


ماسوله یکی از نقاط تاریخی، سرسبز و خوش آب و هوای شمال ایران با هوای مه آلود، تابستان های خنک و زمستان های پر برف است. این شهرستان در جنوب غربی استان گیلان، در بخش سردار جنگل فومن و در 60 کیلومتری رشت واقع شده است.
موزة میراث روستایی گیلان در پارک جنگلی سراوان رشت قرار دارد و در زمینی به مساحت حدود 260 هکتار ساخته شده است.
سدّ سفیدرود یا سدّ منجیل، سدّی است که در محلّ پیوستن دو رود قزلاوزن و شاهرود در نزدیکی منجیل و در شهرک سفیدرود ساخته شده است و برای تنظیم آب این دو رود برای کشاورزی در دشت گیلان و تولید برق به کار میرود.
هنر نخریسی در روستای انبوه شهرستان رودبار

جواهردشت از روستاهای ییلاقی شهرستان رودسر، واقع در استان گیلان است. جواهردشت در ارتفاع 2000 متری از سطح دریای خزر واقع شده و در زمستان به دلیل بارش سنگین برف، خالی از سکنه است. در جنوب جواهردشت، بلندترین قلّة استان گیلان، سماموس با ارتفاع 3678 متر از سطح دریا واقع شده است.
اسکلة بندر انزلی
شهرستان کیاشهر در فاصلة 17 کیلومتری آستانة اشرفیّه و تقریباً 50 کیلومتری رشت قرار دارد. در انتهای رودخانة سفیدرود، پارک ملّی «بوجاق» قرار گرفته که هر ساله و به خصوص در فصل زمستان، پذیرای پرندگان مهاجر است. قسمت شرق تالاب دارای فضایی مفرّح با جاذبة توریستی فوقالعاده است که گذر یک پل چوبی از وسط آن که به ساحل ماسهای دریا منتهی میشود، چشم انداز دلپذیری به این منطقه بخشیده است.
ییلاقات سوئه چاله در ارتفاعات شهرستان ماسال
نشای برنج در شالیزارهای شهرستان تالش
برداشت برنج در شهرستان شفت
چای کاری در شهرستان فومن
در شمال شهرستان تالش، منطقه ای زیبا و منحصر به فرد به نام ییلاق شکردشت وجود دارد که به دلیل کوهستانی بودن و سختی مسیر، کمتر مورد توجّه گردشگران قرار گرفته است.جادّة منتهی به شکردشت، مسیری خاکی است که طی کردن آن با خودوری شخصی دشوار است. این جادّة زیبا با چشم انداز کم نظیری از کوهستان و جنگل های انبوه راش و افرا در بیشتر روزهای فصل بهار و تابستان، غرق در مه است.
برداشت گل گاو زبان اشتور
شهرداری رشت در 1286 شمسی تأسیس شد که پس از شکل گیری مشروطیّت در ایران، در زمرة اوّلین شهرداری های ایران است.
هنر حصیر بافی در گیلان قدمت چندین ساله دارد و هنرمندان این منطقه با گیاهی به نام « لی» حصیر می بافند.
دژ رودخان یا قلعة حسامی، قلعهای تاریخی در 20 کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن در استان گیلان است. این قلعه با 6/2 هکتار مساحت بر فراز ارتفاعات روستای رودخان قرار دارد

نظرات

 نام:
 *نظر: