امروز  شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
جشنی همراه با ترس و سیب و شکلات
۱۳۹۵/۰۱/۱۷ تعداد بازدید: ۲۵۱۶
print

جشنی همراه با ترس و سیب و شکلات

جشنی همراه با ترس و سیب و شکلات!

 

در جهانی زندگی می­کنیم که مردمانش مراسم عجیب و غریب کم ندارند. یکی از همین مراسم ها که از قضا از شهرتی جهانی هم برخوردار است، هالووین (Halloween) نام دارد. مرسوم است که اهالی مغرب زمین در شب 31 اکتبر لباس­های عجیب و ترسناک می­پوشند و جشن هالووین را با شکوه هر چه تمام­تر برگزار می­کنند. بنا بر یک دیدگاه، هالووین جشنی مسیحی شده و تحت تأثیر جشن­های برداشت محصول منطقة سلتیک با ریشه­هایی احتمالاً مشرکانه است. مردمان سلتیک در این ایّام علاوه بر قربانی کردن حیوانات برای خدایان و گردآمدن دور شعله­های بزرگ آتش، لباس­های ویژه­ای می­پوشیدند که به احتمال زیاد اکثر آ­ن­ها از پوست حیوانات بود و به این شکل می­خواستند ارواح و اجنّه را فریب داده و از تسخیر روح خود توسّط آن­ها جلوگیری کنند. علاوه بر این گفته می­شود که با پوشیدن ماسک و رنگ کردن صورت خود با رنگ­های تیره، خود را به شکل اجدادشان در می­‌آوردند.
آداب و رسوم هالووین
یکی از مهم­ترین آداب این شب trick or treat نام دارد که تا حدودی شبیه به قاشق زنی ماست. کودکان در این شب با پوشیدن لباس­های عجیب و ترسناک به در خانة همسایگان می­روند و با گفتن جملة فوق از آن­ها تقاضای هدیه می­کنند که معمولاً پول یا شکلات است. جالب است بدانید این سنّت ریشه در قرون وسطی داشته و طی آن مردم در عوض دریافت پول یا غذا برای ارواح درگذشتگان آن خانه دعا می­کردند. این مورد تا دهة 1930 همچنان در انگلستان مرسوم بود. 
تعریف کردن داستان­های ترسناک و تماشای فیلم­های ژانر وحشت از اوایل قرن بیستم به مراسم شب هالووین اضافه شد.
شرکت در مهمانی­هایی که مهمانان لباس­های ترسناک و عجیب پوشیده­اند، از جمله رسوم اصلی این شب به شمار می­­رود.
کنده­کاریِ کدو تنبل که آن را به چهره­ای ترسناک تبدیل می­کند و روشن کردن شمع درون آن، همچنین آتش‌افروزی از دیگر فعّالیت­هایی است که در هالووین انجام می­شود. کدو تنبل کنده­کاری شده، نماد هالووین است. 
انجام دادن بازی­های مختص هالووین از جمله بازیِ موسوم به apple bobbing از رسوم این جشن است. در این بازی شرکت­کنندگان که اکثراً کودک هستند، باید سیب­هایی را که درون تشت آب انداخته شده، با استفاده از دهان خود خارج کنند. معمولاً دست شرکت کنندگان برای جلوگیری از تقلّب از پشت بسته می­شود. 
همچنین رفتن به دیدار ارواح و خانه­هایی که در تصرّف ارواح و اجنّه است، فالگیری و... از دیگر فعّالیت­هایی است که در این شب می­توان به آن­ها اشاره کرد. علاوه بر این مسیحیان در این شب به زیارت اهل قبور می­روند و بر سر مزار درگذشتگانشان شمع روشن می­کنند. بعضی از مسیحیان در این روز از خوردن گوشت اجتناب می­کنند و اصطلاحاً گیاهخوار می­شوند. خوردن سیب، کالکنون (گوجه فرنگی و کلم سرخ شده)، پنکیک سیب زمینی و کیکی خاص به نام soul cake از غذاهای محبوب و مرسوم هالووین است. از آن­جایی که در نیمکرة شمالی، جشن هالووین همزمان با برداشت سیب است، انواع خوردنی­هایی که در پخت آن از سیب استفاده می­شود، رواج دارد که از مهم­ترین آن­ها می­توان به candy apples اشاره کرد.
 
ماسک­های هالووین
 بدیهی است که یکی از اجزای اصلی لباس­های ترسناک هالووین ماسک­های مخصوص آن است. ماسک­های این شب بیشتر شبیه نیروهای ماورای طبیعه مانند غول­ها، اشباح، ساحره­ها، خون آشام­ها، ارواح و شیاطین است. در ایالات متّحده به تدریج استفاده از چهرة موجودات تخیّلی به عنوان ماسک هالووین باب شده است و علاوه بر آن از ماسک­هایی مانند پرنسس و نینجا نیز استفاده می­شود.
مراسم دینی در هالووین
پس از ظهور مسیحیت هالووین تحت تأثیر آن قرار گرفت و دستخوش تغییراتی شد. چنان که مرسوم است در این شب در لهستان مردم هنگام عبور از جنگل با صدای بلند دعا می­خوانند تا سبب آرامش روح درگذشتگان خود شوند. در اسپانیا کشیشان زنگ­های کلیسا را به یاد درگذشتگان به صدا در می­آورند. در ایرلند و کانادا از خوردن گوشت اجتناب می‌کنند. در مکزیک کودکان مراسم مذهبی خاصّی اجرا می­کنند با این هدف که ارواح کودکان درگذشته برای دیدار به زمین بیایند. 
با توجّه به اینکه هالووین بعد از کریسمس دومین جشن بزرگ غربی­ها به شمار می­آید، جای تعجّب نیست که مغرب زمینیان در هزینه کردن برای هالووین بسیار گشاده دست باشند؛ به طوری که تنها در امریکا هر ساله بیش از 5 میلیارد دلار خرج مراسم هالووین می­شود که از این میزان حدود 2 میلیارد دلار تنها به خرید شکلات اختصاص دارد.

 

جالب است بدانید هالووین علاوه بر قارّه­های امریکا و اروپا در کشورهایی نظیر آفریقای جنوبی، استرالیا، نیوزلند، ژاپن، فیلیپین و سایر نقاط شرق آسیا هم برگزار می­شود. یونیسف هم برنامة trick or treat for Unicef را از سال 1950 به اجرا گذاشته و طی آن کودکان پول­های دریافتی خود را به یونیسف اهدا می­کنند. گفته می­شود از این طریق تاکنون بالغ بر 118 میلیون دلار به یونیسف کمک شده است.
نظرات

 نام:
 *نظر: