امروز  چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
زیارت بهشتی
۱۳۹۵/۰۱/۱۷ تعداد بازدید: ۱۶۷۵
print

زیارت بهشتی
 زیارت بهشتی
ایران رنگارنگ ما فقط کویر و خشکی ندارد. هرچند کویر هم زیبایی­های خود را دارد. در میان کوه­ها و درّه‌های سرسبز ایلام، مقبره­ای است که می­گویند آرامگاه ابدی برادرزادة امام رضا (ع) است. در اخبار چنین آمده که او برای یاری عموی خود عازم خراسان شده بود، امّا در راه توسّط مأمون، خلیفة عبّاسی به شهادت رسید یا به تعبیری رضایت اقامت همیشگی در طبیعت بکر ایلام را گرفت.
بیایید با هم گشتی در اطراف مقبرة  او بزنیم. درّه شهر از شهرستان­های شرقی استان ایلام و همسایة استان لرستان است. بر روی رودخانة خروشان سیمره در عهد ساسانی پل گاومیشان را زده­اند. پل­دختر اگر چه در لرستان است، امّا خیلی از آرامگاه دور نیست. شرق آن را که بگیری، به پل می­رسی. از جنوب  به دامنة کبیر کوه و تنگ بهرام چوبین راهی هست. سیمره را که گفتم، در شمال بقعه است، امّا بقعه در پانزده کیلومتری درّه شهر و در دهستان ارمو قرار دارد. این دهستان سرسبز قلعه و آبشاری زیبا دارد و یک امام زادة دیگر به نام امام زاده زید بن حمزه.
داریم به برادرزادة امام رضا(ع) نزدیک می­شویم. آرامگاه بابا سیف الدّین در دامنه­ای موسوم به «چهار طاق» قرار دارد. در حوالی آن گورستانی قدیمی مربوط به اوایل دورۀ اسلامی وجود دارد. نمی­دانم اوّل گنبد قیفی شکل آن توجّهتان را جلب می­کند یا درختان چند صد سالة چنار. این درختان تناور در آن دامنة سرسبز خودنمایی می­کنند و شکوه فضا را چند برابر. اگر از این­ها بگذریم، دیگر حتماً گنبد غریب و تقریباً استثنایی تنها چیزی است که چشم­ها را خیره می­کند. این گنبد که ارتفاعش از زمین 7 متری می­شود، بر روی مقبره­ای قدیمی و مربّع شکل با ابعاد پنج و نیم متر قرار دارد. جنس بنا از سنگ، گچ و آجر است. حتّی ورودی را هم با گچ سفیدکاری کرده­اند.

داخل که شوید، دو قبر می­بینید که سنگ نوشته­ای ندارند. سیّد سیف الدّین محمّد ابن ابراهیم ملقّب به بابا سیف الدّین در این مکان خفته است. شجره نامۀ او به زبان عربی موجود است و از زبان آیت ا... بروجردی نقل شده است که: «سیّد سیف الدّین محمّد علیه السّلام، فرزند امام زاده ابراهیم ایا جوایی (ع)، فرزند امام موسی کاظم (ع) هستند». او را از برکات کبیرکوه دانسته­اند. زیارتی این چنینی در دامن طبیعت بکر ایلام این فکر را به ذهن می­آورد که بابا سیف الدّین چقدر آدم خوبی بوده که در این مکان بهشتی به خواب ابدی رفته است. 

نظرات

 نام:
 *نظر: