امروز  شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
برای چنین شامی باید با جانتان بجنگید
۱۳۹۴/۰۹/۰۷ تعداد بازدید: ۳۹۶۴
print

برای چنین شامی باید با جانتان بجنگید
عجیب ترین غذاها و نوشیدنی های جهان یا خارجی ها چه می خورند؟!
برای چنین شامی باید با جانتان بجنگید!
 
 
تصور کنید یک روز صبح زود از خواب بلند می‌شوید و هوس ورزش صبحگاهی می‌کنید. باز هم تصور کنید که پس از ورزش صبحگاهی به طباخی محبوبتان می‌روید و قصد خوردن یک دست کله‌پاچه حسابی می‌کنید.
لطفا باز هم تصور فرمایید که این بار به جای منوی همیشگی طباخی پاتوقتان، منوی جدید و متفاوتی می‌بینید: آب مغز موش، یال اسب آبی، چشم حلزون، بناگوش جیرجیرک، زبان صدف، پاچه هشت‌پا، چنگک خرچنگ، نوشابه، دلستر، خون مار کبری، دوغ، آب قوباغه، چای با آبلیمو. دیگر نمی‌خواهد تصور کنید؛ یعنی اگر بخواهید هم نمی‌توانید تصور کنید! شاید تصور چنین غذاهایی برای ما، حتی با نوشابه تگری و سنگک دورو خشخاشی هم سخت باشد، اما همانطور که کله پاچه غذای محبوبی برای ما ایرانی هاست و برای بعضی از خارجی ها حتی تصور کردنش هم سخت است، چنین غذاهایی هم برای عده ای لذت بخش است.
این خیلی طبیعی است؛ اینکه هر کشور، تمدن و ملتی برای خودش غذای خاصی داشته باشد خیلی طبیعی است. این طبیعت ریشه در رابطه میان فرهنگ هر کشور با نوع غذا و خوراک در آنجا دارد. مثلاً خیلی طبیعی است که غذای چشم‌بادامی‌ها با غذای موبورهای سفیدرو تفاوت داشته باشد یا خیلی طبیعی است بدبخت‌هایی که به عمرشان لباس بافتنی ندیده‌اند چیزی را بخورند که بیچاره‌هایی که تا به حال خنک‌تر از کاپشن نپوشیده‌اند، نمی‌خورند.
 ولی دیگر بعضی از این غذاها چنان تصورش وحشتناک است که در فهرست زیر به عنوان چندش آورترین و عجیب ترین غذاها آورده شده است. لازم به ذکر است که کله پاچه ی ما هم در این فهرست جای دارد!
 
 
 
شتر پر شده (Stuffed Camel)
شکم ماهی ها را با تخم مرغ پخته پر میکنند و سپس ماهیها را در شکم مرغهای پخته شده جاسازی میکنند. مرغها را هم در شکم خالی شده ی گوسفندی قرار میدهند و گوسفند را هم در شکم خالی شده یک شتر درسته قرار می دهند و مجموعه ی حاصل را سرخ می کنند! (خوبه تا همینجا کوتاه اومدند!) حالا توی چی میشه شتری با همچین وزنی را سرخ کرد ما نمیدانیم باید از شیخ نشین هایی که این غذا در مراسم عروسیشان سرو میشود پرسید!  در کتاب رکوردهای گینس آمده است که دستور پخت این غذا طولانی ترین مورد در منوی غذایی کل دنیاست و البته دستور پختش طوریست که بیشتر شبیه شوخیست تا دستور غذا و بیشتر آن شامل نحوه تمیز کردن و گرفتن موی پوست شتر است مخصوصاً اگر به کوهانش برسید!
 
باگ (Bugs)
در تایلند اگر در غذا ملخ، عنکبوت، کرم و حتی عقرب سرخ شده دیدید گمان نکنید به یک کشف بزرگ تاریخی رسیدید و الان می توانید با نشان دادن غذایتان و اعتراض به سرآشپز یک پرس غذای مجانی بگیرید! به عقیده تایلندی ها حشرات دارای پروتئین و اسیدهای چرب ضروری و حتی ویتامین هستند و تایلندی ها حتی کرمهای خاص خوراکی را پرورش میدهند و خشک و پودر می کنند و از آن در غذاهای مختلفی استفاده میکنند پس اگر به تایلند رفتید و سوپی سفارش دادید بعید نیست از این آردها در آن سوپ موجود باشد ولی سخت نگیرید، به خاصیتش فکر کنید!
 
ساناکجی (Sannakji)
در کره و ژاپن هشت پا را زنده زنده در حالی که قطعه کرده اند و با ادویه و روغن کنجد مخلوط کرده می خورند. این غذا به افراد ترسو که اهل ریسک نیستند توصیه نمی شود چرا که پاهای تکه تکه شده هنوز درحال حرکتند و کاپهای ریز مکشی موجود روی پاهای هشت پا در صورت عدم جویدن درست، به دهان و گلو می چسبند... خلاصه برای چنین شامی باید با جانتان بجنگید !!!لازم به ذکر است که تا کنون چند نفری هم در این راه جانشان را از دست داده اند!
 
 
اسکوئید
 نوعی موجود دریایی شبیه هشت پا است که به جای هشت، 10 بازو دارد و تکه های لزج گوشت آن در چین محبوبیت زیادی دارد. (باز هم این غذا به هشت پا شرف دارد!‌ چون اولاً 10 تا پا دارد و ثانیا یک گوشتی هم دارد و آدم فقط قوزک پا نمی خورد!)
ساندویچ مغز (Fried - brain sandwiches)
قبل از شیوع جنون گاوی، مغز سرخ شده گوساله در میان نان سفید ساندویچ در میسوری امریکا سرو میشد و هنوز هم در اوهایو امریکا طرفداران زیادی دارد. (طبعاً این غذا برای ایرانیهایی که به دیدن کله ی درسته گوسفند در بشقابشان عادت دارند حرفی برای گفتن ندارد!) 
فوگو (Fugu)
این نامی است که ژاپنی ها به یک ماهی سمی و غذایی که از آن تهیه میشود داده اند. این ماهی دارای سمی با نام  etrodotoxin  است که می تواند حتی کشنده باشد. در طبخ آن باید بسیار دقت گردد تا قسمتهای سمی بدون آلوده کردن گوشت جدا شوند وگرنه قربانی در حالیکه کاملاً هشیار است دچار فلج عضلانی می گردد و قادر به نفس کشیدن نخواهد بود و در نهایت از خفگی می میرد. تنها آشپزهای خاص و متخصص با سابقه 2  تا 3 سال تمرین که آزمون تخصصی را نیز پشت سر گذاشته اند قادر به تهیه این نوع ماهی هستند و رستورانهایی که این غذا را آماده میکنند مرتباً بصورت قانونی کنترل می شوند. برخی آشپزها مقدار بسیار اندکی از سم را باقی می گذارند تا مشتری احساس سوزش را بر زبان و لبها تجربه کند...به نظر می رسد این غذا بیشتر از آنکه مزه اش مهم باشد نجات یافتن از آن اهمیت دارد!!!
 
هاکارل (Hakarl)
برای تجربه این غذا باید به ایسلند بروید. کوسه ای ، البته نه هر کوسه ای (کوسه ء Greenland یا Basking  ) ‌را از دریا شکار می کنند و تمیزش می کنند و درون شکمش را خالی می کنند سپس فرایند تخمیر روی آن انجام می گیرد و به مدت 2 تا 4 ماه آویزانش میکنند تا خشک شود ...بوی تند آمونیاک و مزه زهم ماهی چیزی است که این غذا را خاص می کند!  (قربون غذاهای عام خودمون!!!) آنتونی بوردین کسی که به چشیدن عجیبترین غذاهای دنیا شهرت دارد گفت این غذا وحشتناکترین چیزی است که تا به حال خورده ولی به نظر من اشتباه میکند... وحشتناکتر از آن هم وجود دارد که مورد بعدی است! 
بالوت ( Balut)
این غذا که به نظر من در هر فهرست غذای چندش آوری میتواند اول باشد! تخم حاوی جنین نابالغ اردک یا مرغ است که در آب جوش حرارت دیده . این تخم ها در مغازه های کشورهای فیلیپین،کامبوجیا و ویتنام موجود است و گویا مزه اش شبیه به تخم مرغ یا اردک است. فیلیپینی ها پس از شکستن پوسته تخم، گوشت جوجه را به صورت خام با کمی فلفل و نمک می خورند. (نوش جان!)
کاسو مارسو 
 یا پنیر گندیده، خوراکی محبوب ایتالیایی هاست. هنگام فساد پنیر، نوعی مگس روی آن تخم ریزی کرده که هنگام تولد لاروهای این مگس، پنیر با آنزیمی خاص پوشیده شده و طعمی غیر معمول می گیرد. این پنیر گندیده در عروسی ها و مهمانی های مهم ایتالیایی ها سرو می شود. (البته این غذا هم می تواند جایگاه ویژه ای در فهرست ما داشته باشد!) 
اسکامولس
 نام تخم های نوعی مورچه سیاه است که در مکزیک مصرف خوراکی دارد. این تخم ها درست پیش از تولد لاروهای مورچه مصرف شده و طعم ذرت دارند. (شاید اگر این تخم مورچه ها هم به ایران بیاید، مانند ذرت مکزیکی کلی در ایران اشتغال زایی کند!)  
جیرجیرک سیخ شده
غذایی است که هنگام سفر به بانکوک یا پکن احتمالاً آن را به خوردن گنجشک، موش، مار و یا سوپ گران قیمت عقرب، ترجیح خواهید داد. چرا که حداقل آن را سیخ می کشند و ما ایرانی ها هم که عاشق منقل و سیخ و کبابیم! 
 
پوست خوک
از خوراکی هایی است که در چندین کشور جهان مصرف می شود. قطعات پوست چرب خوک در روغن سرخ و یا کبابی شده و با فلفل و نمک طعم دار می شود. بر خلاف گوشت ترد خوک، پوست آن بسیار چرب بوده و طعمی مشابه جگر چرب اردک و غاز دارد.
سوپ لانه پرندگان
این غذا در تایلند طرفداران زیادی دارد. چرا که اصولاً تایلندی ها علاقه دارند حاصل زحمات دیگران را نوش جان کنند! فکرش را بکنید غذایی را می خورید که حاصل یک عمر کار و تلاش دو چغک عاشق است! 
آب قورباغه 
نوشیدنی مورد علاقه مردم پرو؛ طرز تهیه هم به این صورت است که یک عدد قورباغه را گرفته و داخل مخلوط کن می ریزیم، مقداری آب معدنی هم به آن اضافه می کنیم (دقت شود حتماً آب معدنی باشد تا حاصل کار کاملاً بهداشتی و پاستوریزه باشد و به دلتان بشیند!)‌، سپس دکمه ی مخلوط کن را می فشاریم و در ئیکی ثانیه نوشیدنی شما حاضر می شود! 
 
در پایان هم شما را با تصویر چند غذا و نوشیدنی آشنا می کنیم، که توضیحش سخت بود و ترسیدیم اگر بیشتر از این ادامه بدهیم فضا زیادی عوض شود! و یا شاید دخترک کبریت فروش از پشت نشریه غذاها را ببیند و هوس کند!
سوپ خفاش
 
سالاد عنکبوت در چین
 
خون مار کبری (‌نوشیدنی مورد علاقه نیروی دریایی آمریکا)‌
 
چشم ماهی تن در اندونزی
 
ترشی بچه موش در چین 
 
اسکامولس (طبخ غذا با دل و روده حیوانات در مغولستان) 
 
معجون مار و عقرب در ویتنام 
 

 

نظرات

 نام:
 *نظر: