امروز  جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
بهترین سفر زندگی ام را در مشهد تجربه کرده ام
۱۳۹۴/۰۵/۲۸ تعداد بازدید: ۷۰۱
print

گفتگو با لیلا حاتمی، بازیگر سینما

بهترین سفر زندگی ام را در مشهد تجربه کرده ام

                          گفتگو با لیلا حاتمی، بازیگر سینما
                                                                                          ملیحه پژمان

 


«در زندگی ام سفرهای بی شماری را تجربه کرده ام؛ سفرهایی به اقصی نقاط جهان و کشورهای مختلف، امّا یکی از بهترین خاطرات سفرم، به مشهد اختصاص دارد که در کنار تفریح، سرشار از آرامش شدم». این ها حرف های لیلا حاتمی، بازیگر نام آشنای کشورمان در عرصة سینماست. لیلا حاتمی در نهم مهر 1351 به دنیا آمد و برای ادامة تحصیل به دانشگاه لوزانِ سوییس رفت و آنجا ادبیّات فرانسه خواند. وی در آثار بی شماری همچون «هرشب تنهایی»، «دوران عاشقی»، «ارتفاع پست»، «لیلا»، «دلشدگان»، «مادر» و... ایفای نقش کرده است.گفتگوی ما را با حال و هوای سفر با این هنرمند محبوب بخوانید.
خانم حاتمی! چقدر اهل سفر هستید؟
خیلی زیاد. تقریباً بخش عمده ای از عمرم را در سفر گذرانده ام و سفر را بهترین گزینه برای کسب آرامش روحی می دانم.
بیشتر سفرهای خارجی را می پسندید یا داخلی؟
تفاوت چندانی برایم ندارد، امّا به خاطر شرایط زندگی ام، بیشتر سفرهای خارجی را تجربه کرده ام؛ ضمن اینکه مدّتی را هم برای ادامة تحصیل در سوییس اقامت داشته ام و در این سال ها هم به فراخور برنامه های کاری و گاهی هم تفریحی، بیشتر خارج از کشور بوده ام.
مهم ترین خاطراتی که از این سفرها در ذهن شما ثبت شده، چیست؟
سفر کردن با کسب تجربه های تازه و دیدن اماکن مختلف همراه است، امّا این مسافر است که در حین سفر، خاطره های خود را گزینشی در ذهن ثبت می کند. برای من که در زندگی ام سفرهای زیادی را تجربه کرده ام، قطعاً خاطرات متنوّعی در ذهنم ثبت شده که یکی از بهترین آن ها به سفرم به مشهد برای ایفای نقش در فیلم «هر شب تنهایی» اختصاص دارد که در کنار تفریح، سرشار از آرامش شدم.
چه حال و هوایی را در آن سفر تجربه کردید؟
حال و هوای دل چسبی بود؛ به خصوص اینکه برای برخی صحنه ها، مدام در حرم امام رضا(ع) بودیم و بودن در آن فضای نورانی، دل هر عاشقی را آرام می کند. من هم از آن فرصت استثنایی به خوبی استفاده کردم؛ به خصوص اینکه خانواده ام هم همراهم بودند.
با این حساب اهل سفرهای جمعی هم هستید. درست است؟
بله و اصلاً سفر به صورت دستهجمعی خوش می گذرد. من همیشه با جمع سفر کرده ام و از این گونه سفر لذّت می برم.
پس خوش سفر هم هستید؟
بله. هرچند که باید این را از دیگران بپرسید، ولی همیشه سعی می کنم در سفرها برای دیگران لحظات خوبی را رقم بزنم.
خوش سفر بودن چه نشانه هایی دارد؟
عاشق جمع بودن، همراه و همدل بودن و البتّه در کنار همة این ها خوش اخلاقی و مهربانی هم باید باشد تا سفر جمعی خوبی داشته باشیم.
در سفرها بیشتر اقامت در هتل را می پسندید یا چادر مسافرتی؟
اقامت در هتل را بیشتر می پسندم؛ چون بالاخره همة امکانات مورد نیاز را در اختیار دارم؛ به خصوص اینکه من دو فرزند کوچک دارم که نمی شود با آن ها در چادر مسافرتی زندگی کنم.
تا به حال در حین سفرهای خارجی با موضوع جالبی از فرهنگ مردم کشورهای مختلف، برخورد کرده اید؟
بله. بسیار زیاد پیش آمده؛ به خصوص در کشورهای شرقی که تا حدودی به فرهنگ ما نزدیک تر هستند. چندین بار به ژاپن، کره و چین رفته ام و جالب اینکه احترام به بزرگترها در این کشورها بسیار مشهود است؛ البتّه در کشورهای اروپایی هم همین وضعیّت دیده می شود و مثـلاً در فرانسه و انگلیـس حفظ حرمت والدین اهمیّـت بسیـاری دارد و به ندرت پیش می آید که والدین را به آسایشگاه های سالمندان بفرستند و این یک حسن بزرگ است.


نظرات

 نام:
 *نظر: