امروز  جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
همـة راههـا به رم ختم میشـود
۱۳۹۴/۰۵/۲۶ تعداد بازدید: ۱۶۳۲
print

همـة راههـا به رم ختم میشـود

همـة راههـا به رم ختم میشـود


محسن اشتیاقی
اگر در خاطر شریفتان باقی مانده باشد، قبلاً در همین جا (فوقش چند صفحه جلوتر یا عقب تر)، راههای سفر به «آنتالیا» را بیان کردیم. در این شماره قصد داریم که با کمی دستکاری در کلمات، بگوییم که چگونه به جای آنتالیا، بروید به «ایتالیا».
قطعاً و یقیناً خبر دارید که ایتالیا یکی از کشورهای اروپایی است که دارای تاریخ و تمدّن قدیمی است. شکلش در نقشه، به چکمه میماند و وقتی به آن جا رفتید، میبینید که توی این چکمه چه عجایبی پیدا میشود. اگر توانستید دعوتنامهای از دوستی یا آشنایی بگیرید که بلیطتان برده است. اگر هم نشد، باید سر کیسه را اندکی (و کمی بیشتر از اندکی!) شل نمایید و از طریق آژانسهای مسافرتی، یک تور ایتالیاگردی بخرید.
پول خوبی میگیرند، ولی خدمات خوبی هم به شما میدهند. بخرید، ضرر نمیکنید.
آمادگی برای سفر
چیز زیادی نمی خواهد. همین که یورو به اندازة کافی داشته باشید و مدارک مورد نیاز برای گرفتن ویزا را آماده کنید، نصف راه را رفتهاید. بقیّة راه به این بستگی دارد که چقدر راه بلد باشید. اگر از خدمات آژانسهای مسافرتی استفاده کنید، مشکلات کمتری دارید. سفارت ایتالیا در تهران، دو ساختمان دارد؛ ساختمانی که بخش تجاری و فرهنگی و ... در آن است، در خیابان جمهوری و نزدیک سفارت فرانسه قرار دارد که به کار ما نمیآید، امّا ساختمانی که بخش توریستی و ویزا در آن واقع شده است، در خیابان نلسون ماندلا (افریقای سابق و جردن اسبق!) قرار دارد. صبح زود باید بروید و اسم بنویسید تا به نوبت صدایتان کنند؛ البتّه برخی منابع آگاه میگویند که از طریق تلفن هم نوبت میدهند، ولی راستش من این راه را امتحان نکردم. به سایت سفارت که سر بزنید، ملتفت میشوید که چه مدارکی لازم دارد. از این بابت وقتتان را نمیگیرم. فقط آگاه باشید که بعد از تحویل کلّیة مدارک مورد نیاز، از شما انگشت نگاری میکنند! یک چیز دیگر را هم بدانید و آن اینکه به تعداد همه روزهایی که میخواهید در ایتالیا باشید، باید هتل رزرو کنید. خوشبختانه نرخهای هتلهای ایتالیا، با هرگونه بودجهای جور در میآید. فقط باید اینترنتگردی کنید و جای متناسب با خودتان را پیدا کنید.
وسیلة سفر
راههای رسیدن به ایتالیا بسیار زیاد است، امّا منطقیترین راه، استفاده از هواپیماست. از ایران می توانید پروازهای مختلفی را به شهرهای ایتالیا بیابید؛ از میلان و رم گرفته تا فلورانس و ونیز و ... . ایران ایر هم پرواز مستقیم به رم و میلان دارد که قیمتش مناسب است.
کجا برویم و چه بخوریم؟
از من میشنوید، اوّل بروید رم؛ چرا که به قول معروف: «همة راهها به رم ختم میشود»، امّا باید خیلی مراقب باشید. چون آن جا بعضی ها هستند که خودشان ختم همة راههایند! در رم، یک پسربچّة 13-14 ساله نزدیک بود کیف پول مرا در رستوران مک دونالد بزند که اگر زده بود، بیچاره شده بودم! یکی از دوستان در رم، همین بلا سرش آمده و هرچه داشته، از کف داده و خودش هم نهایتاً کف کرده است!
رم، شهری افسانهای است. از هر خیابانی که بروید، چپ و راست، با اماکن تاریخی و زیبا برخورد می کنید و غافلگیر میشوید. کلوسئوم را از دست ندهید. واتیکان هم داخل رم است. سر شما و دست خودم را درد نیاورم، رم آنقدر دیدنی است و آنقدر عجایب دارد که دست کم باید یک هفته وقت برای دیدنش بگذارید. از ما گفتن.
فرودگاه فیومسینو که پرواز ایران ایر در آن مینشیند، یک ساعتی تا رم فاصله دارد و در نزدیکی ساحل دریاست. برای تفریحات دریایی به آن جا بروید. اگر توانستید، با قطارهای داخلی که خیلیهایشان نرخ کمی هم دارند (به شرط اینکه یکی دو ماه قبل از سفر، بلیط هایشان را گرفته باشید) ایتالیاگردیتان را ادامه دهید. پیشنهاد من، بعد از رم، به ترتیب: ونیز، فلورانس، پیزا و میلان است. به شخصه خودم این شهرها را رفته ام و راستش را بخواهید، باز هم دوست دارم بروم. به نظر من برای ایتالیا، حدّاقل دو تا سه هفته باید وقت گذاشت. کمتر از این زمان، حسرت دیدار خیلی از جاها را به دلتان می گذارد.
اصولاً نرخها در ایتالیا، نسبت به خیلی از کشورهای اروپایی (خصوصاً کشورهای شمال اروپا که خیلی گران هستند) قابل تحمّل است، ولی از من میشنوید، غذاها را تا وقتی ندیدهاید یا توصیفشان را از افراد قابل اعتمادتان نشنیدهاید، براساس اسمشان انتخاب نکنید! چون هم پولتان به باد میرود و هم -مثل من- از مزّة غذاها ناراضی خواهید بود. راستش برعکس نظرات رایج در باب لذیذ بودن غذاهای ایتالیا، من نتوانستم با آن ها خوب ارتباط برقرار کنم، امّا از حق نگذریم، بستنیهای ایتالیایی معرکه هستند.
بروید، بخورید، بگردید و لطفاً ... در نهایت به کشورتان بازگردید!
سفرتان خوش

نظرات

 نام:
 *نظر: