امروز  جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
قبل از سفر به چک، همه چیز را چک کنید مسافرت به جمهوری چک
۱۳۹۴/۰۶/۰۹ تعداد بازدید: ۹۴۱
print

قبل از سفر به چک، همه چیز را چک کنید! مسافرت به جمهوری چک

قبل از سفر به چک، همه چیز را چک کنید!

 

 
در نوبت‌های قبلی، انواع و اقسام روش‌ها و راه و چاه‌های سفر به برخی از کشورهای دوست و همسایه را بررسی کردیم. بد نیست کمی دورتر برویم و اگر اجازه ورود دادند، به یکی از کشورهای اروپای مرکزی، سری بزنیم. کوله‌پشتی‌ها را بگذارید دم دست تا به کشور زیبای جمهوری چک وارد شویم که یکی از اعضای اتحادیه اروپا است. این چک، با آن چک‌هایی که به بانک می‌برند و نقدش می‌کنند، به کلی متفاوت است!
سفر به زیبایی‌های تاریخ
جواهری تاریخی در قلب اروپا که امروزه با نام مستقل جمهوری چک شناخته می‌شود؛ کشوری کوچک، اما زیبا و پر از جاذبه‌های توریستی با قلعه‌های خیره‌کننده بافت قرون وسطایی است که از آن دوران تاریخی تاکنون همچنان قرص و محکم پابرجا مانده‌اند. سفر به آن‌جا، یک سفر تاریخی و خاطره انگیز را برای هر گردشگری رقم می‌زند. جمهوری چک از سوی سازمان میراث فرهنگی جهانی به عنوان یک مکان توریستی تاریخی شناخته‌ شده و به همین علت، سالانه افراد بسیاری به آن‌جا قدم می‌گذارند.
تاریخچه چک
سکونت انسان در این سرزمین به سه قرن قبل از میلاد مسیح و مهاجرت اقوام سلت به این نواحی برمی‌گردد. بعدتر قوم و قبیله‌های آلمانی و اسلاوها و موراویایی‌ها (که من نمی‌دانم دقیقا چه نژادی هستند!) به این سرزمین وارد شدند. پیش‌تر کمونیسم در «چکسلواکی» رواج داشت، ولی با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، در چکسلواکی ساختار قدرت تغییر کرد. در انتخابات سال ١٩٩٢ چکسلواکی به دو کشور مجزای «چک» و «اسلواکی» تقسیم و «پراگ» به عنوان پایتخت جمهوری چک انتخاب شد. پیشرفت‌های اقتصادی و صنعتی چک آن‌قدر زیاد بود که این کشور در سال ٢٠٠٣ بالاترین استاندارد زندگی در میان کشورهای اروپای شرقی را داشت و در سال ١٩٩٩ به ناتو و در ٢٠٠٤ به اتحادیه‌ اروپا پیوست. مردم چک از تبار اسلاو و از مردمان هند و اروپایی هستند و این کشور کمترین مردم ‌مذهبی‌ را در جهان دارد.در سرشماری سال ۲۰۱۱ میلادی در مورد مذهب، ۴۵ درصد پاسخ ندادند و 34 درصد بی‌دین، 10 درصد  مسیحی (کاتولیک) و بقیه دارای دین‌های دیگر هستند.
راه‌ سفر به جمهوری چک:
همسایگان چک را کشورهای آلمان، لهستان، اسلواکی و اتریش تشکیل می‌دهند. از ایران تقریبا3400 کیلومتر فاصله دارد. چگونگی سفر و دسترسی به آن‌جا به نظر خود شما مربوط است، ولی توصیه اکید ما سفر با هواپیماست. البته راستش را بخواهید، پرواز به آن‌جا این‌قدرها هم که ما ساده نوشتیم، ساده نیست. تا آن‌جا که کارشناسان هوایی خبر داده‌اند، فعلا پرواز مستقیمی بین شهرهای ایران و پراگ وجود ندارد. برای سفر از یکی از شهرهای ایران به پراگ، باید یک توقف در یکی از شهرهای بین راهی مثل استانبول یا یک جای دیگر داشته باشید، که بسته به شرکت هواپیمایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، متفاوت است. اگر از هواپیمایی ترکیش استفاده کنید، توقفی در فرودگاه آتاتورک خواهید داشت و درصورت سفر با پرواز امارات، توقفتان در دبی خواهد بود. هزینة یک سفر هوایی رفت و برگشتی برای هر نفر از تهران به پراگ، دست کم 700-800 دلار آب  می‌خورد. ساعت رسمی‌شان یکی، دو ساعتی از ایران عقب‌تر است. خیلی خوب است که لا اقل در وقت، از اروپایی‌ها جلوتریم! اولین قدم برای سفر به جمهوری چک، این است که ابتدا باید هرچه پول و چک پول دارید، به بانک‌ها و صرافی‌ها برده و به «یورو» یا «کرون» تبدیل کنید.
 
واحد پول:
با وجودی که چک عضو اتحادیه اروپا است، واحد پول رسمی آن، «کرون» است. هر کرون از 100‌ «هالر» تشکیل شده و اسکناس‌های رایج 5 هزار، 2 هزار، هزار، 500، 200 و 100 کرونی هستند. سکه‌ها هم به شکل 50، 20، 10، 5 و 2‌ هالری وجود دارند.
 
جمعیت، زبان، پایتخت و شهرهای مهم:
جمعیت جمهوری چک ۱۰ میلیون نفر و زبان رسمی این کشور چکی است که از زبان‌های اسلاوی است. جمهوری چک به ۱۳ استان تقسیم شده‌ است. پایتخت این کشور، شهر زیبای «پراگ» و شهرهای مهم آن برنو، استراوا، لیبرتس و پلزن هستند. شهر پراگ 1.3 میلیون نفر جمعیت دارد.
ادبیات و هنر
از نویسندگان نامدار اهل این کشور، می‌توان به فرانتس کافکا،  میلان کوندرا، بهومیل هرابال، یاروسلاو هاشک و واسلاو هاول (که رئیس جمهور چک هم بوده!)اشاره کرد.
 
شرایط اقلیمی و بهترین وقت سفر
جمهوری چک با آب و هوای قاره‌ای‌، زمستان‌هایی سرد و تابستان‌هایی کم ‌و بیش گرم دارد. تفاوت دمای دو فصل گرم و سرد سال تقریباً 20 درجه‌ سانتی‌گراد است و تغییرات دما هم به ارتفاع محل بستگی دارد. ماه‌های می و سپتامبر، بهترین وقت سفر به چک هستند؛ وقتی که هوا ملایم و تعداد توریست‌ها کمتر است. در آوریل و اکتبر هوا سردتر است، اما تعداد توریست‌ها کمتر و قیمت هتل‌ها پایین‌تر است. از نوامبر تا مارس، مناطق کوهستانی چک طرفدار زیاد دارند. متخصصان گردشگری توصیه می‌کنند که از لباس‌های مناسب فصل سفر استفاده کنید و همیشه لباس نه‌چندان ضخیم، اما گرمی‌ همراهتان باشد. داشتن بارانی، کت و کفش‌های مناسب باران در فصول سرد ایده بسیار خوبی است. در تابستان‌ها هم بهتر است لباس‌های سبک و خنک همراهتان باشد.
 
سوغات چک
کریستال‌ها و کارهای شیشه چک عالی هستند. گلابدان‌ها، هنرهای چوبی و لباس‌های کار دست هم سوغاتی‌های خوبی برای عزیزان شما خواهند بود. مجسمه‌های چینی این کشور حرف ندارند و به ‌خصوص انواعی که روی آن‌ها با دست هنرمندان چک کنده‌کاری شده، نمونه‌هایی فوق‌العاده برای هدیه دادن به شمار می‌روند.
 
آشپزی، غذا و دسر
صبحانه‌ چک، معمولاً نان و مرباست که گاهی کنارش گوشت سرد، پنیر یا ماست هم می‌گذارند. شیرینی‌های مخصوص هم یک پای ثابت و محبوب صبحانه است. وعده‌ ناهار معمولاً سه بخش دارد و با سوپ Polevka شروع می‌شود. غذای اصلی بیشتر از گوشت گاو، مرغ و اردک تهیه می‌شود. ماهی فقط در ایام کریسمس آن هم تنها دو نوع کپور و قزل‌آلا سرو می‌شود. پیراشکی نان، پیراشکی سیب‌زمینی، کلم ترش و سالاد سیب‌زمینی معمولاً در کنار غذاهای گوشتی پیدا می‌شود. گاهی هم به جای آن ها، خوراک را با برنج یا پاستا سرو می‌کنند. مرحله‌ آخر، دسر است که هم می‌تواند شیرینی‌جات و قهوه باشد و هم یک سالاد سبک میوه.
 
10 کار خاطره‌انگیز در چک
هنگامی ‌که به چک سفر می‌کنید، بهتر است چند گزینه گردشگری را امتحان کنید؛ از جمله:
1. مسابقات موتورسواری: اواخر ماه آگوست، قهرمانان مسابقات موتورسواری در برنو جمع می‌شوند تا در یک رقابت هیجان‌انگیز بین‌المللی شرکت کنند. تماشای آن می‌تواند برای علاقه‌مندان به این ورزش جذاب باشد.
2. خانه رقصان: در طرح معماری آن یک زوج در حال رقص دیده می‌شوند که بر سر نبش دو خیابان قرار دارند. یک رستوران فرانسوی نیز با منظره رودخانه و شهر در طبقه آخر این ساختمان وجود دارد که به شکل کلاهی برای یکی از دو زوج درآمده است.
3. گردش در پراگ: این شهر رودخانه ولتاوا جاری است و در مرکز بوهم قرار دارد. می‌توان گفت که تنها شهر اروپایی است که با وجود گذشت قرن‌ها هنوز آثار و بناهای فراوان قرون وسطی در آن به چشم می‌خورد.
4. باغ ورتبا: این باغ که به سبک ایتالیایی ساخته شده و در مرکز شهر قرار دارد، قدمتش به آغاز قرن 18 می‌رسد و یکی از زیباترین باغ‌های پراگ محسوب می‌شود. بهترین زمان بازدید از باغ، فصل بهار و تابستان است. این باغ منحصر ‌به‌ فرد، با مجموعه‌ای از گل‌های زیبا و مجسمه‌های خدایان روم باستان تزیین شده است.
5. دنیای زیر آب: بزرگ‌ترین آکواریوم جهان در جمهوری چک، در محل دائمی ‌نمایشگاه واقع شده است که با تراموا، 15 دقیقه از مرکز شهر فاصله دارد. مخزن ماهی غول پیکر، حاوی  100 هزار لیتر آب دریاست که با حدود 5/4 تن مرجان تزیین شده است. این آکواریوم بزرگ شامل مجموعه‌ای از ماهی‌های زیبا و رنگارنگ است که از مرجان‌ها تغذیه می‌کنند.
6. باغ وحش مرکزی: دسترسی به این باغ وحش که چند کیلومتری دورتر از شهر پراگ قرار دارد، با وسایل نقلیه عمومی، نسبتاً آسان است. این باغ 69 هکتاری، حدوداً 5000 نوع حیوان را در خود جای داده است و نه ‌تنها به خاطر حیوانات آن، بلکه به خاطر مناظر زیبای آن ارزش دیدن دارد.
7. قصرهای تاریخی: قصر تاریخی هرادکانی کاخ پادشاهان سابق چک و موزه ملی پراگ، قصرهای قدیمی ‌پادشاهان سابق چک که در قرن سیزدهم بنا شده‌اند، در برونو که مرکز صنعتی چک به شمار می‌رود، از دیدنی‌های توریستی آن هستند.
8. میدان شهر قدیمی: قدیمی‌ترین و مهم‌ترین میدان در تاریخ چک که قدمت آن به قرن دوازدهم برمی‌گردد. این میدان 700 ساله در قدیم محلی برای داد و ستد بازرگانان از سراسر اروپا بوده است. اتفاقات تاریخی بسیاری در این میدان رخ داده است. مجسمه یادبود ژان‌هاس نیز در سال 1915 به مناسبت پانصدمین سالروز مرگ این اصلاح‌طلب در وسط این میدان ساخته شد.
9. باریک‌ترین خیابان جهان: این خیابان کمتر از نیم‌متر پهنا دارد و افراد چاق اجازه عبور از آن را ندارند و تنها میزبان عابرانی است که اندامی‌ متناسب دارند. این گذرگاه دارای پله‌های سنگی متعددی است و تنها برای برای عبور یک نفر ظرفیت دارد. در اسناد تاریخی آمده است که در گذشته تعداد زیادی از این خیابان‌ها در شهر پراگ وجود داشته، اما اکنون تنها یک نمونه از آن در منطقه مالااسترنا باقی مانده است.
10. اَستودان سدلک: یک نیایشگاه کوچک مسیحی واقع در زیر گورستان کلیسای کلیه مقدسین در سدلک از حومه‌های شهر کوتنا هورا در جمهوری چک است. استخوان‌های ۴۰۰۰۰ انسان تزیینات داخلی آن را تشکیل می‌دهند.
 
جشن ها و جشنواره ها
برنامه‌های فرهنگی و تفریحی چک، بسیار متنوع و جذاب‌اند. جشنواره‌های بین‌المللی در شهرها و بازارهای مکاره در روستاها معمول‌اند و طرفدار زیاد دارند. برخی از برنامه‌های محبوب چک، از این قرارند:
جشن آتش زدن جادوگران: روز سی‌ام آوریل، اهالی چک برای دفع شیاطین و جادوگران آتش‌های بزرگی برپا می‌کنند و جاروهای دسته‌چوبی را به عنوان نماد جادوگران می‌سوزانند.
جشنواره‌ بهار: بزرگ‌ترین و مفصل‌ترین جشنواره‌ی پراگ است که از دوازدهم ماه مه شروع می‌شود و تا سوم ژوئن ادامه دارد. کنسرت‌ها و اپراهای موسیقی از محبوب‌ترین برنامه‌های این فستیوال‌اند و بلیت آن‌ها را خیلی قبل‌تر باید خرید.
ویزای توریستی چک
چک یکی از کشورهای عضو قرارداد شنگن است و روادید توریستی چک، به صورت ویزای توریستی شنگن صادر می‌شود. ویزای توریستی شنگن حدود 60 یورو هزینه دارد و عموماً برای سه ماه صادر می‌شود و شخص متقاضی اجازه‌ کار یا اقامت بیش از مدت اعتبار ویزا را در هیچ‌کدام از کشورهای گروه شنگن ندارد. برای تقاضای روادید جمهوری چک (روادید شنگن) حضور متقاضی الزامی است و مصاحبه انجام می‌گیرد. دریافت فرم تقاضای روادید، از طریق وب سایت سفارت جمهوری چک در تهران و همین‌طور مراجعه‌‌ حضوری به سفارت امکان‌پذیر است. آدرس سفارت جمهوری چک در تهران: فرمانیه، بالاتر از دیباجی شمالی، شماره ١٩٩ است.

 

سفر خوبی داشته باشید.
 
 
 
نظرات

 نام:
 *نظر: