امروز  جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
شــیراز شـهرِ راز
۱۳۹۴/۰۵/۳۱ تعداد بازدید: ۱۸۱۹
print

شــیراز شـهرِ راز

شــیراز شـهرِ راز

                                        شــیراز شـهرِ راز
عکس : علی زمانی
تخت جمشید یا پارسه که در شمال شهرستان مرودشت در شمال استان فارس(شمال شرقی شیراز) قرار دارد، یکی از شهرهای باستانی ایران است که طی سالیان پیوسته، پایتخت باشکوه و تشریفاتی ایران در زمان امپراتوری هخامنشیان بوده است.

خانة زینتالملک یا زینتالملوک یکی از آثار به جای مانده از دورة قاجار است که در سال 1290 ه. ق، علی محمّد خان آن را ساخته است. در زیرزمین این بنا موزة مشاهیر فارس همراه با مجسّمههای مشاهیر فارس برپا شده است.

باغ عفیف آباد یا گلشن از آثار تاریخی شهر شیراز است که در خیابان عفیف آباد شیراز قرار دارد و نمونة کاملی از هنر گلکاری ایرانی است.

تنگ ا... اکبر به شمالیترین نقطة شیراز که نمای کلّی شهر از آنجا آشکار میشود، گفته میشود و چون تنها راه ورودی به شهر بوده، دروازه قرآن را بر روی مسیر آن ساختند تا مسافرانی که به سمت شهرهای شمالی میروند، از زیر قرآن رد شوند.

شاهچراغ آرامگاهی است در شیراز که احمد بن موسی کاظم، پسر ارشد امام موسی کاظم (ع) و برادر امام رضا(ع) در آن به خاک سپرده شده است. او در راه پیوستن به برادر خود به سوی خراسان سفر کرد، ولی در راه به دست افراد مأمون خلیفة عبّاسی در شهر شیراز کشته شد.

حافظیّه نام مجموعه آرامگاه حافظ شیرازی، شاعر بزرگ قرن هشتم در شمال شیراز و در جنوب دروازه قرآن است.

آرامگاه سعدی معروف به سعدیّه، محلّ زندگی و دفن سعدی، شاعر برجستة قرن هفتم است.
ارگ کریم خان که در مرکز شیراز قرار دارد، در دوران زندیّه ساخته شده است و پس از اینکه کریم خان زند شیراز را پایتخت خود و این مکان را بهعنوان مکان زندگی خود انتخاب کرد، به ارگ کریمخان معروف شد.

نرگس شیراز

نارنجستان قَوام که به باغ قوام مشهور است، بین سالهای 1257 تا 1267 هجری شمسی، مقارن با حکومت ناصرالدّین شاه قاجار و به دستور علی محمّد خان و پسرش محمّد رضا خان در شیراز ساخته و تکمیل شد.

نظرات

 نام:
 *نظر: