امروز  جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
باورم نیست چخوف رفتی و خاموش شدی
۱۳۹۵/۱۰/۱۶ تعداد بازدید: ۲۶۲۳۱
print

باورم نیست چخوف رفتی و خاموش شدی
باورم نیست، چخوف! رفتی و خاموش شدی
محسن اشتیاقی
 
«عازم روسیه بی همرهی تور مشو»! بگذارید همین اول کار خیالتان را راحت کنم و آب پاکی را بریزم روی دستتان؛ اگر زبان روسی بلد نیستید، خیال هرگونه سفر انفرادی و بدون همراهی با تور را از سرتان بیرون کنید. در همین راستاست که شاعر می فرماید:
بیت: مغرور مشو که «انگلیسی» دانی ... زان روز حذر کن که به «مسکو» مانی!
معنی این بیت حکیمانة مرا وقتی ملتفت می شوید که پایتان را از فرودگاه بیرون می گذارید و یک کلمة انگلیسی نمی بینید و نمی شنوید... فقط روسی! آن هم روسی تزاری! ولی تشویش و ترس به خودتان راه ندهید، راه دارد! با اولین آژانس مسافرتی دم دستتان تماس بگیرید و یک تور حداقل 8 روزة «مسکو و سنت پترزبورگ» خریداری کنید. قیمتش هم به نسبت تورهای بقیه کشورها، خیلی خوب و منصفانه است.
شب­های سفید، بهترین زمان سفر
عقلا و اهل فن معتقدند که بهترین زمان سفر به کشور پهناور و سردسیر روسیه، چلة تابستان است. یعنی دقیقاً زمانی که می توانید به شدت از هوای معتدل و مطبوع آن­جا استفاده کنید و با دیدن «شب­های سفید»، حال اساسی ببرید. و اما: ماذا شب­های سفید؟! به دلیل نزدیکی به قطب شمال و خاصیت مایل بودن خورشید، اتفاقاتی در وضعیت تاریکی و روشنی هوا می افتد که حسابی ساعت خواب مسافران را مورد عنایت قرار می دهد. در شمال روسیه و خصوصاً سنت پترزبورگ، در نیمة تابستان، هوا کلاً 2-3 ساعت تاریک می شود؛ از ساعت 23 تا ساعت 3 صبح. از من بشنوید و هر وقت سال هم که عزم سفر به روسیه کردید، لباس گرم به میزان کافی با خود ببرید، چرا که با هوای سرد و بارانی تابستان، تکلیف سایر فصل­هایش معلوم است! همین­طور، حتماً کفش مخصوص پیاده روی ببرید و یک هفته، استراحت را فراموش کنید.
دیدار از روسیه علی الخصوص این دو شهر دیدنی معروف، که به نظر من و بقیة صاحب نظران عالم(!) جزء زیباترین شهرهای جهان هستند، نیاز به حواس جمع دارد. به حرف­های راهنمای تور خوب دقت کنید. هرچه می گوید، درست می گوید. دل بدهید به کار وگرنه هرچه بر سرتان بیاید، حقتان است!
در موقع ورود به فرودگاه مسکو، برگة اقامت به شما می­دهند که باید تا انتهای سفر، مثل گذرنامه­تان مراقبش باشید و موقع خروج از روسیه، صحیح و سالم پس بدهید. پس ندهید باید تاوان بدهید! یعنی ازتان می گیرند و ردخور هم ندارد!
مسکو
مسکو (به روسی Москва: )پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر و واحد فدرالی روسیه است که در کنار رودخانة عظیم و پهناور «مسکوا» و در ناحیة مرکزی فدرالی در روسیة اروپایی قرار دارد. کاخ کرملین، قلعه‌ای باستانی در این شهر است که محل زندگی رییس‌جمهور روسیه و استقرار قوة مجریة این کشور است. 4 فرودگاه بین‌المللی، 9 ایستگاه راه‌آهن و عمیق ترین متروی تاریخی دنیا با ۱۸۵ ایستگاه در مسکو قرار دارند.
 
جاذبه­ های گردشگری مسکو
دیدن زیبایی­های فریبندة مسکو حال آدم را درست و حسابی جا می آورد. علی الخصوص آدمی که خودش هم اهل حالِ استمراری باشد!
جاذبه­های توریستی ساکنِ مسکو (مثل میدان سرخ و کاخ کرملین و مومیایی لنین و کلیسای باسیل مقدس و ...) و ایضاً جاذبه­های متحرّک آن (مثل رودخانة عظیم مسکوا و ابرهای رونده و ماشین­های رنگ و وارنگ و سیلِ جهانگردان رنگ به رنگ) طوری حواس آدمیزاد جایزالخطا(!) را پرت می­کند که حتی ممکن است یک جهانگرد سر به هوا غفلتاً پایش بلغزد و با سر (یا با شکم!) شیرجه برود در اعماق مسکوا، خوب! برود. فوقش خیس می­شود و دو قلپ آب می­خورد و در حاشیه، حالش هم جا می­آید! نوش جانش!
میدان سرخ، کاخ­های کرملین، کلیسای جامع سنت باسیل، کلیسای عیسی منجی، تئاتر بالشوی، پارک­های زیبایی مثل پارک گورکی و پارک پیروزی، باغ وحش، موزه­های متعدد، متروی مسکو، نقطة صفر، صومعة نوودویچی، میدان مانژ، خیابان آربات (که به شانزه لیزة مسکو معروف است)، توپ بزرگ، دانشگاه مسکو، برج­های هفت خواهران و صدها اثر تاریخی و هنری دیگر که مطمئناً شما را متعجب و غافلگیر می­کند، از جاذبه­های گردشگری مسکو هستند.
 به عنوان نمونه، میدان سرخ، میدان اصلی و مرکزی مسکو است و تمامی خیابان­های اصلی مسکو که به بزرگراه­های اصلی روسیه می­رسند به این میدان متصل هستند. میدان سرخ وقایع مهمی را در تاریخ روسیه در خود جای داده است و قلب کشور روسیه به شمار می­رود. ترافیک دیوانه کنندة خیابان­ها و بزرگراه­ها و سر و کله زدن با راننده هایی که بدون جی پی اس، استارت هم نمی­زنند، باعث می­شود که ملت به زیرزمین و مترو پناه ببرند. متروی مسکو، فقط مترو نیست، گالری هنری است که در عمیق­ترین نقطة زمین می­توانید بیابید. متروی سریع و قدیمی مسکو، بهترین، سریعترین، مطمئن­ترین و ارزان­ترین وسیلة تردد در مسکو است. 
 
 
نظرات

 نام:
 *نظر: