امروز  جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
سوغات این عشایر نازنین
۱۳۹۵/۰۸/۱۹ تعداد بازدید: ۲۵۵۴۰
print

سوغات این عشایر نازنین

تیتر: سوغات این عشایر نازنین

 

سفر به یکی از استان­های جنوب غربی ایران که هم کوهستانی است و هم طبیعت بکر و چشم­نوازی دارد، نمی­تواند بدون سوغات باشد. بخش زیادی از مردمان استان کهگیلویه و بویراحمد کوچ­نشین هستند و زندگی عشایری دارند. و به همین دلیل سفر شما به این استان پر است از سوغاتی­هایی که بافته و ساختة دست هستند و خوراکی­هایی که عطر و طعم خود را از زندگی در دامان طبیعت گرفته­اند.

خالص و طبیعی و اصل

زنبورداری یکی از مشاغل مهم استان کهگیلویه و بویراحمد است و بنابراین طبیعی است که عسل این منطقه کاملاً خالص و طبیعی باشد. کشک و قره­قورت اصل این استان را هم اصلاً از دست ندهید! گردو و سیب هم از محصولات باغی شهرستان یاسوج هستند که به عنوان سوغات هم به شمار می­روند. از دیگر سوغاتی­های خوراکی کهگیلویه و بویراحمد می­توان از فرآورده­های کوهستانی و لبنیات نام برد.

هنرهای دستی عشایر

مردمان سختکوش و هنرمند کهگیلویه و بویراحمد صنایع دستی فراوانی دارند که از جان و دل برآمده­اند. صنایع دستی معروف یاسوج و دیگر شهرهای استان قالی و گلیم، گچه، خورجین، نمد، گبّه و گچمه است.

گچمه که سوغات منحصر به فرد عشایر کهگیلویه است، ترکیبی از گلیم و قالی است که ویژگی اصلی آن استفاده از رنگ­های طبیعی به همراه نقش­هایی از طبیعت است. در بافت گچمه از خامه­ای که در بافت گلیم به کار می­رود، استفاده می­شود. به این ترتیب که بعد از چلّه­ کشی، بافت قالی در حاشیه و نقشةآن به کار می­رود و برجسته بافته می­شود. زیرانداز و تزیین چادرهای عشایر استان گچمه است. بافت گچمه از نظر اقتصادی برای مردم کهگیلویه و بویراحمد اهمیّت ویژه­ای دارد.

                                                                    *****

کهگیلویه و بویر احمد دیار کوهستان‌های سربه فلک کشیده و طبیعت بکر و دست نخورده و گوشه‌ای از تمدّن ایران زمین است؛ سرزمینی که زیبایی‌ها و جاذبه‌های آن چندان شناخته شده نیست و از چشم­ها دور مانده است. سفر به این منطقه و دیدن جاذبه­های گردشگری فراوان آن را از دست ندهید. سوغات هم فراموش نشود!

 

نظرات

 نام:
 *نظر: