امروز  جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
ته کیسه را خوب بتکانید
۱۳۹۴/۰۷/۰۷ تعداد بازدید: ۱۷۱۲
print

ته کیسه را خوب بتکانید!

ته کیسه را خوب بتکانید

 ته کیسه را خوب بتکانید!

بسته پیشنهادی این شماره؛ سفر به آنتالیا!
محسن اشتیاقی
یکی از مقاصد اکثر مسافران و سیاحان خسته از کارهای جاری و اداری، حضور در سواحل رویایی و آرامش بخش آنتالیا در کشور دوست و همسایه، ترکیه است تا گردشگران عزیز به این وسیله، خستگی ناشی از فعالیتهای شبانهروزی خود را از بدن مبارک بیرون کنند و با ذهن و روانی تازه و اندامی برنزه، به آغوش وطن بازگردند. طبیعی است که ترکیه، با توجه به امکاناتی که برای حضور پرشور توریستها تدارک دیده است، قاعدتا سود سرشاری نیز از این تور پهن کردنها عایدش میشود. در واقع خود واژة توریست، به معنی توری است که پهن شده و هرکسی سهم خود را از این تور برمیدارد. 
بگذرید و بگذارید تا در این نوبت، شما را با چند و چون سفری ماندگار به این دیار آشنا سازیم. باشد تا وقتی رفتید آن جا و حالش را بردید، یاد ما هم باشید که به فرمودة مولوی: «یاد آرید ای مهان! ز این مرغ زار... یک صبوحی در میان مرغزار». البته در مورد این بیت، توضیح دو نکته ضروری است: اول این که مرحوم مولوی، علی العجاله در قونیه مدفن دارد و اهل سفر میدانند با اینکه قونیه و آنتالیا هر دو در ترکیه امروزی واقع هستند، لیکن از قونیه تا آنتالیا کلی راه است، دوم این که این بیت از دهان یک طوطی ناقص العقل در آمده است که قصد داشت با اغفال آن بازرگان خام و سادهلوح، برای رفقایش در هندوستان پیغام بفرستد و کسب راهنمایی کند که چگونه بزند به چاک و برود خودش را به هندوستان برساند.
 
آمادگی برای سفر:
طبیعی است که هر کاری نیاز به برنامهریزی دارد و سفر هم از این قاعده مستثنی نیست. لذا برای ترتیب دادن چنین سفر تفریحی و ریلکس کنندهای، باید برخی آمادگیهای اولیه را در خویش ایجاد کنید. قدم اول این است که در مورد نفرات همراهتان تصمیمگیری کنید. ببینید آیا قرار است مجردی مسافرت کنید یا همراه با اهل و عیال. مهم ترین بخش قضیه همین است که بالتبع همة برنامه را تحت الشعاع خود قرار میدهد. سپس باید کمی سر کیسه را شل کنید. یعنی بروید پاسپورت بگیرید یا اگر دارید، تمدید یا تعویضش کنید و سپس بدوید بروید بانک و عوارض خروج از کشور را بپردازید. بعد از آن هم باید تشریف ببرید به صرافیهای مجاز و ارز مورد نیاز را تهیه کنید. البته با عرض معذرت برای این بخش باید سر کیسه را کاملا باز کنید و ته کیسه را خوب بتکانید!
 
وسیله سفر:
راههای رسیدن به آنتالیا بسیار زیاد است و خوشبختانه اختیار شما در این مرحله دست خودتان است. میتوانید تصمیم بگیرید که چگونه خودتان را به مقصد برسانید. در گذشته سیاحان و جهانگردان، پای پیاده یا سوار بر اسب و الاغ و شتر طی طریق میکردند. انتخاب با شماست ولی قاعدتا در زمانة ما خیلی منطقی نیست که با این وضع جادهها و رستورانهای بینراهی، کسی بخواهد مدت طولانی در راه باشد تا خودش را به آنتالیا برساند. فکر کنید فردی بخواهد برای یک هفته استراحت در آنتالیا، دو ماه راه برود! به نظر کارشناسان امر اگر نرود، بهتر است! وسایل شخصی دیگری مانند دوچرخه، موتورسیکلت و ماشین هم وجود دارد که در صورت انتخاب آن ها، باید یک سری فعالیت دیگر هم انجام شود که عبارتند از کاپوتاژ کردن وسیله و بینالمللی کردن گواهینامة رانندگی. این راه هم صفای خودش را دارد. وسایل عمومی دیگری مثل اتوبوس و قطار هم هستند که میتوانید از آن ها استفاده کنید. دست آخر هم میتوانید از هواپیما استفاده کنید؛ در این صورت فقط کافی است بروید آژانس سر کوچه و از متصدی تورهایش درخواست یک بلیط هواپیما برای آنتالیا کنید. 
 
محل اســکان:
قدم بعدی انتخاب محل اسکان شما در سفر است. طبیعتا باید هتلی برای اقامت و بیتوتة خود در این سفر، رزرو نمایید. خوشبختانه آن جا دیگر جوری نیست که سلانه سلانه بروید خانة فک و فامیل خود پیاده شوید. برای این کار دو راه وجود دارد. اول این که تشریف ببرید در فضای اینترنت و هتلهای موجود در آنتالیا را  بازدیدکنید؛ هم فال است و هم تماشا. بعد که هتل را پسند کردید، باید از طریق مستر کارت یا ویزا کارت، پول رزرواسیون اتاقهای مورد نیاز خود را بپردازید. راه دیگر این است که دوباره تشریف ببرید به آژانس مسافرتی سر کوچه و بگویید یک هتل به درد بخور و با صفا به شما معرفی کند. راجع به امکانات هتل هم خیلی سخت نگیرید و فقط تاکید کنید که هتلش کار درست باشد. اگر خیلی گیر سه پیچه بدهید، قاعدتاً مطابق قانون مورفی، هتلی گیرتان میآید که زمین تا آسمان با کاتالوگها و بروشورهایشان توفیر دارد. از ما گفتن!
بیت: گفت: آسان گیر، ای توریست! زیرا غالبا ... سخت میگیرد هتل بر مردمان سختگیر!
 
روش های دسترسی:
بسته به این که چه وسیلهای انتخاب کنید، مسیرتان هم متفاوت است. ممکن است در این مسیر از کشتی یا هواپیما استفاده کنید، اگر این چنین شد، میتوانید مایو به همراهتان بردارید و اگر شد بخشی از مسیر را هم شنا کنید. فقط احتمالا وسایل و بار و بندیلتان کمی خیس میشود که آن هم مشکلی نیست. وقتی به آنتالیا رسیدید، آن ها را سینة آفتاب بگذارید تا خشک بشود، اما به هر ترتیب دست آخر باید بالاخره یک جاهایی را پیاده و یا با اتوبوس و تاکسی گز کنید. پس سعی کنید که مراقب وسایلتان باشید تا در اتوبوس یا تاکسی جا نماند!
هزینه سفر:
بستگی دارد که بخواهید با چه وسیلة نقلیهای به آن جا تشریف ببرید. اگر وسیلة چرخدار انتخاب کردید، حواستان به تعداد چرخ آن باشد. ضربالمثل معروفی هست که میگوید: هرچه چرخش بیش، نرخش بیشتر! اگر پیاده یا بی چرخ بروید که هزینة وسیله ندارید ولی قاعدتاً باید کلی بابت خورد و خوراک مدت طولانی سفر بپردازید. اگر بخواهید با تک چرخ بروید که کمی خسته کننده است و به مهارت زیاد نیاز دارد. تک چرخ بیشتر به درد افراد ماهری میخورد که در سیرک کار میکنند. اگر بخواهید با دو چرخه یا موتور بروید که خوب این هم شدنی است ولی احتمالا با خطر تصادف و درب و داغون شدن مواجه خواهید شد. سه چرخه و چهار چرخه هم که قاعدتاً وسایل موتوری هستند و با این نرخهای بنزین و روغن و استهلاک و بیمه و کوفت و زهرمار (!)، بهتر است بیخیالش بشوید. راهکار پیشنهادی من، استفاده از اتوبوسهای شش چرخ و ده چرخ و یا هواپیماهای شانزده چرخ به بالا است. لابد میدانید که هرچه تعداد چرخها بیشتر باشد، امنیت سفرتان هم بیشتر است. بر این اساس قطار با تعداد چرخ بالای صد عدد، لابد امنیت بیشتری هم دارد. به هرحال، انتخاب حق شماست!
هزینة اقامت:
خوشبختانه اکثر هتلهای آنتالیا، دارای خدمات ALL و UALL هستند که بر آن اساس دیگر نیازی نخواهید داشت دنبال رستوران بگردید تا غذای سالم و مقوی بخورید. همان پکیجی که از آژانس مسافرتی گرفتهاید، کفایت میکند. با خیال راحت بروید و لم بدهید. صبح و ظهر و شب و نصفه شب و دم صبح و ... هرچه میخواهد دل تنگتان بخورید و بیاشامید، اما اسراف و زیادهروی نکنید که به قول آن مرحوم: 
بیت: «نه آن سان بخور کز دهانت درآید ... نه آن سان که از ضعف جانت درآید»
در فرصتهای مقتضی، ورزش و پیادهروی و شنا در استخر و دریا را هم فراموش نکنید. در غیر این صورت هنگام بازگشت، باید دوتا صندلی برای خودتان بگیرید و سریعالسیر بروید سراغ رژیم غذایی! سفر به خیر!

 

 

نظرات

 نام:
 *نظر: