امروز  جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آشیانة آل محمّد
۱۳۹۶/۰۴/۱۶ تعداد بازدید: ۲۵۵۱۲
print

آشیانة آل محمّد

آشیانة آل محمّد

 

شهر مقدّس قم در کنار نجف اشرف همواره به عنوان پایتخت فکری و فرهنگی تشیّع مطرح بوده است و نقشی تعیین­کننده در تاریخ اسلام و به خصوص مذهب تشیّع داشته است. این در شرایطی است که نمی­توان اهمیّت این شهر را در دوران پیش از اسلام انکار کرد؛ چرا که طبق عقیدة باستان‌شناسانیمانند «رومن گیرشمن»، قم از نخستین مکان‌های روی زمین است که برای نخستین بار میزبان تجمّعاتی از انسان‌های نخستین بوده است. در این صورت قدمت شهر قم و حومة آن به زمان پیدایش تمدّن در حدود ۱۰هزار سال قبل می‌رسد.
 در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کاوش‌های باستان‌شناسیدر منطقة قم­رودِقم نیز درستی این گفته را تأیید می‌کند. آثار این کاوش‌ها هم اکنون در موزة ملّی ایران قابل رؤیت است. به دوران پس از اسلام که بازگردیم مطابق آمار با این حقیقت رو به رو می­شویم که قم پس از مشهد دومین شهر زیارتی ایران محسوب می­شود. قرار داشتن مزار متبرّک حضرت فاطمة معصومه (س)، دخت گرامی امام موسی کاظم (ع) و خواهر امام هشتم (ع)، وجود مزارهای متعدّد علویان و نوادگان  امامان  و همین‌طور مسجد جمکران همگی دست به دست هم داده­اند تا این شهر را با القابی مانند آشیانة آل محمّد، مدینه المؤمنین، استراحتگاه مؤمنین، دارالموحّدین و شهر کریمة­ اهل بیت یاد کنند.
در این میان آستان مقدّس امامزاده شاه جمال الدّین (ع) یکی از مشهورترین امام­زاده­های این شهر است که در چهار کیلومتری جنوب غربی مرکز شهر قم و مسیر جادّة قم- اراک واقع شده است. امام­زاده شاه جمال امروزه یکی از مراکز زیارتی- تفریحی قم به شمار می­رود و هر ساله بسیاری از مسافران در مسیر ورود به قم یا گذر از قم، در این محل استراحت می­کنند و نماز می­خوانند. پس از مدخل اصلی امام­زاده، صحن مشجّر بسیار بزرگی است و بقعة امام زاده سیّد جمال الدّین در بیست متری انتهای صحن واقع شده که در اطراف آن حجره­هایی زیبا، همراه با ایوان­های همکف به طرز با شکوهی ساخته شده که برای آرامگاه­های خانوادگی و استراحت­گاه مسافران از آن استفاده می شود. نمابندی ایوان­ها و حجره­ها آراسته به کاشی­های آبی رنگ و منقّش به گل و بوته است که جلوه و زیبایی خاصّی به صحن بخشیده است.

 

 این بارگاه دارای چهار مدخل و ایوان­های بسیاری است که در سال 1368 از طرف اوقاف و امور خیریّة قم تعمیرات اساسی و قابل توجهّی در آن صورت گرفته که از جملة آن ایجاد صحن و احداث حجره­ها و حسینیّه در اطراف روضة مطهّره و ساخت در و پنجره­های آهنی و نصب ضریح بسیار زیبا از نقره و طلاست. اگر چه برخی نسب این امام­زاده را به امام ششم و برخی به امام چهارم می­رسانند، آن­چنان که بر سر در مدخل به صحن هم نوشته شده، امام­زاده محمّد جمال الدّین از احفاد امام موسی کاظم(ع) است. 
نظرات

 نام:
 *نظر: