امروز  شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازارهایی با بوی نقل و حلوا و عسل
۱۳۹۴/۱۰/۱۴ تعداد بازدید: ۲۱۷۷
print

بازارهایی با بوی نقل و حلوا و عسل

بازارهایی با بوی نقل و حلوا و عسل

 بازارهایی با بوی نقل و حلوا و عسل

 

 

آذربایجان غربی، استانی در شمال غرب سرزمین پهناورمان است که با سه کشور آذربایجان، ترکیه و عراق هم مرز است. از سال ۱۳۴۴ این استان با نام آذربایجان غربی شناخته ‌شد. با این حال کردها از گروه‌های عمدة جمعیّت این استان پس از ترک‌ها به شمار می­روند. از بازارهای مهم این استان می‌توان به بازار ارومیّه، خوی ، بازار روباز تکاب، بازارچه‌های مرزی و بازار منطقة آزاد ماکو اشاره کرد.
 
بازار ارومیّه
قدمت بازار تاریخی ارومیّه به دورة صفویه می­رسد. در گوشه و کنار این بازار، حمّام­هایی وجود دارد متعلّق به دورة زندیه و قاجار. مجموعة بازار قدیمی ارومیّه در حال حاضر در مرکز شهر قرار گرفته و پلان کلّی آن به شکل مستطیل ناقص، محصور در بین خیابان­ های امام، عسگرآبادی، اقبال و مهاباد است.
بقایای به جا مانده از این بازار، نمایانگر ذوق معماری دوره­های مختلف است. علی رغم تنوّع شکل طاق­ها، چشمه و گنبدها مجموعة بازار از سادگی ویژه­ای برخوردار است. به عبارت دیگر هیچ نوع کاشی­کاری، گچبری و سنگ­کاری در آن دیده نمی­شود.
سردر ورودی اصلی بازار ارومیّه از طرف مسجد اعظم، یکی از زیباترین جلوه­های قدیمی معماری ایران است. قسمتی از بازار، دو طبقه است. در این مجموعه همچنین تعدادی سرا، چهارسوق، تیمچه و حمّام­های قدیمی وجود دارد. راسته­های بازار هرکدام وابسته به صنف خاصّی است و بر همین اساس نامگذاری شده­اند.
 
 
بازار خوی
بازار سرپوشیدة خوی یکی از هندسی‌ترین بازارهای کشور به شمار می‌آید. بازار فعلی خوی بازماندة بازار وسیع و قدیمی خوی است. این بازار و دروازة سنگی، بقایای به جا ماندة دیوار حصار شهر قدیم خوی و خندق پشت آن، مجموعة کاملی از سبک معماری دوره های افشاریه، زندیه، قاجاریه، اوایل پهلوی و همچنین معماری دورة خاندان «دنبلی» را نشان می­دهد.
مصالح به کار رفته در بازار خوی، سنگ و آجر و ملات آن گچ و خاک است. در بعضی از قسمت­های بنا- به ویژه در چهارسوها- نمای سنگی به چشم می­خورد. در قسمت پی نیز از سنگ استفاده شده است. با توجّه به ویژگی­های معماری و اقلیمی، تنها در بعضی قسمت­­ها خصوصاً در چهار سوهای آن نظم و دقّت قابل توجّهی در کاربرد و رگه چینی آجر به کار رفته است. این بازار سنّتی در ضلع شرقی شهر و به موازات خیابان­های طالقانی و انقلاب  قرار دارد.
 
بازار تکاب
بازار روباز تکاب طی 10 سال (۱۳۲۸ تا سال ۱۳۳۸) توسّط معمار معروف شهر تبریز، استاد غلام حسین معمار باشی تبریزی به دستور فتحعلی خان افشار در چهار خیابان اصلی به مرکزیت چهارراه فعلی تکاب ساخته شده‌است. درهای زیبا و چوبی بازار به روش پیمون بندی و یا به اصطلاح امروزی طرّاحی صنعتی ساخته شده­­اند. امروزه در خیابان­های امام و انقلاب فعلی آثاری از این بازار روباز قابل رؤیت است.
 
بازارچة مرزی پیرانشهر  
یکی از مهم­ترین جاذبه‌های پیرانشهر بازارچة مرزی این شهر در امتداد خیابان امام خمینی است. مرزی بودن، پایین بودن قیمت‌ها و همچنین تنوّع اجناس و مارک‌ها باعث شده است که بیشتر مسافران برای خرید و بازدید از این بازارچه به این شهر مسافرت ‌کنند. بازارچه‌ها در تمام طول روز پر از خریدارانی است که انواع لوازم خانگی، صوتی و تصویری، البسه‌های لوکس و روز جهان را با قیمت‌های مناسب خریداری می­کنند و به سوغات می‌برند.
 
                                                                               ***
 

 

در سفر به استان آذربایجان غربی، دیدن بازارهای این استان را از دست ندهید که سوغاتی­های فراوانی انتظار شما را می­کشند.
نظرات

 نام:
 *نظر: