امروز  جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
خطرمرگ حتمی
۱۳۹۴/۰۵/۲۸ تعداد بازدید: ۱۸۵۴
print

خطرمرگ حتمی!

خطرمرگ حتمی!
محمّد کوه خضری

 


مقدمه: آیا مایلید با یک بلیط ضمن سفر هوایی هم به مقصد برسید و هم هیجان یک شهربازی پر التهاب را تجربه کنید؟
در این شماره قصد داریم به جای معرفی پایانه‏ها به چند فرودگاه ترسناک در دنیا سری بزنیم و ضمن ترشح مقداری آدرنالین توسط غدد فوق کلیوی، قدر فرودگاه وطنی «شهید هاشمی نژاد» خود را نیز بیشتر بدانیم!

 

فرودگاه خوانچو یوراسکین، جزیره سابا، دریای کاراییب

اگر تجربة سفرهای هوایی خود را مرور کنید حتما به خاطر می‏آورید که در اکثر سفرها آن‏قدر هواپیما روی باند دور دور می‏زند که حوصلة مسافران را سر می‏برد و نگاه همه به بیرون است تا ببینند بالاخره کی خودشان را در ارتفاع خواهند دید. اما فرودگاهی در جزیرة آرام «سابا» در آب‏های رویایی دریای «کاراییب» وجود دارد که هنوز موتور هواپیما گرم نشده می‏زند دنده هوایی و خودت را میان دریا و آسمان می‏بینی! اما چرا خلبان این‏قدر برای تیک آف عجله دارد؟ آیا مانند تاکسی خطی‏ها می‏خواهد تعداد مسافر بیشتری جابجا کرده و سر برج حقوق بیشتری بگیرد؟! حقیقت این است که اگر در این باند زود نجنبد مسافران خوراک کوسه ها می‏شوند! چرا که در حالیکه به طور معمول طول یک باند استاندارد برای هواپیماهایی با وزن زیر 90 هزار کیلوگرم کمتر از 1800 متر نیست و با افزایش ارتفاع از سطح دریا این طول به بیش از 3000 متر می‏رسد، این باند سر تا تهش روی هم 400 متر بیشتر نیست! بنابراین تنها می‏توان با هواپیماهای کوچک و مینی‏بوسی به این جزیره سفر کرد. البته هنگام لندینگ اوضاع از این هم بدتر است و علاوه بر سقوط نکردن به دریا باید نگران برخورد هواپیما با کوه‏ها هم بود زیرا باند دقیقا در میان کوه و دریا واقع شده.

فرودگاه دیگری به نام «گوستاو سوم» نیز مشابه فرودگاه جزیرة سابا، در سن بالتمی واقع شده که طولی مشابه داشته به علاوة اینکه باند درست کنار یک جاده و روی شیبی واقع شده که به ساحلی مملو از گردشگرانِ در حال گرفتن حمام آفتاب ختم می‏شود!

فرودگاه پرنسس جولیانا، سن مارتین

این فرودگاه در یکی از کوچک‏ترین جزایر جهان به نام «سن مارتین» در شمال دریای کاراییب و بین دو کشور فرانسه و هلند واقع شده. ساحلی به نام «ماهو» دارد که برای خودش یک پارک وحشت به شمار می‏رود و همین ترسناک بودن، ساحل آن را به یک جاذبة گردشگری برای توریست‏های دست از جان شسته تبدیل کرده! زیرا هر لحظه ممکن است یک هواپیمای غول پیکر تنها چند متر بالاتر از سرشان عبور کند.
حتی نشستن در ساحل ساکت و آرام(!) کنار فرودگاه جزیره هم نیاز به تسلط بر شنا دارد چرا که حتی اگر شانس آورده و هواپیما روی سرتان فرود نیاید، باد ناشی از موتور هواپیماهای جت غول پیکر قطعا به داخل دریا شوتتان خواهد کرد! شاید به همین دلیل است که در سرتاسر ساحل تابلوهای «خطر مرگ حتمی(!)» به چشم می‏خورد!
فرودگاه گیبرالتار، جبل الطارق

این فرودگاه واقع در دهکده‏ای کوهستانی در ساحل جنوبی اسپانیا با طول باند 1828 متر است. اگر چه باند این فرودگاه نیز به دریا ختم می‏شود ولی خطرناک بودن آن تنها به احتمال سقوط در دریا محدود نمی‏شود بلکه باند این فرودگاه بین المللی درست از میان خیابان عریض و پر‏ترددی که از قضا خیابان اصلی شهر نیز هست عبور می‏کند. حال تصور کنید داخل هواپیما نشسته‏اید و هر لحظه منتظر تیک‏آف هستید که یهویی آقای کاپیتان جفت پا می‏زند روی ترمز و شما از کابین خلبان به کف باند(یا همان خیابان!) شلیک می‏شوید. چرا!؟ چون درحالیکه تمام موتورهای هواپیما روشن و با 360 تا سرعت می‏خواهد بپرد، یهویی یک نیسان آبی چراغ را رد کرده و می‏پرد وسط خیابان (یا همان باند!).
فرودگاه هیلاری تنزینگ(لوکلا)، نپال

این فرودگاه در ارتفاعی نزدیک به 3000 متر از سطح دریا، از یک طرف در میان انبوهی از کوه‏ها واقع شده و از طرفی انتهای باند 460 متری آن به دره‏ای ترسناک و عمیق منتهی می‏شود. به همة این شرایط اضافه کنید مه‏گرفتگی، کاهش دید، بارندگی و اوضاع نامساعد جوی را. با این حال جای تعجب نیست اگر بشنویم تنزینگ، فرودگاهی محبوب برای ماجراجویانی است که می‏خواهند لذت صعود به قلة 8844 متری کوه اورست را بچشند!

فرودگاه کنگوناس، سائوپائولو برزیل

خطرناک بودن این فرودگاه نه به کوتاهی باند فرود آن است، نه مجاورت با کوهستان و دره و دریا، بلکه علت نا امنی آن نزدیکی بیش از حد به مناطق مسکونی است که البته این موضوع نه برای مسافرین که برای ساکنین محله‏های اطراف ترسناک است زیرا برای مسافر هواپیما تفاوتی نمی‏کند که روی دشت سقوط کند یا روی مناطق مسکونی، در هر صورت خواهد مُرد! ولی ساکنین محله‏های اطراف این فرودگاه علاوه بر سرسام و مشکلات شنوایی هر لحظه ممکن است در یک سانحة هوایی جان به جان آفرین تسلیم کنند!

نظرات

 نام:
 *نظر: