امروز  جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
سـوغات بنـدری
۱۳۹۴/۰۵/۲۶ تعداد بازدید: ۲۱۵۴
print

سـوغات بنـدری

سـوغات بنـدری

سـوغات بنـدری

 

استان هرمزگان با توجّه به بافت سنّتی، آداب و رسوم خاص، فرهنگی غنی و ریشه دار و مجاورت با آب های نیلگون خلیج فارس و دریای عمّان یکی از مراکز دل انگیز گردشگری به شمار می آید؛ علی الخصوص که خونگرمی و مهمان نوازی اهالی این استان، شیرینی سفر را صد چندان می کند. موقعیّت و مشخّصات استثنایی این استان باعث وجود تنوّع ویژه ای در سوغات این ناحیه شده است؛ به طوری که هر مسافری را شیفته و مفتون خویش می کند. به طور کلّی سوغات هرمزگان را می توان به دو گروه عمدة صنایع دستی و خوردنی ها تقسیم نمود:

صنایع دستی

ـ گلابتون دوزی که در بندر لنگه، بندرعبّاس و میناب رونق بسیار دارد و برای تولیداتی نظیر دمپایی، شلوارهای زنانه، سرآستین، پشتی، کوسن، سجّاده، جلد قرآن، تابلو و...  به کار می رود.

ـ قالی بافی بیشتر در بندرعبّاس رواج دارد و اغلب تولیدکنندگان را عشایر اسکان یافتة ایل های افشاریّه تشکیل می دهند که به تولید و تهیّة انواع قالی و قالیچه، رویة پشتی و چنته می پردازند.

ـ حصیر بافی رایج ترین و معمول ترین صنعت دستی استان هرمزگان به شمار می آید؛ چرا که مادّة اوّلیة مورد نیاز حصیربافی، برگ درخت خرماست که به وفور در این استان جنوبی یافت می شود. حصیرهای بافته شده برای فرش زیرپا و پوشش سقف خانه مورد استفاده قرار می گیرد. میناب و بندر لنگه از مناطق مهمّ بافت حصیر در این استان است.

ـ کلاه دوزی (کم دوزی) بیش تر بین ساکنان عرب زبان هرمزگان رواج دارد. بدین ترتیب که به وسیلة قالبی ویژه، پارچه را با نشاسته آغشته می کنند تا شکل بگیرد. سپس به وسیلة نخ سفید ابریشمی به فاصلة معیّن و با طرح گل های گوناگون، پیرامون پارچه را با ظرافت می دوزند.

ـ «شریکی پیچ» از دیگر صنایع دستی استان هرمزگان است. مرکز تولید آن روستاهای بخش حاجی آباد و دلیل رونق آن همسایگی منطقه با استان کرمان است.

 

سوغات خوردنی

از سوغاتی های خوردنی استان هرمزگان می توان به انواع محصولات دریایى، خرما و مرکّبات اشاره کرد که از شهرت بالایى نیز برخوردارند. در میان محصولات دریایی ماهیان هوور، سرخو، شیر، حلوا سفید و سیاه و سنگسر شاخص ترند. مرکّبات استان هرمزگان زمین های پهناوری را به خود اختصاص داده و فرآورده های آن شامل پرتقال، نارنگی، لیموترش، لیموشیرین، گریپ فروت و نارنج می شود. گفتنی است نارنگی ناحیة سیاهو و لیموترش شهرستان رودان از مرغوبیّت و شهرت ویژه ای برخوردارند و می توانند با مرکّبات دیگر نواحی کشور رقابت کنند.

نظرات

 نام:
 *نظر: