امروز  شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
ما 500 ستاره هستیم
۱۳۹۵/۰۱/۱۷ تعداد بازدید: ۳۵۲۹
print

ما 500 ستاره هستیم

 روتیتر: طولانی‌ترین شب سال در کوتاه‌ترین فاصله تا حرم مطهّر، در هتل قصر الماس

تیتر: ما 500 ستاره هستیم!
فخری دهرآزما
 
 
 ساعت 20؛ زمان اعلام شده برای آغاز ویژه برنامة شب یلدا در هتل قصر الماس بود. با محاسبة تأخیرهای معمول در آغاز برنامه‌ها، ساعت 20 و 20 دقیقه به خیال اینکه جزء اوّلین نفرات هستیم، وارد هتل شدیم که دیدن جمعیّت انبوه در سه طبقه و میزهای پر شده خیالاتمان را بر هم زد. با پرسشی کوتاه متوجّه شدیم که مهمانان از ساعت 7 در هتل حاضر شده­اند و این امر گرچه در ابتدا میزبانان را غافلگیر کرد، امّا در ادامه با ارائة سرویس‌ و بوفة شامی بی نظیر، این مهمانان بودند که از این همه مهمان‌نوازی غافلگیر شدند.
سوپ، سالاد ماکارونی، سالاد کلم، سالاد فصل و چندین نوع سالاد دیگر تنها غذاهای تدارک دیده شده به عنوان پیش غذا بودند. از کباب لقمه، ماهی، پاچین، قرمه سبزی، کوفته، باقالی پلو با گوشت، شیرین پلو، شنیسل مرغ با چیپس و چندین غذای دیگر هم می‌توان به عنوان غذاهای اصلی نام برد. برای دسر نیز انواع ژله و کارامل با طرح‌های هوس انگیز روی میز خودنمایی می‌کرد.
شام، بخش آغازین ویژه برنامه‌های شب یلدا در هتل قصر بود؛ برنامه‌ای که به علّت تنوّع بالای غذاها و استقبال مهمانان سه ساعت به طول انجامید و بی‌شک اگر مجری پشت تریبون قرار نمی‌گرفت و آغاز رسمی برنامه‌ها را اعلام نمی‌کرد، کشش ادامه تا ساعت 2 بامداد را هم داشت.
امّا هدف از این شب‌نشینی در بلندترین شب سال تنها صرف شام نبود؛ به همین خاطر مجری بعد از خوش‌آمد گویی به مهمانان آغاز رسمی برنامه‌ها را با تلاوت کلام‌ا... مجید اعلام کرد. قرآن با صوت زیبای قاسمی، کودکی ده ساله، قرائت شد. پس از آن مهمانان برای عرض سلام و ارادات به آستان مبارک امام رضا (ع)، از فاصلة‌ 50 متری بارگاه ایشان قیام کردند و صلوات خاصّة امام رضا(ع) را خواندند. سر دادن سرود ملّی ایران در این شب جشن ملّی، بخش دیگری بود که با قیام مهمانان همراه شد.
پس از آن مدیر داخلی هتل قصر پشت میکروفن رفت و ضمن خوش‌آمدگویی به حضّار، از دکتر سزاوار، مدیر هتل قصر و آقای قاسمی، مدیر رستوران‌های هتل قصر تشکّر کرد. موسوی، یلدا را تمرینی برای دور هم نشینی خواند و صحبت‌هایش را با این جمله به پایان برد: «در جمع‌های مختلف، از ما می‌پرسند شما چند ستاره هستید؟ امشب با حضور 500 ستارة نورانی در جمعمان متوجّه شدیم ما 500 ستاره هستیم».
 
مشهدی‌ها جنبة‌ بالایشان را به رخ کشیدند
در ادامه دو مجری مشهدی و قوچانی، با اجرای مسابقاتی مجزّا برای بانوان، آقایان و کودکان لحظات شادی را برای حاضران رقم زدند. شرکت کنندگان هم که آمده بودند این شب را تبدیل به خاطره کنند، در این بخش با مجری‌ها همراه شدند و مسابقه‌ها را تبدیل به یکی از جذّاب‌ترین بخش‌های ویژه برنامة شب یلدا کردند. آن‌ها که در سه طبقة مجزّا و هر یک گرد میزی نشسته بودند، به صورت زنده یا از طریق ویدئوپروژکتور شاهد برنامه‌ها بودند و هرجا لازم بود با تشویق یا شرکت در مسابقه جشن را گرم می‌کردند. برنامه‌ها در طبقة میانی اجرا می‌شد و مهمانان طبقه بالا و پایین از طریق ویدئوپروژکتور برنامه‌ها را دنبال می‌کردند؛ البتّه گاه مجری‌ها هم گشتی در طبقات مختلف می‌زدند.
یکی از نکات قابل توجّه در شب‌نشینی یلدا در هتل قصر، جنبة بالای مشهدی‌ها بود؛ آن‌ها که هفتاد درصد مهمانان را تشکیل می‌دادند، هنگام تعریف لطیفه­های مشهدی با خنده، مجری‌ها را همراهی می‌کردند و با این کار جنبة بالای خود را به رخ ‌کشیدند.
یلدا تمام شد، امّا خاطرة آن ماندگار شد
حافظ‌خوانی که جایگاهی ویژه در یلدای ایرانی دارد، بخشی از ویژه برنامة یلدا در هتل قصر الماس را هم به خود اختصاص داد. در این بخش حاضران به غزلی از حافظ تفأل زدند و برای چند لحظه فضای خاصّی بر جمع حکم‌فرما شد. بخش انتهایی برنامه‌ها به نمایشنامه­خوانی توسّط شش تن از برترین بازیگران تئاتر مشهد اختصاص داشت؛ ماجرای فرار سه سرباز از پادگان با درون مایه‌ای طنز، سوژة نمایش بازیگران بود.
با قرار گرفتن عقربه‌های ساعت بر 12، شب یلدا در هتل قصر به پایان رسید، امّا خاطره آن بی‌شک تا مدّت‌ها در ذهن مهمانان باقی خواهد ماند.
                                                                               ***
منوی ایرانی‌پسند در شب جشن ملّی
سرآشپز هتل قصر با وجود خستگی چند روزه برای تهیّة غذای این جشن و همچنین دوری از خانواده در شب یلدا لبخند را از لبانش دور نمی‌کرد. محمود بلوکی با لبخندی همیشگی و چهره‌ای بشّاش به تقاضای عکس و سؤالات گوناگون مهمانان دربارة غذا پاسخ مثبت می‌داد. ما هم در این شب گفتگویی کوتاه با وی انجام دادیم.
 
- تدارک برای چنین جشن مفصّلی به چقدر زمان احتیاج داشت؟
تقریباً سه روز است که تمامی همکاران ما در کنار کارهای روزمرّه و تهیّة ناهار و شام مشغول تدارکات اوّلیه برای جشن‌ هستند تا بتوانیم رضایت مهمانان را جلب کنیم.
- یعنی غذاهای امشب را از روزهای قبل تهیّه کردید؟
خیر. غذاها به روزند؛ حتّی کباب‌ها از صبح آماده شده است. کارهای روزهای قبل تنها مقدّمات امشب بود، وگرنه کارهای اصلی امروز انجام شد.
- چند کباب برای امشب تهیّه شده است؟
تقریباً 900 سیخ کباب.
- سایر غذاها به چه میزان بوده است؟
برنج تقریباً 100 کیلو بود شامل باقالی پلو با گوشت و شیرین پلو؛ ماهی حدود 30 کیلو؛ شنیسل مرغ هم 30 کیلو و گوشت 80 کیلو.
- با این همه موادّ غذایی به طور تقریبی می‌توانید بگویید هزینة غذای هر نفر چقدر بود؟
من اگر بخواهم قیمت بدهم، می‌گویم نفری 200 هزار تومان!
- غذاها توسّط کدام یک از رستوران‌های هتل تهیّه شده است؟
کلّیه غذاها در آشپزخانه مرکزی تهیّه شده است.
- خودتان کدام یک از غذاهای امشب را ترجیح می‌دهید؟
راستش من که هنوز فرصت شام خوردن پیدا نکرده‌ام، امّا در کل غذای مورد علاقه‌ام باقالی پلو با گوشت است.
- با مردم صحبت می‌کردید، نظرشان راجع به غذاها چه بود؟
خیلی راضی بودند و می‌گفتند امشب برایمان خاطره شد.
- انتخاب منوی غذاهای امشب به عهدة خودتان بود؟
بله.
-غذاها بر چه اساسی انتخاب شده بود؟
برای این شب جشن ملّی ترجیح دادیم از غذاهای ایرانی‌پسند استفاده کنیم.
- کسی ایرادی نگرفت؟ مثلاً بگوید فلان غذایتان شور است، یا نپخته و...؟
اصلاً. همه راضی و خوشحال بودند و حتّی می‌آمدند با ما عکس می‌گرفتند.
- مزّة شنسیل مرغتان خیلی متفاوت بود. می‌توانید راز خوشمزگی‌اش را بگویید؟
در شنسیل مرغ به جای آرد سوخاری از چیپس استفاده کردیم که ابتکار خودم بود.
- برای امشب استرس داشتید؟ دعوایی در طول کار پیش نیامد؟
دعوا که اصلاً؛ چون کارها مشخّص است و همه چیز طبق روال انجام می‌شود. ولی کمی استرس داشتم؛ چون برای امشب از سوی چند مدیر سفارش شده بود و وقتی سفارش‌ها زیاد می‌شود، استرس ما هم بالا می‌رود.
- خانواده‌تان امشب در هتل قصر حضور ندارند؟
خیر؛ من دعوتشان کردم، امّا چون همة فامیل خانة پدربزرگشان جمع بودند، آن‌ها هم رفتند آن­جا.
-شما ناراحت نیستید از اینکه امشب در جمعشان حضور ندارید؟
البتّه دوست داشتم در کنارشان باشم، ولی ما تعهّداتی هم نسبت به کارمان داریم و جدای از این‌ها، هتل قصر و مهمانانش خانوادة دوم ما شده‌اند. همین که امشب 500 ستاره کنارمان بودند، راضی­مان می‌کند.
                                                                            ***
قصد داریم 22 بهمن هم جشن بگیریم
مدیر رستوران‌های هتل قصر الماس پس از تجربة شیرین شب یلدا، از برگزاری جشن 22 بهمن خبر می‌دهد. قاسمی می‌گوید: «ما با 25 سال سابقه در این هتل از لحاظ پذیرایی حرفه‌ای شده­ایم و نگذاشته­ایم کسی از در هتل ناراضی بیرون برود. امشب نیز تمام تلاشمان را به کار بستیم تا از لحاظ سرویس‌دهی مشکلی نداشته باشیم و با پذیرایی خوب کاری کنیم که مهمانان باز هم به هتل ما بازگردند. بسیاری از آنان هنگام رفتن تشکّر می‌کردند و می‌خواستند باز هم چنین جشنی را برگزار کنیم. با برنامة امشب استرسمان در برگزاری مراسم‌های ویژه برطرف شد و از این پس شاهد مجالس باشکوه‌تری در هتل قصر خواهید بود. اگر خدا بخواهد، قصد داریم برای 22 بهمن نیز برنامة مشابهی را برگزار کنیم».
قاسمی خدمت به زائران را از افتخارات هتل قصر خواند و افزود: «در جوار حضرت رضا (ع)، کار ما همیشه خدمت به زائران است، ولی امشب توانستیم به همشهری‌ها و مجاوران هم خدمت کنیم و از این حیث از خودمان راضی هستیم. از کادر خودم هم تشکّر می‌کنم که مواردی را که گفته بودم، به نحو احسن اجرا کردند».
مدیر رستوران‌های هتل قصر با برشمردن اقدامات انجام شده برای برپایی چنین جشنی گفت: «از یک هفته قبل کسری ظروف را بررسی و تأمین کردیم، خرید موادّ غذایی بخش اعظم کار بود و مهم‌تر از آن چیدمان میزها به نحوی که فضای کافی در اختیار 500 نفر قرار گیرد. در بحث غذا پیش‌بینی ما حدود ده درصد بیشتر از تعداد مهمانان بود و به همین خاطر نگرانی از کم بودن غذا نداشتیم؛ البتّه برای غذای بیشتر هم برنامه‌ریزی کرده بودیم. اگر دقّت کرده باشید، بوفة اوّل شب با آخر شب هیچ فرقی نداشت. هر ظرفی خالی می‌شد، بچّه‌ها به سرعت پر می‌کردند. در سایر مجالس هم همین طور است. صاحب مجلس اوّل شب غذا را می‌بیند و آخر هم دوباره همه را چک می‌کند. امّا در بحث جا و چیدمان کمی نگران بودیم که نکند مهمانان دو نفره سر میز 6 نفره بنشینند و جا کم بیاید. خدا را شکر از این لحاظ هم مشکلی نداشتیم».
قاسمی که در یک هفتة اخیر چند ساعت بیشتر استراحت نکرده، با شیرین خواندن تجربة جشن یلدا گفت: «من در یک هفتة اخیر به خاطر استرسی که داشتم، بیشتر از دو ساعت در شبانه‌روز نمی‌خوابیدم. استرس نه از این بابت که مجلس سخت و سنگین باشد، چرا که مجلس‌های بزرگ‌تر از این را هم برگزار کرده بودیم، امّا در تمامی آن مجالس صاحب مجلس مشخّص بود و ما با یک نفر بیشتر در ارتباط نبودیم. این‌بار تجربة جدیدی برایمان بود؛ چرا که با 500 نفر در ارتباط بودیم و از آن مهم‌تر مهمانان را نمی‌شناختیم. افراد مختلف تماس گرفته و برای حضور در این جشن بلیط تهیّه کرده بودند که ما هیچ شناختی روی آنان نداشتیم. اگر خدای ناکرده کوچک­ترین مشکلی پیش می‌آمد، احتمال داشت کلّ سالن به هم بریزد. امشب بعد از پایان جشن یک نفر هم نبود که تشکّر نکند و همین باعث افتخار ماست و خستگی یک هفته‌ای را از تنمان بیرون کرد».
 
 
                                                                      ***
سه ماه برنامه­ریزی برای یک شب
حدود 3 ماه است که بخش تشریفات هتل قصر مشغول برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنی با شکوه در شب یلداست. مینا حاجی‌زاده با پایان یافتن این شب خاطره‌انگیز از سختی‌هایی که در برنامه‌ریزی برای جشن، پیش رویشان بود، سخن گفت.
- تعداد مهمانان حاضر در جشن چند نفر بودند؟
500 نفر.
- چطور می‌شد در جشن یلدای هتل قصر شرکت کرد؟
از یک سری افراد برای حضور در جشن دعوت شده بود. تعدادی نیز به واسطة تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و روزنامه‌ها بلیط تهیّه کرده بودند.
- چند وقت است که مشغول برنامه‌ریزی برای شب یلدا هستید؟
تقریباً از مهرماه برای اجرای این جشن آماده باش داشتیم، ولی عملاً از سه روز پیش وارد فاز اجرا شدیم.
- چه کارهایی برای برگزاری چنین جشنی انجام شد؟
هماهنگی صدا، سفره‌آرایی، گل آرایی، طرّاحی، اطّلاع رسانی، گرفتن مجوّزها و... .
- چند نفر از پرسنل برای تدارک جشن مشغول بودند؟
همة پرسنل هتل؛ از مدیران بخش‌های مختلف گرفته تا حتّی تاکسی‌سرویس که تراکت‌ها را توزیع کرد، دست به دست هم دادند تا مجموعه به نتیجة دلخواه دست یابد.
- امشب چند نفر مشغول خدمت رسانی بودند؟
 حدود 100 نفراز بخش‌های ستادی که با مهمانان در ارتباط هستند، مانند رستوران، خانه‌داری، آشپزخانه، کافی‌شاپ، گل‌آرایی و روابط عمومی.
- چه محدودیت‌هایی در اجرای برنامه پیش رویتان بود؟
مشهد شهری مذهبی است و با یک سری محدودیت‌هایی روبروست که ما هم به آن احترام می‌گذاریم.
- چند درصد مهمانان مشهدی و چند درصد غیر مشهدی بودند؟
تقریباً می‌توانم بگویم که 70 درصد مشهدی بودند و 30 درصد از شهرهای دیگر.
- خانوادة خودتان هم امشب حضور داشتند؟
 نه متأسّفانه.
- ناراحت نیستید از اینکه این شب را کنار خانواده نبودید؟
امسال اوّلین یلدایی بود که در کنار خانواده نبودم، ولی من امشب را کنار خانوادة دومم سپری کردم.
- میران رضایتتان از برنامة‌ امشب چقدر است؟
80 درصد رضایت دارم.
 
                                                                             ***
 
یک شب خاطره‌انگیز
خانواده‌های دو، سه و حتّی ده نفره سر میزهای مختلف نشسته بودند و هر کدام با سلیقة خودشان از بساطی که پهن بود، شب چره‌ای برداشته و میزشان را تزیین کرده بودند. برخی غرق صحبت بودند و از خاطراتشان می‌گفتند؛ عدّه‌ای هم با برنامه­های تدارک دیده شده، همراه می‌شدند. وارد جمعشان شدیم و  چند دقیقه‌ای را کنارشان نشستیم تا از تجربة متفاوت یلدا در هتل قصر از ایشان بپرسیم.
فضاآرایی و شام بخش قابل توجّه از نگاه شاه‌ولایتی، مدیر اجرایی اتحادیّة هتل‌ها بود. او که با دوستانش، خانم‌ها علیخانی و شاهسون سر یک میز نشسته بود، گفت: «فضاآرایی و شام خیلی خوب بود، امّا از هتل قصر انتظار داشتیم برنامه‌های بهتری اجرا کنند. شب یلدا می‌توانست سنّتی‌تر از این برگزار شود». او که دور از خانواده در مشهد زندگی می‌کند، درباره یلدای امسال گفت: «امشب در کنار دوستانم شب خوب و خاطره‌انگیزی را سپری کردم».
ندا سیستانی، علی رضایی و سارا رضایی از دیگر مهمانان حاضر در جشن بودند که امشب را در کنار خانوادة 6 نفره‌شان سپری کردند. سارا رضایی که در مسابقه نیز شرکت کرده بود و جزء برندگان بود، گفت: «برنامه‌ها خیلی خوب شروع شد. مسابقه واقعاً لذّت بخش بود؛ البتّه اگر جایزه‌مان را بدهند، شیرین‌تر هم می‌شود، ولی نمایشنامه‌خوانی قدری از حوصلة حاضران طولانی‌تر شد». ندا سیستانی به نمایندگی از این خانوادة قوچانی ساکن در مشهد ادامه داد: «موسیقی زنده تنها کمبود برنامه‌های امشب بود، به جز آن، همه چیز عالی بود، به خصوص شام». او با تعریف خاطره‌ای از یلدای سال‌های پیش گفت: «خواهرم تازه ازدواج کرده بود. برای شب یلدا تدارک دیدیم و خانوادة همسرش را دعوت کردیم، امّا بعد از دعوت متوجّه شدیم رفته­اند مسافرت! بعد خودمان تمام آنچه را تدارک دیده بودیم، خوردیم و کنار هم خوش گذراندیم. حالا هر سال، شب یلدا یاد آن سال می‌کنیم که چقدر برای خودمان تدارک دیدیم».
حسام علی­پور، سوفیا سرابی و پسر کوچکشان سر میزی سه نفره نشسته بودند و با برنامه‌های یلدا همراه شده بودند. سوفیا سرابی یلدای امسال را یکی از بهترین یلداهایش خواند و گفت: «با توجّه به اینکه ما دیر ازدواج کردیم و بعد از عقد خیلی زود رفتیم خانة خودمان، مراسم شب یلدای ویژه‌ای نداشتیم. برنامه امشب برای ما خاطرة خوبی شد».
نظرات
تاریخ ارسال: ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
 جناب مدیر

شب فوق العاده زیبا و رویایی بود .....


 نام:
 *نظر: