امروز  جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
لخ لخ
۱۳۹۶/۰۱/۱۷ تعداد بازدید: ۲۵۷۰۹
print

لخ لخ
 
 لخ لخ
 
 
وقتی دربا همسایه­ات باشد، دل تو هم دریایی می­شود. وقتی آفتاب هم­خانه­ات باشد، خلق و خوی تو هم مثل آفتاب گرم و روشن می­شود. مردمان مهربان و دوست­داشتنی بوشهر با آداب و رسوم رنگارنگ، سفره­های رنگارنگی هم دارند و انواع غذاهای خاص دریایی در آن­ها پیدا می­شود. ماهی پای ثابت سفرة بوشهری­هاست. بفرمایید «لخ لخ».
لخ لخ یکی از غذاهای محلّی بوشهری­هاست که با دو روش تهیّه می­شود؛ یکی با لیمو عمانی و دیگری با تمر هندی؛ این غذا مخصوص کسانی است که طرفدار مزّة ترش هستند!
چی لازم داریم؟
ماهی شیر یا سفیذ: برای هر نفر حدود 200 گرم
سبزی ماهی (شوید، گشنیز و شنبلیله): 500 گرم
سیر: یک بوته
پیاز: یک عدد
برنج: ۴ پیمانه
تمر هندی: 100 گرم
روغن و زردچوبه و فلفل و نمک: به مقدار لازم
چطور بپزیم؟
 ابتدا پیاز را نگینی خرد می­کنیم و تفت می­دهیم. سیرِ خرد شده و فلفل و زردچوبه را هم اضافه می­کنیم و تفت می­ دهیم. سپس سبزی­های شسته شده و خرد شده را به مواد اضافه و سرخ می­کنیم و بعد تمر هندی و نمک را اضافه می­کنیم.
حالا نوبت ماهی­هاست؛ ماهی­ها را روی موادِ داخل قابلمه می­چینیم و یک تا دو لیوان آب به آن اضافه می­کنیم و در قابلمه را برای 20 دقیقه می­بندیم تا ماهی­ها نیم­پز شوند. بعد ماهی­ها را بیرون می­آوریم و کناری می­گذاریم.
 در این مرحله برنج را که از قبل خیس کرده­ایم، به مواد داخل قابلمه اضافه می­کنیم. وقتی آب داخل قابلمه حسابی به خورد برنج­ رفت، ماهی­ها را روی برنج می­چینیم و دم­کنی را می­گذاریم تا برنج دم بکشید.
 
 
نظرات

 نام:
 *نظر: