خانة ارادتهای دیرین
۱۳۹۵/۰۱/۱۸ تعداد بازدید: ۲۷۲۷۱
تیتر: خانة ارادتهای دیرین (3)
شیرین سیّدی
آنچه گذشت
در دو شمارة پیشین، از تاریخچة موزههای جدید الحداث آستان قدس گفتیم؛ بنایی که در سال 1355 افتتاح شد. سه ساختمان موزه، پس از تغییرات جزیی درمجاورت یکدیگر در صحن کوثر حرم رضوی قرار گرفتند. افزون بر اینها موزة مردم شناسی نیز در حمّام تاریخی مهدی قلی بیگ دایر شده است. در پی دیدن آثار ارادت مردمان در اعصار مختلف به آستان حضرت رضا (ع)، در بعضی از طبقات ساختمان موزة مرکزی آستان قدس رضوی گشتی زدیم و از گنجینههای تاریخ حرم رضوی، تمبر، اسکناس، سکّه و مدال بازدید کردیم. با شرحی که ازگنجینه های هنرهای تجسمی، نجوم و ساعت، ظروف، سلاح های سرد و گرم و آبزیان در این مجال خواهیم داد، پنج گنجینة ساختمان مرکزی از نظر خواهدگذشت. این گنجینهها در تیر ماه سال 1378 و طبقات مختلف ساختمان مرکزی افتتاح شدند.
گنجینۀ هنرهای تجسّمی
ارزش آثار نقّاشی و هنری اهدایی هنرمندان و واقفان به بارگاه حضرت رضا (ع) سبب شد که گنجینۀ هنرهای تجسّمی در طبقة اوّل ساختمان موزة مرکزی و با 450 مترمربّع زیربنا افتتاح شود. در ابتدا 30 اثر نقّاشی از نقّاشان بنام ایرانی و اروپایی در این تالار به نمایش گذاشته شد از جمله آثار استاد فرشچیان، امّا از آنجا که تعداد آثار اهدایی ایشان (که تا امروز به 16عدد رسیده است) خود میتوانست تالاری جدا را شامل شود، از سال 1389 به طبقة همکف ساختمان گنجینة قرآن و نفایس منتقل شد .برخی از تابلوهای این بخش عبارتند از:
-چهار اثر از کمال الملک به نامهای «اشرفالبلاد» (بهشهر امروزی)، «پل رودخانة تجن»، «منظرة روستای پول کجور» و «رودخانة شیلات فرح آباد» مازندران. این آثار به تمامی قبل از سفر ایشان به اروپا به تصویر کشیده شدهاند، یعنی دقیقاًَ در سفر سال 1292ﻫ.ق (برابر 1254خورشیدی) استاد کمال الملک به مازندران. تاریخ خلق آثار در شناسنامة اثر آمده است به همراه سبک اثر، تکنیک و ابعاد آن.
-سه اثر از یگانه قدیریان به نامهای «دعای تحویل سال»، «خاتم انبیا» و «راز آفرینش» (سال خلق اثر 1383 است و در سبک آبستره ).
-سه اثر از رضا بدرالسّماء به نامهای «به کعبه ولادت، به مسجد شهادت»، «کشتی نجات» و «ضامن آهو» (سال خلق اثر 1384 و در سبک نگارگری).
-سه اثر از مهدی فرّخی: «وداع»، «بانوی عاشورا»، «اجابت» (سال خلق 1382.خ و سبک سورئالیسم).
-تابلوی «چهارده معصوم» از جمشید سرحدی که در سال 1378 به تصویر کشیده شده و در سبک نگارگری است.
-تالبوی «منظرهای در ایالت سوره انگلیس» اثر بنیامین ویلیامز لیدر، نقّاش انگلیسی. او این اثرش را در سال 1903.م و در سبک ناتورالیسم خلق کرده است.
-تابلوی «منظرة شهر ونیز» اثر ویلیام جیمز که در سال 71-1761 .م و در سبک رئالیسم خلق شده است.
گنجینۀ نجوم و ساعت
این قسمت در طبقة دوم ساختمان موزة مرکزی افتتاح شد. این گنجینه شامل 10 ویترین است که هفت ویترین به بخش نجوم اختصاص یافته و سه تا به نمایش ساعتها. مانند اکثر اشیای موزه، این ابزار نجومی و ساعتها هم اکثراً اهدایی هستند؛ مخصوصاً از سوی دکتر جلال الدّین تهرانی. مروری بر دیدنیهای این گنجینه:
-انواع اسطرلاب: این وسیلة اساسی در نجوم باستان که به آن ستاره یاب هم میگویند در تعیین تحویل سال، طلوع و غروب خورشید، جهتیابی و تشخیص ارتفاع قلّهها مورد استفاده قرار میگرفت. اسطرلابهای مسطّح برنجی و چوبی مربوط به قرون 12 و 13 هجری قمری و اسطرلاب کروی برنجی مربوط به قرن 11 هجری است.
- قطب نما و قبله نماهای چوبی و برنجی که مربوط به قرون 13 و 14 هجری قمری است؛ از جمله قبلهنمای قابل حمل و نقل عبدالائمّه.
- تلسکوپها که به دو دستة انعکاسی و شکستی تقسیم شدهاند ومربوط به قرن 18 میلادی است.
- دو کرة جغرافیایی و سماوی که مربوط به قرن 19 میلادی است.
- ذات الحق و ساعت نجومی: ابزار مهم نجوم قدیم که به آن آرمیلار هم میگویند تعدادی حلقة تو در توست که بر پایهای نصب شده و به وسیلة آن مختصّات افقی و استوایی و دایره البروجی را به یکدیگر تبدیل میکردند.
- تئودولیت یا همان دوربین نقشه برداری که نمونة موجود در موزه ساخت بروکسل است و از جنس برنج.
- سکستانت که نوعی مکانیاب و ارتفاع سنج است. نمونة موجود در گنجینه متعلّق به قرن 18.م و ساخت فرانسه است.
- دوربین دو چشمی شکاری یا ارتشی که سازندة آن کارل زایس آلمانی است و جنسش آلومینیوم.
-چند گونیا و خطکش و پرگار که در ساخت وسایل نجومی کاربرد داشتند.
- دستگاه مورس و زلزله نگار.
سه غرفة گنجینة ساعت هم شامل این موارد است:
-ساعت آبی: ظرفی سفالی که کف آن سوراخی تعبیه شده تا آب قطره قطره از آن خارج شود. قدمت آن به هزارة اوّل پیش از میلاد میرسد و احتمالا ساعت آبی باشد.
-ساعت آفتابی که نمونههایی از دو قسم افقی و قائم آن موجود است. 1)ساعتهای افقی که شاخص مثلّثی شکل آنها بر روی عرض جغرافیایی شهری که در آن نصب بود، قرار میگرفت و زمان بر این اساس مشخّص میشد. یک نمونه با صفحة سنگی مربوط به قرن 18.م و نمونهای دیگر که هم ساعت آفتابی است و هم قطبنمای تا شونده مربوط به حدود قرن 19.م از اشیای این گنجینه هستند. 2) ساعتهای قائم که به صورت کاملاً عمودی نصب میشدند و بنا به جهت جغرافیایی در زمانهای خاصّی از روز میشد از آنها استفاده کرد.3) ساعت استوایی که صفحهاش موازی خطّ استوا است. 4) ساعت حلقهای شامل دو حلقه است که وقتی عمود بر هم قرار بگیرند، تعیین زمان ممکن میگردد.
-ساعتهای مکانیکی: 1) ساعت دیواری که یک نوع لنگردار آن که در ژاپن ساخته شده و مربوط به اوایل قرن 13 خورشیدی است، از دیدنیهای موزه است. 2) ساعت رومیزی که نمونه ای برنجی با روکش زر متعلّق به قبل از قرن 19.م در فرانسه ساخته شده و در موزه نگهداری میشود.3) ساعت اتمی که از پیشرفتهترین ابزار سنجش زمان در قرن حاضر است.
گنجینة ظروف
این گنجینه افتتاح شد تا ظروف سفالی، چینی، بلوری و فلزی را که یا از کشفیات علمی و اتّفاقی حرم رضوی بوده اند و یا از آثار اهدایی و وقفی آستان قدس، در معرض دید عموم قرار دهد.
-سفالهایی مربوط به عصر آهن (1200 ق.م)، دوره پیدایش خط، دورههای مختلف پس از اسلام شامل اعصار غزنوی، سلجوقی، صفوی و قاجار که اطّلاعات باارزشی از شیوة زندگی و عقاید مردم زمان خود را به دست میدهد. سلادن (سفالینه تک رنگ)، سفالینههای منقّش، ریتون وتنگهای سفالی که زیر لعابشان نقش دارد.
-ظروف چینی در رنگهای آبی سفید، پنج رنگ و هفت رنگ.
-ظروف بلور و بارفَتَن (شیشة نیمه شفّاف، ضخیم و نقشدار) مربوط به دورة قاجار.
-ظروف فلزی مانند آبریز مردانه و گلابدان.
گنجینة سلاح
این گنجینه بخشی از سلاحهای گرم و سرد را معرّفی میکند و از بخشهای پر بازدید موزه است که سلاحهای پر طمطراق دوران گذشته را به نمایش گذاشته است.
-سلاح سرد: شمشیرهای فولاد گوهرنشان، کارد، تبرزینهای نقشدار و طلاکاری شده، کمانهای لاکی روغنی و ترکیبی، نیزة چوبی منقوش (لاک کاری) و نیز یک نیزة بلند دو سر منقوش لاکی روغنی از اشیای این بخش هستند که از دوران صفوی تا دورة معاصر را در بر میگیرند.
-سلاح گرم: سلاحهایی از چند سدة اخیر شامل باروتدان یا دبه باروت از جنسهای عاج، چرمی و فلزی، چاشنیدان، طپانچة تک لول و سرپر با لولههای زرکوب، طپانچة دو لول، تفنگ دنگی یا چکشی، تفنگ دنگی 4 لول، تفنگ سرپر (تک لول) و مجموعة دوئل.
-ادوات دفاع و پوشش رزم: یک لباس پارچهای اطلس مات (رزم) مربوط به دورة زندیه، زره فولادی مشبّک، سپر از پوست کرگدن،، کلاه خود فولاد زرنگار، گردن آویز اسب و ساعد بند.
گنجینة آبزیان (صدف و حلزونهای دریایی)
این بخش که از بخشهای پر بازدید موزه هم هست، با اهدای کلکسیون صدفها و حلزونهای دریایی «محمّد سعید فؤاد وهبه» (اهل سوریّه) در طبقة اوّل ساختمان موزة مرکزی آستان قدس رضوی و با وسعت حدود 457 متر مربّع افتتاح گردید. پس از آن نیز چندین محقّق و کلکسیونر، صدفها، حلزونها و جانوران دریایی از سواحل ایران را به مجموعه اهدا کردند و همچنین بخشی از آن از مجموعههای سواحل آسیا و اروپا و امریکا جمع آوری و خریداری شد. این گنجینه شامل دو بخش نرمتنان و موجودات دریایی تاکسیدرمی است:
-در بخش نرمتنان تعدادی از گونههای مختلف صدف و حلزون و... به نمایش گذاشته شده است.
-در بخش موجودات دریایی تاکسیدرمی نیز نمونههای با ارزشی از موجودات دریایی به خصوص خلیج فارس به نمایش گذاشته شده است که شامل ماهی مومیایی شده با عنوان شیطان دریا، ماهی فوگل، سفرهماهی، مارماهی، انواع کوسهماهی، لابستر، مادرمیگو، امّالروبیان، بچه تمساح، لاکپشت، اسبک دریایی، ستارۀ دریایی، مرجان، اسفنج و... است که از نظر علمی و زیستشناسی بسیار مورد توجّه است.
با پایان این بخش، گشت سه قسمتی ما در ساختمان موزة مرکزی به پایان رسید. اگر مجالی دست داد، از دو ساختمان دیگر و نفایس موجود در آنها هم خواهیم گفت تا حقّ ارادتمندان آستان حضرت رضا (ع) و خادمان فرهنگ را در حدّ توانمان به جا آوریم.