امروز  شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
سرشار از عطرها و طعم¬ها
۱۳۹۴/۰۹/۰۳ تعداد بازدید: ۲۵۶۶
print

سرشار از عطرها و طعم ها

سرشار از عطرها و طعم¬ها

 سرشار از عطرها و طعم­ها

 

بو و مزّه فراوان­ترین چیزی است که وقتی وارد بازار شمالی می­شوید، به­ وفور نصیبتان خواهد شد. کماج، نصیری، بهاردانه، عسل کوهی، شکر قرمز، بهار نارنج، انار جنگلی، ازگیل، هفت بیجار، سیب و گردو یک طرف، غذاهای شمالی مانند مرغ و اردک و ماهی شکم پر و آش ترش، آش ماست، مربّاها و ترشیجات و شیر و دوغ و کرة محلّی یک طرف. حصیر، گلیم، جاجیم، جوراب بافی، موج بافی، نمد، سفال، کلوچه، برنج(شالی) و انواع مرکّبات از مهم­ترین اقلامی هستند که به­عنوان سوغاتی مازندران در این بازارها می­توان یافت. با اینکه بازارهای روز و دست فروش­ها، فراوان­تر و در دسترس­تر هستند، امّا بازارهای تاریخی هم در شهرهای مازندران جایگاه خود را دارند.
                                                                       ***
بازار از دیرباز، پیوندی عمیق با حیات شهری داشته است. در فرهنگ اجتماعی ایرانیان، بازار و اهالی آن به عنوان بخشی از زندگی شهری شناخته می‌شوند. بازار در معماری شهری، همواره یکی از عناصر اصلی شهر است. در مازندران تا پیش از دوران معاصر، تنها چند مرکز شهری وجود داشته که از ساختارها و نهادهای شهری برخوردار بوده اند. این شهرها شامل آمل، بابل(بار فروشان)، ساری و تا حدّی بهشهر(اشرف) می‌شد که هر کدام به دلیل حضور یک طبقة حاکم مثل علویان، مرعشیان و صفوی­ها از «قصبه» به «شهر» تبدیل شده­اند.
اقتصاد مازندران کاملاً به طبیعت پرنعمتش وابسته‌است. کشاورزی و تولید موادّ غذایی، رگ حیات استان است. مازندران با داشتن بالاترین رقم تولید فراورده‌های غذایی دریایی و جنگلی و صنعتی، در میان مناطق ایران و کشورهای همسایه، جایگاه بی بدیلی دارد.  
آغاز رشد نهاد بازار در مازندران را - که از اقتصادی روستایی برخوردار بوده - باید از اواخر عصر زندیه دانست که تا سال­های حکومت پهلوی ادامه پیدا کرد. از دهة 40 به بعد به دلیل تحوّلات سیاسی و اقتصادی و توجّه به جاذبه­های توریستی این ناحیه توسّط کارگزاران پهلوی دوم، مازندران دچار تحوّل شد.
***
آمل شهری که آن را دومین شهر کهن ایران می‌خوانند، دارای بازاری قدیمی است معروف به «پایین بازار» یا «چهارسوق»؛ بازاری با ریشة باستانی که در مرکز شهر قرار دارد. قدمت وجود بازار در آمل به روزگار ساسانیان بر می‌گردد. مغازه­های این بازار با سقف سفالی شیب­دار و جلو آمده به خاطر محافظت از باران و آفتاب، دارای فضاهای باز داخلی برای تشکیل بازارهای هفتگی در روزگار گذشته است.
راسته اصلی بازار قدیم آمل به همراه راسته‌های فرعی منشعب از آن(راستة عطّاران، راستة پالان دوزان، راستة نمدمالان و نوراسته) نقش مهمّی در تشکیل و تعریف محدودة بافت ایفا می‌کنند. راستة اصلی دقیقاً و بلافاصله بعد از پل دوازده چشمه(جنوب شرقی بافت) آغاز و به صورت قطری و طولی در بافت حرکت کرده و تا نزدیکی­های مرکز اصلی کاشی محلّه(مسجد حاج علی کوچک) ادامه می­یابد.
***
شهر بابل در عصر قاجار شهر عمده و مرکز بازرگانی مازندران بوده است. این شهر 31 کاروان­سرا برای تجّار و 13 کاروان­سرا برای کاروان­ها داشت. بازار این شهر تا پیش از انقلاب مشروطه، 400 باب دکّان داشته است. بازار بارفروشان(پنج شنبه بازار) در محلّة حصیرفروشان که مرکز مهم فروش حصیر بود، قرار داشت. بازار دیگری نیز در محلّه چهار سوق به همین نام وجود داشت که پیشینة آن به عصر صفویه می­‌رسید که بیانگر مناسب بودن شرایط اقتصادی و رونق داد و ستد است.
امروزه هم بابل، یکی از بزرگ­ترین و مهم­ترین شهرهای استان مازندران است و در بازارهای آن، همه جور کالایی یافت می­شود.
***
بهشهر در ابتدا یکی از روستاهای حائز اهمیّت منطقه بود و با نام­های نامیه، کبود جامه، تمیشه، قره طغان و پنج هزاره شناخته می­شد، امّا از آن­جا که مادر شاه عبّاس، اهل همین روستا بود، شاه عبّاس با مسافرت به زادگاه مادرش، این روستا را اقامتگاه تابستانی خود ساخت و نام آن را به «اشرف‌البلاد»، یعنی بهترین و شریف‌ترین شهرها، تغییر داد.
انار شیرین، ترش، نارنگی، زیتون، پرتقال، برنج، دانه‌های روغنی آفتابگردان و کلزای بهشهر معروف بوده و هست. بهشهر از مراکز تولید تخمه، روغن نباتی و صابون در ایران است.
***
ساری، بزرگ­ترین شهر استان و مرکز آن است. بازارهای شیک و بزرگ این شهر، مشتری­های فراوانی دارد. بازار «ترکمن» هم یکی از بازارهای تاریخی این شهر است که در خیابان «ملامجدالدّین» ساری قرار دارد. علاوه بر خرید و فروش پوشاک، این بازارچه از جاذبه­های گردشگری شهر هم به حساب می­آید.
ساری بازارهای هفتگی(روزبازار) هم دارد. از شنبه تا پنجشنبه در نقاط مختلف ساری، روز بازارهایی برگزار می­شود که سابقه­ای 20 ساله دارند.
روز بازارهای رنگارنگ و پرسروصدا
روز بازار، بازاری محلّی است که تازه بودن کالا، شرط اوّل خرید و فروش در آن است. مثل همة بازارهای شمال کشور، ماهی فروشی پای ثابت روز بازارهای مازندران است. این بازارهای ادواری که معمولاًَ در یک روز خاص در هفته و در دو سوی یک راه پرتردّد یا در میدان و اطراف امام­زاده‌ها برپا می‌شوند، فاقد فضای ساخته شده بوده و در بعضی موارد صرفاً دارای سایبان­هایی با مصالح سبک هستند تا کالاها از تابش آفتاب و ریزش باران محفوظ بمانند. در روز بازارهای شمال می‌شود محصولاتی را دید که در بازار دیگر شهرها دیده نمی‌شود؛ مثل غازهای اهلی و بوقلمون­های سرقرمز و ماهی­های خشک شده.
مهم‌ترین روز بازارهاى مازندران که حالا دیگر برای خودشان، مشتری­های پر و پا قرص دارند، این­ها هستند: شنبه بازار خرّم‌آباد از توابع تنکابن،یکشنبه بازار کیاکلا از توابع قائم‌شهر، دوشنبه بازار تنکابن، سه‌شنبه بازار آمل و نوشهر، چهارشنبه بازار قائم شهر و نشتارود، پنج شنبه بازار گلیا بندپی و بهنمیر و کلاردشت و جمعه بازار جویبار و امیرکلا از توابع بابل.
در این میان، بازار روز نوشهر به خاطر شرایط خاصّ بنای آن و همچنین بازار ماهی فروشان، آن هم به خاطر فروش ماهی به سبک چوب زدن، بسیار دیدنی است.
در گشت و گذار شمالی، می­شود سری هم به این روزبازارها زد؛ از محصولات متنوّعش خرید و حتّی سوغات آورد.

 

 
نظرات

 نام:
 *نظر: