امروز  دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
فرودگاه بین المللی کوالالامپــور، بد شانس ترین فرودگاه دنیـا
۱۳۹۴/۰۵/۲۸ تعداد بازدید: ۶۰۸
print

فرودگاه بین المللی کوالالامپــور،بد شانس ترین فرودگاه دنیـا !

فرودگاه بین المللی کوالالامپــور، بد شانس ترین فرودگاه دنیـا

فرودگاه بین المللی کوالالامپــور،بد شانس ترین فرودگاه دنیـا !
 

محمّد کوه خضری
حتماً تاکنون به مالزی سفر کرده و با فرودگاه بین المللی کوالالامپور آشنا شده اید. اگر هم سفر نکردهاید، به شما پیشنهاد میکنیم حتماً این مطلب را بخوانید تا با آن آشنا شوید.

فرودگاه بین المللی کوالامپور مالزی در سال 1993 میلادی و با هزینهای حدود دو و نیم میلیارد دلار ساخته شده است. لازم به ذکر است دو و نیم ملیارد دلار در آن موقع خیلی بوده است! البتّه الان هم خیلی است، یعنی چیزی در حدود هشت هزار و پانصد میلیارد تومان خودمان!
هزینة زیاد این فرودگاه، انتقاد بسیاری از مالزیاییهای منتقد را در پی داشت. این در حالی بود که مالزیاییهای بی خیال، طبق معمول واکنشی نسبت به این قضیّه از خود نشان ندادند و زندگی خودشان را کردند! مالزیاییهای منتقد معتقد بودند به جای ساخت فرودگاه جدید، بهتر است فرودگاه «سوبانگ» تعمیر و گسترش پیدا کند. اتّفاقاً این اعتراضات جواب داد و در همین راستا تا سال 1995، ترمینال شمارة 2 سوبانگ بازسازی و ساخت ترمینال شمارة 3 به مرحلة اجرا در آمد. از طرفی، عدم انتقاد آن دسته از مردم مالزی هم که در بیخیالی سیر میکردند، مثمر ثمر بود و فرودگاه بین المللی کوالالامپور با همان هزینة زیادِ پیش بینی شده، ساخته شد!
امّا این پایان ماجرا نبود. آه منتقدان دل سوخته گرفت و نخستین روز افتتاح فرودگاه بینالمللی کوالالامپور با مشکلاتی جدّی همراه بود. برخی سیستمها نظیر Aerobridge و Bay Allocation از کار افتادند؛ صفوف طولانی در محوّطة داخلی و خارجی فرودگاه ایجاد شد؛ نقّالة بار به طور کلّی خراب شد؛ کیفها گم شدند؛ مسافران حدود 5 ساعت معطّل ماندند و ... . بیشتر این مشکلات سرانجام رفع شد، امّا باز هم این پایان کار این فرودگاه نفرین شده نبود. درست در همان زمان، بحران مالیِ شرق آسیا، مالزی و سایر کشورهای شرق آسیا را در برگرفت؛ اختراع بیماری آنفولانزای مرغی و سارس نیز باعث رشد منفی سفر به مالزی و در نتیجه، کم مشتری شدن این فرودگاه بدشانسِ گران قیمت شد!
در هر حال این نگونبختیها ادامه نیافت. فرودگاه بین المللی کوالالامپور موسوم به KLIA در سال 2000، جوایز و افتخارات زیادی را به دست آورد. در راستای همین افتخارات، 15 سال بعد، یعنی همین الان! گزارشی از این فرودگاه در قصرنامه به رشتة تحریر در آمد و چاپ شد که نقطة اوج افتخارات این فرودگاه بود!
KLIA در سال 2006 هم از سوی مؤسّسة AETRA ، بهترین فرودگاه جهان و در ردة فرودگاههای دارای مسافر 15 تا 25 میلیون نفری در طی یک سال شناخته شد و رتبة سوم بهترین فرودگاه جهان را به دست آورد که این عنوان در سال 2007 هم حفظ شد.
ارتفاع برج مراقبت پرواز این فرودگاه 130 متر است و بعد از بانکوک، رتبة بلندترین برج مراقبت دنیا را به خود اختصاص داده است. این فرودگاه دارای دو باند موازی است که هر یک حدود 4000 متر طول و 60 متر عرض دارند. به طور متوسّط در هر دقیقه، 2 هواپیما قادر به نشستن و برخاستن از این باندها هستند که این مهم، مدیون سیستمهای خدماتی کامل باند و پرسنل ماهر برج مراقبت پرواز این فرودگاه است

نظرات

 نام:
 *نظر: