امروز  سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازارهای دهکرد قدیم تا شهرکرد جدید
۱۳۹۶/۰۲/۳۱ تعداد بازدید: ۲۵۴۲۹
print

بازارهای دهکرد قدیم تا شهرکرد جدید

 

بازارهای دهکرد قدیم تا شهرکرد جدید

 

 چهار محال و بختیاری بیست و دومین استان کشور است و در منطقة کوهستانی فلات مرکزی ایران واقع شده است؛ استانی که «بام ایران» نام دارد و مرکز آن «شهرکرد« است. سفر به این استان سرشار است از جاذبه­های طبیعی و مناظر بکر و دیدنی. اگر مشتاق دیدن لاله ­های واژگون هستید، پیشنهاد می­کنیم در فصل بهار به این استان سفر کنید. ناگفته پیداست که هر سفری با سوغات همراه است و از این جهت باید با بازارهای مقصد سفر هم آشنا شد. پس با هم گشتی در بازارهای شهرکرد می­زنیم.

بازار قدیمی دهکرد
شهرکرد در گذشته «دهکرد» نام داشته است. بازار قدیمی و بزرگ شهرکرد از گذشته تا امروز از مراکز اصلی خرید و فروش این شهر و کانون تجارت آن است.
این بازار در گذشته در اطراف امامزاده­های شهر متمرکز بود و رفته رفته با توسعة شهر تا میدان دوازده محرّم توسعه یافت و پس از ساخت و افتتاح مجتمع تجاری امام جعفر صادق(ع)، این بازار قدیمی تا حوالی میدان بسیج شهرکرد هم گسترش یافت.
 
 
بازارچة لحاف­دوزان
از دورة قاجار تا امروز سر پا ایستاده و یکی از آثار ثبت شده در فهرست آثار ملّی ایران است. بازارچة لحاف­دوزان شهرکرد در خیایان ولی­عصر جنوبی و ضلع شرقی مسجد اتابکان و امامزاده دو معصوم قرار دارد. در گذشته به بازارچة مسگرها مشهور بود و کم کم با حضور لحاف­ دوزان به بازارچة لحاف­دوزان شهرت یافت. همة نیازهای اهالی شهرکرد و شهرستان­های اطراف در این بازارچه تأمین می­شده و از قنّادی و سرّاجی و لبّافی و بقّالی گرفته تا مشگری و صحّافی و صبّاغی و حجره و مدرسة علمیّه در این بازار وجود داشته است.
در طول پنجاه سال گذشته بخش عمدة بازارچه تخریب شده و در حال حاضر بخشی از حجره­ها و مدرسة علمیّه تا امامزاده باقی مانده است. امّا خوشبختانه قسمت­های باقی­ماندظ بازارچه مرمّت و استحکام­بخشی و احیا شده است.
                                                                ***
بازارهای استان چهار محال و بختیاری با رنگ و بوی زندگی عشایری و کوهستانی، عطر زندگی دارند. در سفرتان به این استان و گشت و گذار در بازارهای آن، خرید گز بلداجی و نقل و پولکی و صنایع دستی را فراموش نکنید. 

 

نظرات

 نام:
 *نظر: