امروز  شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
در بازارهای دیار افلاکیان
۱۳۹۵/۰۱/۱۸ تعداد بازدید: ۲۷۱۲۱
print

در بازارهای دیار افلاکیان

 تیتر: در بازارهای دیار افلاکیان

حسین جعفری
 
در سرزمین­های مرتفع و تاریخی غرب ایران، استانی چهار فصل و خوش آب و هوا وجود دارد که مردمانش به دلیری و وطن دوستی شهره­اند و آوازة مهمان نوازی و مهربانی­شان همه جا پیچیده است؛ «استان لرستان»، که مهد پرورش بزرگانی چون آیت ا... بروجردی، دکتر عبدالحسین زرّین کوب، سیّد جعفر شهیدی و باباطاهر عریان است. این استان دارای شهرستان­هایی چون ازنا، الیگودرز، بروجرد، پل‌دختر، خرّم‌آباد ، دورود، دوره- چگنی، دلفان (نور آبادرومشگان (چغابلسلسله (الشتر) وکوهدشت است.
در این مقاله قصد داریم تا چند بازار معروف و پر آوازة استان لرستان را معرّفی کنیم. اگر چه تعداد اندک بازارهای مشهور استان لرستان هرگز با تعداد بی شمار مکان­های تاریخی و جاذبه­های گردشگری آن قابل مقایسه نیست. 
بازار سیّد میرزا رضا
بازار سرپوشیده یا کاروان‌سراى «میرزا سیّد رضا» در سال ۱۳۰۱ هجرى قمرى به همّت «میرزا سیّد رضا» که زادة تفرش بود، در شهر خرّم‌آباد ساخته شد. میرزا سیّد رضا، ابتدا مستوفى حکومت بود و سپس به مقام نایب ‌الحکومتى رسید.
 این بازار که سال‌ها مرکز داد و ستد و فعّالیت‌هاى اقتصادى شهرهاى اطراف خرم‌آباد نیز بود، دو راسته دارد: راستة شرقى شامل۲۴ دهنه دکّان و راستة شمالى که شامل۱۶ دهنه دکّان و محوّطه و صحن بارانداز با ۲۴ دهنه دکّان است. این بازار در حال حاضر مرکز خرید و فروش طلا در شهر خرّم‌آباد است. علاوه بر بازار معروف «میرزا سیّد رضا»، بازارهای دیگری نیز همچون پاساژ اساره، دادفر، لوتوس و محمّدزاده در خرّم آباد هستند که مورد استفادة عموم قرار می­گیرند و همگی در دهه­های اخیر ساخته شده­اند.
 
مجموعة تاریخی بازار بروجرد
یکی از دیدنی­ترین مکان­های شهر بروجرد، مجموعة تاریخی بازار بروجرد است که از میدان جعفری تا بازار علّاف­ها کشیده شده و از آثار اوایل دورة قاجاریه است. این بازار در دوره­های بعد دچار تغییرات زیادی شد. در مسیر راستة اصلی بازار، چند سرا یا کاروان­سرای قدیمی به نام­های گمرک، دزفولیان، نهاوندیان و حاج خداداد قرارگرفته است. بازار دارای چهار سوق بزرگ و مرتفع و راسته­های مختلفی است که در هر راسته یک صنف به فعّالیت اشتغال دارد. در این مجموعه، کتیبه­ای سنگی به تاریخ۱۲۰۹ه. ق (در ارتباط با صنف الوان کارها و بزّازها) وجود دارد. بازار بزرگ بروجرد که ساکنان محلّی به آن «راسا» به معنی راسته بازار می­گویند، عمده­ترین مرکز تجارت سنّتی شهر بروجرد است که مورد استفادة شهرنشینان و روستاییان شهرستان بروجرد و نیز دیگر مناطق اطراف قرار می­گیرد. این بازار همچنین نقش عمده­­ای در تجارت منطقه­ای در استان­های لرستان، مرکزی و همدان دارد. عشایر لر و بختیاری در فصل­های بهار و تابستان برای تأمین مایحتاج خود روزهای متمادی را در این بازار می‌گذرانند و مایحتاج خود را تهیّه می­کنند.
نظرات

 نام:
 *نظر: