امروز  دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
قلمروی سرسبز وایکینگ­ها
۱۳۹۵/۰۱/۱۸ تعداد بازدید: ۲۵۸۳
print

قلمروی سرسبز  وایکینگ­ها

  قلمروی سرسبز  وایکینگ­ها

مجتبی نخعی راد
 
مقدّمه: ایرلند بهشتی زیبا و جادویی، پر از تپّه‌های سبز، قلعه­های سنگی، صخره‌های بلند زیبا، تاریخ، سرگرمی و اهالی بسیار صمیمی است. پوشش گیاهی سرسبزی که بر اثر بارش باران پدید آمده است، باعث شده این کشور را «جزیره زمرد» بنامند. ایرلند یکی از کم‌جمعیّت‌ترین و در عین حال کوچک­ترین‌ کشورهای اروپای شمالی محسوب می­شود که این ویژگی گشت و گذار در آن را بسیار ساده میکند و به سادگی می­توانید از مکان­های پیش از تاریخ گرفته تا مسیحیت، وایکینگ­ها و نورمن­ها را در آن ببینید.
 
 
موقعیّت و قدمت جزیره
تاریخ ایرلند به 8000 سال قبل از میلاد برمی­گردد؛ زمانی که شکارچیان از قارّة اروپا وارد ایرلند شدند، امّا از سال 874 میلادی این جزیره مسکونی شد. جمهوری ایرلند (یا ایرلند جنوبی) پنج ششم جزیرة ایرلند را شامل می­شود و با ایرلند شمالی که بخشی از پادشاهی انگلستان است، فرق دارد. نماد ملّی آن «چنگ کلتی» است که بر سکّه‌های یورو ایرلند نیز حک شده‌است.
مرکز جزیره از نظر جغرافیایی زمین پستی است که در آن تپّه‌های کوچک، درّه‌های پهناور، فلات‌ها و دریاچه‌ها قرار دارند و آتشفشان‌های زیادی را درخود جای داده است. چشمه‌های آب گرم زیادی دارد و پوششی از یخ و خاکسترهای آتشفشانی، سطح جزیره را در برگرفته است. تا قرن هفدهم جنگل‌های انبوه سطح جزیره را پوشانده بود، ولی امروزه با وجود سرسبز و پرباران بودن، از کم‌جنگل‌ترین مناطق اروپاست.
 
زندگی ایرلندی­ها
از تاریخ و ادبیّات گرفته تا موسیقی و تجارت، ایرلند سرشار از دیدنی­هاست. شاعران و نویسندگان شهیر آن چون «جرج برنارد شاو»، «ویلیام باتلر» و «جیمز جویس» سهم بزرگی در ادبیّات انگلیسی داشته اند؛ به طوری که ایرلندی‌ها همیشه یک پای ثابت جایزة نوبل ادبیّات بوده‌اند. بیشتر جمعیّت چهارمیلیونی ایرلند مسیحی کاتولیک هستند و زبان‌های رسمی آن­ها انگلیسی و ایرلندی است. مردمانش خونگرم و مهمان‌نوازند؛ در سلام گفتن پیشقدم می‌شوند و زمانی که سر صحبت را باز می کنی، انگار سال‌های سال است که تو را می‌شناسند!
 تا اوایل قرن بیستم، روزگارشان را از راه کشاورزی و ماهیگیری می‌گذراندند، امّا امروزه کالاهای صنعتی به ویژه ماشین آلات، فلزات، کالاهای مهندسی و صنایع غذایی صادرات عمده­شان را تشکیل می­دهند. ایرلند از نظر اقتصادی تا سال 2008 جزء ثروتمندترین کشورهای دنیا بود که با شروع بحران اقتصادی اروپا با مشکلات زیادی مواجه شد، امّا از سال 2013 با تسویة بدهی­های خود به مسیر ثبات و رشد اقتصادی بازگشت.
 
چمدان­ها را ببندید
ایرلند جزء پیمان شنگن نیست و سفارت آن در تهران هم از سال 2012 به دلیل مشکلات اقتصادی تعطیل است! بنابراین برای دریافت ویزا باید به سایت سفارت ایرلند در آنکارا مراجعه و وقت بگیرید.
بهترین مسیر پروازی به ایرلند سفر 10 ساعته با هواپیمایی ترکیش از تهران است. امکان پرواز با لوفتهانزا و اتّحاد و امارات هم وجود دارد. آب و هوای این کشور سرد، بارانی و مرطوب است و میزان بارندگی بالاست و انتخاب زمان مناسب برای سفر را مشکل می­کند. تابستان­ها گرم­تر، شلوغ و روزها طولانی­تر است؛ به طوری که آفتاب 6 صبح طلوع و 10 شب غروب می­کند!  با این حال خیلی­ها بهترین زمان ممکن برای یک سفر توریستی به ایرلند را بهار یا پاییز می­دانند. اگر شما هم جزء این دسته هستید، دقّت کنید که فاصلة بین یک هوای خوب و ملایم با یک هوای به شدّت بد و بارانی، تنها چند دقیقه است!
خیلی­ها معتقدند 17 مارس بهترین روزی است که باید در ایرلند بود! چون روز جشن «سنت پاتریک»، قدّیس ملّی ایرلند است که همه لباس سبز می‌پوشند و در خیابان‌ها به پایکوبی می‌پردازند و بزرگ­ترین رژه را در دوبلین برپا می کنند.
 
دوبلین؛ شهر دوست داشتنی
دوبلین پایتخت و پرجمعیّت‌ترین شهر ایرلند و یکی از جوان‌ترین شهرهای اروپاست و بیش از نیمی از جمعیّت آن زیر ۲۵ سال هستند! این شهر که به عنوان مرکزی برای سکونت وایکینگ‌ها تأسیس شده ‌بود، در کرانة رود لیفی واقع شده‌است و شهری زنده و پر جنب و جوش است.
معماری خاص گرجی شهر با قصرها و خانه­های سنگی و کافه­های شلوغ و موسیقی، آن را به یکی از مشهورترین نقاط گردشگری اروپا تبدیل کرده است. فروشگاه‌های بسیار بزرگ و پررونقی دارد که معمولاً تا آخرین ساعات شب باز هستند. موز‌ة ملّی ایرلند، قلعة تاریخی دوبلین، تئاتر آبِی و اپرای دوبلین از مراکز پربازدید شهر هستند.
کافة «دیوی بایرنز پاپ» نیز که جیمز جویس، در رمان «اولیس» از آن زیاد یاد کرده است، پاتوق دوستداران ادبیات است. دیدن کالج «ترینیتی» نیز با فارغ التّحصیلان مشهوری چون جاناتان سوئیف، اسکار وایلد و ساموئل بکت و گنجینة کتب خطّی باارزش از قرون وسطی  نیز خالی از لطف نیست.
نظرات

 نام:
 *نظر: