امروز  جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
خلیج اژدهایانِ افول کرده
۱۳۹۴/۰۵/۳۱ تعداد بازدید: ۱۷۸۵
print

خلیج اژدهایانِ افول کرده

                            خلیج اژدهایانِ افول کرده
خلیج «ها لونگ» (به ویتنامی: Vịnh Hạ Long) در شمال ویتنام است و 120 کیلومتر خطّ ساحلی دارد و به معنای «خلیج اژدهایان افول کرده» است! این خلیج یکی از مشهورترین دیدنیهای کشور ویتنام است که هزاران جزیرة کوچک دارد. به نظر میرسد منشأ سس هزار جزیره در همین خلیج و از همین جزایر باشد!
هر یک از این جزیرهها با پوشش گیاهی انبوهی که احاطهشان کرده، شبیه به ستونهای سنگی زیبا شده و دورنمای دریایی دلپذیری را شکل دادهاند. بسیاری از این جزیرهها که هر کدام غارهای شگفت انگیزی دارند، خالی از سکنه هستند. خلاصه که این خلیج آنقدر جزیرة خالی از سکنه دارد که مسئولان کشور ویتنام را به این فکر انداخته است طرح «هر ویتنامی، یک رابینسون کروزوئه» را اجرا کنند!
این خلیج واقع در استان «کوانگ نن» در شمال شرقی ویتنام است که از نظر اجرایی به شهر «ها لونگ»، شهرک «کام فا» و بخشی از ناحیة «وان دون» تعلّق دارد. ها لونگ در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفته و یکی از مقاصد محبوب گردشگران است. اگر استقلالی هستید جالب است بدانید اهالی این خلیج را به اختصار «لونگی» خطاب میکنند. اگر هم پرسپولیسی هستید، این یک خطّ آخر را نخوانید!
خلیج ها لونگ مساحتی در حدود 1553 کیلومتر مربّع شامل 1960 جزیرة کوچک و عمدتاً سنگ آهکی را در بر میگیرد. مرکز این خلیج، منطقهای به مساحت 334 کیلومتر مربّع است که با دارا بودن 775 جزیرة کوچک از تراکم بالایی برخوردار است. سنگ آهکی که در این خلیج وجود دارد در طول 500 میلیون سال و تحت شرایط و محیطهای گوناگون شکل گرفته است. همچنین تکامل کارستهای خلیج ها لونگ در طی 20 میلیون سال و تحت تأثیر آب و هوای مرطوب گرمسیری روی داده است. تنوّع جغرافیایی محیط منطقه، تنوّعی زیستی را به وجود آورده است که اکوسیستمهای همیشه سبز گرمسیری، اقیانوسی و ساحلی را در بر میگیرد. خلیج ها لونگ همچنین موطن 14 گونة گیاهی بومی و 50 گونةجانوری بومی است.
بنا بر پژوهشهای تاریخی انجامگرفته، انسانهایی در حدود دهها هزار سال پیش در این منطقه میزیستهاند. فرهنگ «سوئی نهو» در حدود 18000 تا 7000 سال پیش از میلاد، فرهنگ «کای بئو» در حدود 7000 تا 5000 سال پیش از میلاد و فرهنگ «ها لونگ» در حدود 5000 تا 3500 سال پیش از جمله فرهنگهای باستانی این منطقه بودهاند. خلیج ها لونگ همچنین شاهد رویدادهای مهمّی در تاریخ ویتنام بوده و مصنوعات بسیاری در «بای تو موت»، غار «دائو گو» و «بای چای» کشف شده است.
در پایان بد نیست بدانید «نگوین ترای»، اندیشمند، سیاستمدار و شاعر ویتنامی در 500 سال پیش زیبایی خلیج ها لونگ را در شعرش ستود و در 1962، وزارت فرهنگ، ورزش و گردشگری ویتنام، نام این خلیج را در فهرست آثار و مناظر ملّی ثبت کرد. در 1994 منطقة مرکزی خلیج ها لونگ از سوی یونسکو در فهرست میراث جهانی قرار گرفت و در سال 2009، بنیاد عجایب هفتگانة نوین این خلیج را در فهرست نامزدهایش به عنوان یکی از عجایب هفتگانه طبیعت وارد کرد.


نظرات

 نام:
 *نظر: