امروز  سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بهترین خاطره زندگی ام سفر به آفریقا
۱۳۹۴/۰۷/۰۶ تعداد بازدید: ۱۵۲۳
print

بهترین خاطره زندگی ام سفر به آفریقا

بهترین خاطره زندگی ام سفر به آفریقا

 

بهترین خاطره زندگی ام سفر به آفریقا

 

گفتگو با رویا نونهالی، بازیگر سینما و تلویزیون
ملیحه پژمان
برای شروع...
"این¬جا کجاست ؟ این¬جا آفریقاست ؛ سرزمینی بکر. این¬جا آفریقاست ؛ مکانی متفاوت از آن¬چه می¬دانیم. این¬جا آفریقاست و من می نویسم به رسم مسافرانی که سفرنامه می¬نویسند. این¬جا آفریقاست....این¬جا آفریقاست..." 
این جملات را حتما به خاطر دارید. این¬ها دیالوگ¬های رویا نونهالی در مستند تلویزیونی «سفر به آفریقا» را شکل می¬دهند؛ مستندی که در نوع خود اتفاق جالب توجهی بود و از شبکه های مختلف سیما پخش شد.  نونهالی تصاویر جالبی را از این سفر به همه ایرانی¬ها عرضه کرد. حتما برای شما هم جالب است که بدانید رویا نونهالی، بازیگر سینمای کشورمان چطور سر از آفریقا درآورد.  به همین بهانه سراغی از او گرفته¬ایم و حال و هوای سفر را از نگاه او بررسی کرده¬ایم.
* خانم نونهالی! شما بازیگر هستید، چطور شد که سر از آفریقا درآوردید؟
** سوال جالبی است؛ چون سفر برای همه جذاب است و ما بازیگرها هم در طول سال¬های کاری، قطعا سفرهایی را پشت سر می¬گذاریم. مستند "اینجا آفریقا" ماحصل سفری بود که به اتفاق همسرم به آفریقا داشتم.آفریقا سرزمینی کهن و سر شار از جاذبه¬های بکر و دست نخورده است. وقتی قرار شد به این سفر برویم تصمیم گرفتم از حال و هوای این سفر خاطره نگاری کنم و یا به زبان دیگر سفرنامه¬نویسی کنم. همسرم تهیه کننده و مستند ساز است و از ایده من استقبال کرد و در طول سفر همه وقایع را تصویربرداری کرد و من به عنوان یک مسافر تمامی شرایط را توصیف کردم.
 * چرا آفریقا را انتخاب کردید؟
** آفریقا قاره¬ای جالب توجه است. مردم این سرزمین هنوز با آداب و رسوم سنتی خود زندگی می¬کنند و برای خیلی¬ها جالب است بدانند چه اتفاقاتی در این سرزمین روی می¬دهد، مردم چطور روزگار خود را طی می کنند. ضمن این که آداب و رسوم این سرزمین، هنوز بکر و دست نخورده باقی مانده و این جذابیت باعث شده که گردشگران زیادی علاقمند سفر به آفریقا باشند. 
* همیشه در کارتون¬ها و فیلم¬ها، آفریقا وحشتناک به تصویر کشیده می¬شود و حتی خاطره کودکی همه ما از آفریقا این است که مثلا بومی¬ها آدم را می¬پزند و می¬خورند. واقعا این توصیفات حقیقت دارد؟
** این دیگر از آن شیطنت¬های خبرنگاری است... من و همسرم به آفریقا سفر کردیم و هیچ آدم¬خواری ما را نخورد! آفریقایی¬ها آدم¬خوار نیستند و این ترس بی¬جا زاییده تخیلات برخی فیلم¬سازان است و باید بگویم آفریقا مردمی مهربان، خونگرم و دوست داشتنی دارد که هرگز به فکر آدم¬خواری نمی¬افتند. پس نگران نباشید و اگر علاقه دارید، به این سرزمین سفر کنید.
* آن¬جا دوستانی هم پیدا کردید؟
** بله و جالب است بگویم سفر ظرفیت بسیاری بالایی برای پیدا کردن دوستان تازه ایجاد می¬کن. من و همسرم دوستان بسیاری داریم که طی این سفرها با آن¬ها آشنا شده¬ایم و دوستی¬مان سال¬هاست که ادامه دارد.در آفریقا هم با دوستان بسیاری آشنا شدیم که همیشه از ما دعوت می¬کنند به آن¬جا سفر کنیم.
* آفریقا چه سوغاتی¬هایی دارد؟ 
** آثار و صنایع دستی این سرزمین بی¬نظیر است؛ ضمن این که گردنبندهای ساخته شده از عاج فیل هم جذاب هستند که البته قیمت بسیار بالایی هم دارند. 
 
* مهم¬ترین خاطره شما از سفر به این قاره؟
** من سفرهای زیادی به نقاط مختلف دنیا داشته¬ام، اما مهربانی مردم آفریقا بی¬نظیر است. دیدن صحنه¬های شگفت انگیز و شنیدن داستان¬های بکر از این سرزمین، سفر به آفریقا را به بهترین سفر زندگی¬ام تبدیل کرده است.
* حتما سفرهایی هم به نقاط دیدنی کشور داشته¬اید. کدام منطقه جذابیت بیشتری دارد؟
** ایران سرزمینی است که مناطق زیادی برای سفر دارد، هر استان شرایط آب و هوایی خودش را دارد؛ مثلا وقتی در زمستان  اکثر شهرهای ایران سفید شده¬اند، بوشهر و کیش آب و هوای معتدل و بهاری دارند و این خیلی جذاب است که تنوع آب و هوایی داریم. همه نقاط ایران دیدنی است و توصیه می¬کنم علاقمندان به سفر، اول تمام ایران را بگردند و بعد از آن تصمیم به سفرهای خارجی بگیرند.
* سفر چه تأثیری در روحیه انسان دارد؟
** سفر یعنی تجدید زندگی و روح انسان در سفر تازه می¬شود. سفر فرصت خوبی برای دیدن آثار تاریخی و ابنیه ای است که از گذشتگان به جای مانده است.
* در حین سفر باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟
** عمر سفر بسیار کوتاه است و شما بالاخره باید برگردید؛ پس سعی کنیم در طول سفر نهایت استفاده از زمان را در نظر بگیریم؛ چون زمان به سرعت سپری می¬شود. سعی کنیم به ما خوش بگذرد و البته این خوش گذشتن به معنای داشتن رفاه کامل در سفر نیست، بلکه به معنی استفاده از شرایط بکر سفر است که باید با هوشیاری آن¬ها را پیدا کنیم.
* معمولا در سفرها به هتل می¬روید یا  به شکل دیگری اسکان خود را انتخاب می¬کنید؟
** نه چندان هم از ماندن و اقامت در هتل خوشم نمی¬آید و بیشتر دوست دارم ساعت¬های سفرم در دل طبیعت سپری شود و در طول سفر بیشتر از چادر مسافرتی استفاده می¬کنم. البته در برخی سفرها بسته به شرایط باید در هتل اقامت کنیم؛ مثلا اگر آب و هوا بد باشد و یا امنیت کافی وجود نداشته باشد، نمی شود در چادر اقامت کرد.
 

نظرات

 نام:
 *نظر: